سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هاشمی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

4 برنامه ویژه استانداری خوزستان برای مقابله با ریزگردها/ مهار ریزگردهای این استان به هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند است


معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: اگر طی 5 سال آینده بتوانیم مسئله ریزگردها را در استان خوزستان رفع کنیم به اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان نیازمندیم.
فرامند هاشمی زاده معاون عمرانی استاندار خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین اقدامات انجام شده در راستای مهار گرد و غبار استان متبوع خود اظهار داشت: در حال حاضر 4 برنامه اساسی در دستور کار قرار دارد که در این زمینه طرح جامع چگونگی مواجهه با ریزگردها و شناسایی منبع و مشخصات آن انجام شده و در دست اجرا است. 

وی ادامه داد: سایتی ایجاد شده که با ماهواره‌های اروپایی زمان خیزش و بروز ریزگردها را در مناطق مختلف هشدار می‌دهد، بر این اساس اقدامات لازم هم به منظور مقابله با آن انجام خواهد شد. 

هاشمی‌زاده با اشاره به اقدام دیگری که برای مهار ریزگردها در دستور کار استانداری قرار دارد تصریح کرد: عمدتا منشاء ریزگردها در خوزستان از سوی اهواز، شادگان، هندی جان و ماهشهر بوده که بزرگترین منبع از نظر غلظت و مقدار به شمار می‌رود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: آخرین اقدام استان مربوط به تأمین اعتبار و انجام اقدامات پیشگیرانه است لذا مهمترین اقدامی که در این راستا باید انجام شود تأمین حق‌آبه‌های تالاب‌ها است.

وی ادامه داد: در مناطق دور از تالابها برای مقابله با پدیده ریزگردها می‌توان از طریق کاشتن درخت، بوته‌های رونده، پوشش‌های سبز و مالچ پاشی اقدام کرد، در بخش دیگری از کانون‌های ریزگردها که امکان کشت و مالچ‌پاشی وجود ندارد، نیاز به پوشش آب است تا خاک برنخیزد، لذا باید با تکیه بر روش آبرسانی حتی در لایه‌های ناچیز حق‌آبه‌های مورد نیاز را تامین کرد با این حال بخشی از این طرح به کمک تالاب شادگان و هورالعظیم انجام شده اما کافی نبوده و باید تأمین آب بیشتری در این نواحی صورت بگیرد. 

معاون عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به تأمین اعتبار مقابله با ریزگردها از سوی دولت تاکید کرد: دولت وظیفه خود را در راستای تأمین بودجه و اعتبار انجام داده اما وسعت مهار ریزگردها گسترده بوده و حدودا 600 هزار هکتار در معرض پوشش ریزگردها قرار دارد. از این میزان حدود 350 هزار هکتار مشکل‌ساز است که 100هزار هکتار آن در اولویت قرار دارد و وظیفه داریم با تأمین اعتبار انجام شده سایر اقدامات لازم را انجام دهیم.

هاشمی‌زاده ادامه داد: به نظر می‌رسد تامین اعتبارات دولتی در این زمینه کافی نبوده و باید میزان بودجه آن افزایش یابد؛ همچنین میزان اعتبار تزریق شده برای کشت درخت و پوشش گیاهی کافی نبوده و نیازمند اعتبارات بیشتری است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان تصریح کرد:‌ اگر طی 5 سال آینده بتوانیم مسئله ریزگردها را در استان خوزستان رفع کنیم به اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان نیازمندیم.

وی در پایان با اشاره به لغو پروازهای استان متبوع خود خاطرنشان کرد: خوشبختانه پروازهای استان خوزستان از روز گذشته به حالت عادی بازگشته است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.