سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تجدید میثاق وزیر ارشاد با آرمان‌های امام راحل/ اندیشه امام خمینی (ره) مبتنی بر ساخت انسان فرهنگی است

مراسم تجدید میثاق وزیر ارشاد با آرمان‌های امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم تجدید میثاق اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به همراه وزیر ارشاد، معاونان، مدیران و روسای سازمان‌ها و کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با آرمان‌های امام راحل (ره) برگزار شد.

در این مراسم که در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) برپا شده بود، وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران گفت: امام مایه عزت، شرف، کرامت و هویت ملت ایران است. امام راحل انسان جامعی است؛ همه ما از فرزندان امام خمینی (ره) هستیم. افتخار می‌کنیم که در دوران جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم. ما در این دوران حیات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پیدا کرده‌ایم.

صالحی امیری ادامه داد: ما می‌توانیم در سایه منویات امام خمینی (ره) و مسیر تعالی انقلاب اسلامی قدم برداریم. امام خمینی (ره) اندیشه بسیار بالایی داشتند. من در صحیفه ایشان تعمیق کردم؛ اندیشه امام راحل مبتنی بر ساخت انسان فرهنگی است.

وزیر ارشاد عنوان کرد: امام خمینی (ره) توجه خاصی به امور فرهنگی داشتند و تاکید می‌کردند شاخصه امر فرهنگی فضیلت، اخلاق و معرفت باشد. امام راحل همواره در اداره امور، رای مردم را نافذ می‌دانستند. 

صالحی امیری گفت: خداوند را شاکریم که بار دیگر فرصت تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی (ره) را پیدا کردیم.  همه ما در این سرزمین مدیون اندیشه امام راحل هستیم. توفیق دیگر امروز ما، دیدار با سید حسن خمینی یادگار امام است. یاد امام و شهدا، ایثارگران و رزمندگان را گرامی می‌داریم و به روح آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درود می‌فرستیم.
 
وی ادامه داد: سخن گفتن درباره حضرت امام خمینی (ره) کار ساده‌ای نیست. مدت‌ها تلاش کردم فهم لازم برای اندیشه فرهنگی امام خمینی (ره) را پیدا کنم. دنیای غرب در دهه هفتاد اندیشه قدرت نرم را مطرح کرد و این اندیشه را در دنیا گستراند. زمانی که به گذشته برمی‌گردیم متوجه می‌شویم، امام قبل از اندیشه غرب، درباره قدرت نرم صحبت کردند؛ اما متاسفانه پژوهشگران ما هنوز زوایای اندیشه امام راحل را به خوبی تبیین و تشریح نکردند. در دنیای امروز قدرت بر دو اصل استوار است؛ یکی ساز و برگ نظامی و اعمال زور و دوم، اقتدار معنوی و معرفتی و نفوذ بر قلوب. همه آنچه در صحیفه امام خمینی (ره) می‌بینیم، مبتنی بر قدرت نرم است.
 
وزیر ارشاد در ادامه اظهار داشت: زمانی که در تاریخ انقلاب‌های جهان مطالعه می‌کنیم، به این باور می‌رسیم انقلاب اسلامی از طریق قدرت نرم یعنی تصرف قلوب مردم، به پیروزی رسیده است. زمانی که در دنیا مثال جنگ نرم را می‌زنند، از ماندلا می‌گویند که توانست با مخالفان همزیستی داشته باشد.
 
وی افزود: اما ما وقتی به اندیشه امام راحل برمی‌گردیم، می‌بینیم که امام به جای اینکه در مقابل نیروهای مسلح و ارتش قرار بگیرد، با نفوذ معنوی بر قلوب ارتشیان آنها را متعلق به انقلاب می‌کند. این پدیده نادری است که در تفکر امام وجود داشت. تفکر امام عبارت است از: تولید قدرت نرم برای ارتقای سطح معرفت و اخلاق.
 
وزیر ارشاد تصریح کرد: ما زمانی که از سرمایه دینی و فرهنگی صحبت می‌کنیم، حضرت امام (ره) را نماد جمهوری اسلامی می‌دانیم. کسانی ماندگار می‌شوند که برقلوب نفوذ می‌کنند و بر باور جامعه حاکم می‌شوند. با اینکه نسل جدید در محضر حضرت امام خمینی (ره) نبود اما همچنان چشمه جوشان معرفت امام روح و قلب نسل جدید را تسخیر کرده است. امام راحل یک فرد نبود؛ بلکه یک گفتمان بود و جریانی در بستر فرهنگی جامعه ایران بود. در همه شرایط و همه تحولات، امام راحل تصمیماتی گرفتند که ما می‌توانیم از آن تصمیم‌ها درس بگیریم.
 
صالحی امیری خاطرنشان کرد: امروز پیشکسوتان در این مراسم حضور داشتند. همچنین مدیران و کارکنان سخت‌کوش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌ها و موسسات وابسته، کارکنان کتابخانه ملی و اصحاب فرهنگ و هنر. امروز با عشق و علاقه برای تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی (ره) به اینجا آمدند. این امر نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی ما، با نفوذ در قلوب مردم به پیروزی رسید.

گفتنی است؛ حاضران در این مراسم، نماز جماعت را به امامت حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی تولیت حرم مطهر امام خمینی (ره) اقامه کردند.
 
انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.