سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سمنان؛

مرمت 43 بنای تاریخی درسمنان

شماری از بناهای مرمت‌شده شامل مسجد امام، مسجد جامع، بافت تاریخی، بازار، ارگ اعلا، آسیاب تاریخی طاووس و غیره است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: شماری از بناهای مرمت‌شده شامل مسجد امام، مسجد جامع، بافت تاریخی، بازار، ارگ اعلا، آسیاب تاریخی طاووس و غیره است.

حسین خواجه بیدختی کمک به احیاء سه بنای تاریخی ثبت‌شده در مالکیت بخش خصوصی با کاربری گردشگری و واگذاری دو خانه تاریخی در مالکیت دولت به بخش خصوصی برای فعالیت در حوزه گردشگری را از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده در این مدت اعلام کرد.

وی انجام چهار برنامه پژوهشی درباره بناها و محوطه‌های تاریخی با اعتباری بیش از یک میلیارد و 200 میلیون ریال و انجام دو فصل کاوش در محوطه تاریخی پارینه‌سنگی میرک با دستاورد اثبات علمی تاریخ 63 هزارساله تمدن بشری در شهرستان سمنان را از دیگر فعالیت‌های مهم انجام‌شده در چهار سال گذشته در سمنان عنوان کرد.

خواجه بیدختی با اشاره به ثبت زبان سمنانی و آئین برات در فهرست میراث ناملموس ایران، افزود: آموزش 200 دانش‌آموز و دانشجو در رشته‌های صنایع‌دستی در طرح غنی‌سازی اوقات فراغت، آموزش 300 نفر متقاضی عادی در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی و ایجاد چهار کارگاه آموزشی صنایع‌دستی در اردوگاه حرفه‌آموزی و زندان مرکزی سمنان برای توانمندی آسیب دیدگان اجتماعی با مشارکت اداره کل زندان‌ها از دیگر دستاوردهای این اداره در دولت تدبیر و امید است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان اظهارداشت: راه‌اندازی دو فروشگاه صنایع‌دستی در دروازه ارگ سمنان و خانه صنایع‌دستی شریف واقفی در شهر سمنان با هدف حمایت از عرضه محصولات صنایع‌دستی توسط هنرمندان، شرکت در 50 نمایشگاه صنایع‌دستی داخلی، برگزاری 120 نمایشگاه صنایع‌دستی با مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی، حمایت از 10 صنعتگر برتر شهرستان برای دریافت نشان ملی صنایع‌دستی از دستاوردهای بخش صنایع‌دستی این اداره است.

خواجه بیدختی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید از تأسیس دو تشکل مردم‌نهاد گردشگری «سمن‌ها» برای تقویت مشارکت‌های مردمی حمایت و زمینه ایجاد یک مرکز بوم‌گردی روستایی در سطح شهرستان با مشارکت بخش خصوصی فراهم شد.

وی افزود: برپایی بیش از 40 جشنواره مختلف با موضوعات مرتبط گردشگری از جمله «سمن دخت، سمنوپزان، جشنواره غذا، گل نرگس و نان و غیره»، برگزاری اردوهای فرهنگی با رویکرد معرفی تاریخ و تمدن شهرستان سمنان و حمایت از تأسیس چهار دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی در سطح شهرستان سمنان از فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه گردشگری است.

انتهای پیام/ م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.