اما پس از به کار گرفتن تمهیدات مختلف در این زمینه و تلاش برای ارائهی
راهکارهایی به مشترکان برای حذف تمام پیامکهای تبلیغاتی، عدهای این مسیر را با
شیوهای جدید دور زدهاند و این بار به ارسال پیامکهایی از طریق سیمکارتهای
شخصی پرداختند تا بدین ترتیب برخلاف گذشته که پیامکهای تبلیغاتی با کدهای چندرقمی
خاص ارسال میشدند، اکنون در موارد متعدد مشترکان شاهد پیامکهایی باشند که با شمارههای
شخصی ارسالشده و دایره هدف آنها مشترکانی هستند که بهطور اتفاقی انتخاب میشوند.
نکته قابلتوجه آنکه در بسیاری مواقع محتوای این پیامکها بهگونهای
است که از دایره اخلاق بهشدت خارجشده و حتی به تبلیغ سایتها و محصولات جنسی و
غیراخلاقی معطوف میشود.
پیشازاین در پیگیری این موضوع از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات
رادیویی، حسین فلاح جوشقانی به ارائه توضیحاتی پرداخت و تأکید کرد که اپراتور و سازمان
تنظیم مقررات تنها در حد پروانه ارائهشده میتوانند در این عرصه ورود کنند و
پیگیری این موضوعات به مراجع قضایی مربوطه برمیگردد.
سرپرست معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات در توضیح بیشتر این مطلب
عنوان کرد: پیشازاین مشترکان پیامکهای مختلف تبلیغاتی و ارزشافزوده را دریافت میکردند،
اما پس از مدتی با ابلاغ مصوبه ۱۴۷ سازمان تنظیم مقررات رادیویی تمام
اپراتورها موظف شدند پیش از ارسال پیامکهای انبوه در خصوص محتوای آنها از مراجع
ذیصلاحی مانند وزارت ارشاد و یا در مورد محصولات پزشکی، وزارت بهداشت تأییدیه لازم
را دریافت کرده و سپس اقدام به ارسال پیامک کنند.
وی ادامه داد: پس از مدتی نیز سامانه ۸۰۰ راهاندازی شد تا با راهاندازی آن امکانی ایجاد شود که مشترکان تمام
اپراتورها بتوانند از طریق تماس با یک شماره ثابت و واحد عدم علاقهمندی خود به
دریافت پیامکهای تبلیغاتی و ارزشافزوده را اعلام کنند.
فلاح جوشقانی همچنین عنوان کرد: براین اساس در مدتی نهچندان طولانی
از میان مشترکان هر اپراتور حداقل سه تا چهار میلیون نفر درخواست حذف این پیامکها
را ارسال کردند و بدین ترتیب جلوی بخشی از تبلیغات موبایلی گرفته شد.
سرپرست معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات رادیویی افزود: براین اساس
پدیدهای رواج گرفت که البته این پدیده هم قبلاً وجود داشت اما این پدیده با قطع
پیامکهای تبلیغاتی شدت گرفت و بدین ترتیب عدهای اقدام به ارسال پیامکهای مختلف
با شمارههای شخصی کردند که در این میان دایره محتوایی این تبلیغات از مواردی مانند
تور کشورهای مختلف تا تبلیغ محصولات جنسی گسترده است.
وی بابیان اینکه در این شیوه عدهای تعدادی از مشترکان تلفن همراه را بهطور
اتفاقی انتخاب کرده و پیامکهای خود را بهجای شمارههای ارسال پیامک انبوه با
شمارههای شخصی ارسال میکنند، گفت: برای مقابله با این موضوع ما از اپراتورهای
مختلف خواستهایم درصورتیکه این شرکتها با اپراتور فعالیت و یا ارتباط کاری
داشته و بهعنوانمثال از دیتابیس اپراتور استفاده میکنند هرچه سریعتر این
ارتباط قطع شود، اما زمانی که ارسال این پیامکها به شیوهی شخصی صورت بگیرد،
اپراتور یا سازمان تنظیم مقررات قادر به بررسی محتوای پیامکها و نظارت محتوایی بر
آنها نبوده و نمیتواند در این عرصه ورود کند.
فلاح همچنین متذکر شد: البته بر اساس پروانهای که برای اپراتورها صادرشده
نحوهی رسیدگی به تخلفات دیدهشده است، اما با توجه به لزوم رعایت حقوق شهروندی
اپراتور در موارد شخصی نمیتواند محتوای پیامکهای مشترکان خود را رصد کند، بر همین
اساس اگر در این حوزه تخلفی صورت میگیرد، لازم است این مسئله از سوی مراجع قضایی
مربوطه پیگیری شود.
سرپرست معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات در پاسخ به سؤالی مبنی بر
اینکه در زمان اجرای طرح احراز هویت مشترکان موبایل اینگونه عنوانشده بود که
هدف اصلی این طرح جلوگیری از انجام جرائم با شمارههای تلفن همراه است، حال چگونه
همچنان در این فضا تخلفاتی صورت میگیرد و امکان مقابله با آن وجود ندارد، گفت:
اجرای طرح احراز هویت با اهداف مختلفی دنبال شد تا بهعنوانمثال موضوعاتی مانند
تطبیق سن مالک با قوانین مالکیت سیمکارت و یا هویت مالک قابلشناسایی و تشخیص
باشد.
فلاح ادامه داد: بااینوجود همچنان در موارد متعدد شاهدیم با سیمکارتهایی
که احراز هویت نشده و یا هویت جعلی دارند، تخلفات متعددی صورت میگیرد. بر همین
اساس همچنان به مردم تأکیدداریم که با مراجعه به سایت سازمان تنظیم مقررات از طریق
سامانه در نظر گرفتهشده تعداد سیمکارتهایی که به نام آنها ثبتشده را موردبررسی
قرار دهند که اگر سیمکارتی به نام آنها ثبتشده که از آن اطلاع ندارند، پیش از
انجام سوءاستفادههای احتمالی آن را حذف کنند.
وی در پایان درباره برخی سایتها که در قالب این پیامکها آدرس آنها
داده میشود نیز تأکید کرد: اغلب این سایتها در خارج از ایران مدیریت و طراحیشدهاند
و در داخل کشور مدیریت نمیشوند و حتی از دامنههای ir. که خاص سایتهای ایرانی است نیز بهره نمیگیرند.