به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی رشیدیجهان دبیر علمی جشنواره ابن سینا اظهار داشت: این رویداد علمی در فروردین سال 1395برای اولین بار برگزار شد .
این جشنواره در سطح استان تهران بین مراکز استعدادهای درخشان در غالب 623 شرکت کننده و 13 رشته گرایش در محور سمینارهای علمی برگزار شد.
وی افزود: نحوه برگزاری اولین جشنواره ابن سینا به این گونه بود که دانش آموزان مقالات علمی خود را قبل از برگزاری ارسال و در روز جشنواره ارائه حضوری از مقالات خود داشتند؛ پس از ارزیابی و داوری، در اختتامیه که در روز 26 فروردین 95 بود از 30 گروه برتر تقدیر به عمل آمد.
رشیدیجهان در ادامه افزود: جشنواره امسال بر خلاف سال گذشته که تنها در غالب محور سیمنار برگزار شد شامل دو محور مهارتی و فیلم کوتاه نیز است.
مسابقات مهارتی شامل سه گرایش هوا فضا، رباتیک و عمران سازه است که هر کدام از این گرایشها شامل چند زیر گروه خاص هستند و علاوه بر محور مهارتی بخش هنری یا همان محور فیلم کوتاه نیز برگزار خواهد شد که دانش آموزان در این محورها رقابت خواهند کرد.
شایان به ذکر است در محور فیلم کوتاه زمینه و ایده تهیه فیلم دانش آموزی جشنواره مستقل و آزاد است در واقع امسال در جشنواره ابن سینا تلفیق بعد هنری در کنار بعد علمی را خواهیم داشت.
دبیر دومین جشنواره علمی فناوری و دانش آموزی ابن سینا درباره اثر بخشی این رویداد علمی تصریح کرد: متاسفانه در بخش آموزش پرورش کشور یک نوع تئوری زدگی ایجاد شده است، یعنی تمام دروس آموزش پرورش بر مبنای حفظ محوری پیش میرود البته در این چند سال اخیر تغییرات مثبتی در این بازه ایجاد شده اما کافی نیست.
وی افزود: هدف ما از برگزاری این جشنواره و از این قبیل رویدادها علمی این است که دانش آموزان مفهومهای تئوری که در مدارس آموزش دیدهاند را به شکل کاربردی وعملی اجرایی کنند و درحوزه کار آفرینی، کسب کار و اقتصاد دانش بنیان با بهره گیری از مفاهیم علمی بتوانند در آینده درآمد زایی داشته باشند.
رشیدیجهان تصریح کرد: برای بهبود هرچه بیشتر در این حوزه دانش آموزی اساتید و آموزگاران آموزش و پرورش باید در یک سری دوره های خاص شرکت کرده تا مهارت های آموزش پژوهش محور دروس و نیز فعالیت عملی در کنار دروس تئوری را کسب نمایند تا بتوانند دانش آموزان را برای ورود به عرصه های علمی و آر آفرینی آماده نمایند . درهمین راستا امسال در جشنواره کارگاههای تخصصی برگزار خواهیم کرد؛ در این کارگاهها آموزگاران آموزشی و پژوهشی مدارس حضور پیدا خواهند کرد که مجموعهای از آموزشهای تخصصی را فرا گرفته و میتوانند مفاهیم علمی و پژوهشی را تبدیل به مفاهیم مهارتی و کاربردی کنند .
وی در پاسخ به این سوأل که برای برگزاری چنین جشنوارههایی، آموزش و پرورش در چه زمینه کمک میکند گفت: بخشهای زیر مجموعه آموزش و پرورش مثل مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و مرکز دانش پژوهان جوان که حوزه پژوهش را بیشتر مورد توجه قرارداده اند، بصورت جدی در جهت اصلاح و تکمیل این فضا گام بر میدارند . یاری و همراهی مستمر این مجموعهها در آموزش و پرورش زمینه اعتبار سازی، اطلاع رسانی، بخشهای علمی و همینطور در حوزه سیاست گذاری است.
دبیر جشنواره ابن سینا در راستای بیانات مقام معظم و رهبری که فرمودند (آموزش و پرورش بزرگترین مجموعه حکومتی کشور است) و (فقط اقتصاد دانش بنیان می تواند چرخه علم تا ثروت را تکمیل کند) خاطر نشان کرد: اقتصاد دانش بنیان صحنه نقش آفرینی آموزش و پرورش کشور است و این مهم محقق نمیشود مگر آنکه دانش آموزان ما در دوران نوجوانی و جوانی با مفاهیم علمی،پژوهشی و مهارتی آشنا شوند و پایههای اقتصاد دانش بنیان کشور طی دورههای تحصیلی آموزش پرورش شکل بگیرد.
انتهای پیام/