سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه؛

بانک‌ها انباشته از مشکلات چهار دهه

رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت:بانک‌ها اکنون انباشته از مشکلات چهار دهه هستند که بخش قابل توجهی از آن به بانک‌ها تحمیل شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛سیف معوقات بانکی، بلوکه شدن بخشی از دارایی بانک‌ها در دارایی‌های غیرمالی، بدهی بخش دولتی و ... را از مهمترین مواردی دانست که باعث شده بانک‌ها در تنگنای مالی قرار گیرند و دارایی‌هایشان قفل شود.


وی گفت: به همین دلیل بانک‌ها می‌توانند از 100 درصد سپرده‌هایی که می‌گیرند، فقط 40 درصد تسهیلات پرداخت کنند. البته منکر بروکراسی اداری در بانک‌ها نیز نیستیم که این شرایط هم باید تسهیل شود.

وی افزود: شادابی بانک‌ها برای شادابی اقتصاد کشور ضروری است و نمی‌توان در برخی موارد که برای بانک به صرفه نیست، بانک را وادار به پرداخت تسهیلاتی کرد که باز نمی‌گردد.

رئیس کل بانک مرکری ایران اشاره‌ای هم به وثایق بانکی داشت و افزود: سخت‌گیری بانک‌ها در خصوص وثایق باید تعدیل شود، چون اگر فردی توان بازپرداخت بدهی نداشته باشد، وثیقه هم کارساز نیست، بلکه بانک‌ها باید در زمان پرداخت تسهیلات به نقدینگی حاصل از پروژه توجه و بر اساس آن قسط بندی را انجام دهند.

سیف در خصوص نرخ بهره‌های بانکی نیز تاکید کرد: زمانی نرخ سود بانکی 29 درصد بود که اکنون به 17 درصد رسیده است، اما بانک هم برای کاهش نرخ سود محدودیت‌هایی دارد.

وی افزود: ما هم موافقیم که برای برخی طرح‌ها از جمله طرح‌های کشاورزی باید حمایت کنیم و تسهیلات رازان بدهیم، اما محدودیت‌هایی هم برای بانک وجود دارد.

 این مسئول گفت: بانکداری  یک فعالیت اقتصادی است که باید توجیه اقتصادی داشته باشد، اما نظام بانکی کنونی کشور زیان ده شده و به همین دلیل نمی‌توان نرخ سود را از مقداری کمتر کرد.

انتهای پیام/ز


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.