سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس توسعه مکانیزاسیون در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران؛

نوسازی 30 درصدی ماشین آلات کشاورزی دستاورد برجام/ دولت تمایلی به توسعه شالیزارهای شمال ندارد

عباسی گفت: با روی کار آمدن دولت و گشایش های حاصل از برجام 25 تا 30 درصد ناوگان ظرف کمتر از سه سال نوسازی و بازسازی شدند که این امر تحولی عظیم در بخش ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی سال های تحریم به دلیل نبود نمایندگی های معتبر در بخش ماشین آلات و آموزش کشاورزان با مشکلاتی مواجه بودیم که با اجرای برجام گشایشی حاصل شد که همین امر ارتقای کیفیت تولیدات داخل را به همراه داشت.

طی سه سال اخیراعتبارهای بخش مکانیزاسیون کشاورزی برای پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش با محوریت اقتصاد مقاومتی از نیمه دوم سال 92 با چهار خط اعتباری راه اندازی شد که براین اساس سرانه توان ماشین آلات اراضی کشاورزی به ضریب 1.62 صدم اسب بخار تا پایان سال خواهد رسید.

گفتنی است که با روی کار آمدن دولت و گشایش های حاصل از برجام 25 تا 30 درصد ناوگان ظرف کمتر از سه سال نوسازی و بازسازی شدند که این امر تحولی عظیم در بخش ایجاد کرد.

در همین راستا با کامبیز عباسی رئیس توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفتگویی را بدین شرح ترتیب داده ایم:

باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره وضعیت توسعه مکانیزاسیون پس از برجام توضیح دهید؟

عباسی: پس از برجام بسیاری از شرکت های مطرح دنیا برای سرمایه گذاری در ایران اعلام امادگی کردند که این امر می تواند بازار رقابتی خوبی در کشور ایجاد نماید.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ با توجه به محدودیت منابع آبی توسعه مکانیزاسیون در کشت محصولات آب بر همچون برنج چه تاثیری دارد؟

رئیس توسعه مکانیزاسیون کشاورزی: با توجه به کمبود منابع آبی در کشور، دولت تمایلی نسبت به توسعه شالیزار و کشت برنج در استان های شمالی ندارد که توسعه مکانیزاسیون کاهش چشمگیر 50 تا 70 درصدی هزینه های تولید برنج را به همراه دارد و از طرفی دیگر نیاز نیست که شالیکاران در گل و لای فرو روند.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص آخرین وضعیت سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشت برنج توضیح دهید؟

عباسی:  ظرف کمتر از سه سال  درحوزه کشت برنج سرمایه گذاری  بالغ بر 600 هزار میلیارد تومان بدون تکیه بر یارانه ها  صورت گرفت بهطوریکه 80 درصد این میزان از طریق تسهیلات بانک کشاورزی با سود 15 درصد در اختیار شالیکاران قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره روند مکانیزاسیون کشت برنج قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم توضیح دهید؟

رئیس توسعه مکانیزاسیون کشاورزی: قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تنها عملیات کاشت، داشت و برداشت دریکصد هزارهکتارمکانیزه بود که طی سه سال اخیر 250 هزار هکتار از مجموع 600 هزار زمین شالیزاری زیر کشت برنج مکانیزه شد .

(به طور میانگین در هر هکتار مزارع شالیزاری در دولت یازدهم یک میلیون تومان سرمایه گذاری صورت گرفت.)

باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به عوامل تاثیر گذار توسعه مکانیزاسیون در کشت توضیح دهید؟

عباسی: افزایش سرمایه گذاری و تامین ماشین آلات تاثیر بسزایی در مطلوبیت و اقتصادی شدن تولید، کاهش 55 درصدی هزینه ها  ، افزایش 12 درصدی عملکرد در واحد سطح و کاهش چشمگیر بذر و نشا دارد.

(در هر هکتار برای برداشت برنج 104 تا 110 نفر روز کارگر نیاز است که با توسعه مکانیزاسیون این رقم به 20 نفر روز کارگر در هکتار می رسد.)

باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص وضعیت نفوذ مکانیزاسیون در عملیات تولید توضیح دهید؟

رئیس توسعه مکانیزاسیون کشاورزی: توسعه مکانیزاسیون در حوزه برداشت برنج رشد 335 درصدی و نشا کاری رشد 43 درصدی دارد که این امر بدان معناست که ماشین آلات ظرف کمتر از سه سال و نیم به روز رسانی شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیا با اجرای برجام محدودیتی در واردات ماشین آلات از شرکت های مطرح دنیا مطرح است؟

عباسی: عمده ماشین های حوزه برنج وارداتی هستند که با اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها از شرکت های مطرح دنیا این ماشین آلات تامین می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تاثیر برجام بر قیمت ماشین های وارداتی توضیح دهید؟

عباسی: در پسا برجام قیمت ماشین های وارداتی  اعم از کمباین های سنگین برداشت غلات و تراکتورهای باغی 15 تا 20 درصد کاهش یافت.

(طی یک سال اخیر برندهای معتبر و مطرح ماشین آلات کشاورزی دنیا به ویژه ماشین زراعت برنج،تراکتورهای سنگین و کمباین های سنگین غلات در کشور حضور یافتند.)

باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره دستاوردهای گشایش برجام در زمینه خدمات ماشین آلات کشاورزی توضیح دهید؟

رئیس توسعه مکانیزاسیون کشاورزی: با اجرای برجام ارایه بهتر خدمات پس از فروش به ویژه در حوزه تامین قطعات یدکی اصلی با کیفیت از شرکت های مطرح دنیا فراهم است.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت واردات ماشین آلات در زمان تحریم های ظالمانه علیه ایران توضیح دهید؟

عباسی : طی سال های تحریم برخی قطعات ماشین آلات تولید داخل از چین خریداری می شد که همین امر کاهش  کیفیت محصول را به همراه داشت اما می توان گفت که یکی از دستاوردهای برجام واردات ماشین آلات کیفی از کشورهای اروپایی است.

گفتنی است که در پسا برجام شرایط برای حضور کارشناسان مختلف در عرصه مزارع و باغات برای ارائه خدمات و آوزش به کشاورزان مهیا شد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.