سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهاباد؛

آثار کهن منطقه مهاباد در انتظار ثبت جهانی و ملی

اقدامات مقدماتی برای ثبت جهانی و ملی چند اثر کهن و همچنین آداب و رسوم فرهنگی منطقه مهاباد به پایان رسیده است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، به گفته ی دکتر شهابی رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهاباد مراحل اولیه ثبت چندین اثر هنری و باستانی از جمله بازی بومی محلی جورابین ، اشعار بیت و حیران غنی کردی ، غارها و کهریزهای مهاباد به انجام رسیده است.

شهابی افزود: با توجه به اینکه اشعار بیت و حیران کردی در میان دو کشور همسایه ترکیه و عراق نیز همچون منطقه ی کردستان ایران از گذشته های دور رواج دارد ، بنابراین تصمیم گرفته شد که درخواست این اثر توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان به سازمان جهانی یونسکو ارسال شود تا از سرقت میراث فرهنگی و ادبی کشورمان توسط همسایگانمان جلوگیری کرده باشیم .

لازم به ذکر است که طی چند سال گذشته چندین اثر ملی فرهنگی کهن کشورمان از جمله هنر اجرای آذربایجانی تار (ساخت و نواختن آذربایجانی تار) و ورزش چوگان بدون نام بردن از هنرمندان ایرانی و کشور ایران توسط جمهوری آذربایجان در یونسکو به ثبت رسید .

در سالهای اخیر ترکیه نیز درخواست ثبت قهوه‌خانه را به سازمان یونسکو داده ‌است. این در حالی است که اولین قهوه‌خانه‌ها در ایران در دوره صفویه در زمان شاه طهماسب در شهر قزوین تأسیس شده‌اند و در زمان شاه عباس اول در شهر اصفهان گسترش یافتند.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.