سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

کاهش تعرفه واردات 8 کالای اساسی تیرِ خلاص به تولید داخل/دولت پیچ واردات را شُل کرده است

« کاهش تعرفه واردات 8 کالای اساسی» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ « کاهش تعرفه واردات 8 کالای اساسی» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که سید رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، محمد علی شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و مرتضی شاه حسینی رئیس انجمن واردکنندگان برنج کشور به بحث و بررسی پیرامون آن پرداختند.

در ابتدای این بحث نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه در اقتصاد روز دنیا تجارت یک جاده دو طرفه است، گفت: بحث اول تولید و بحث دوم واردات در زمان نیاز است؛ در جایی که تولید اوضاع خوبی نداشته باشد و ایام ضرورت ایجاد کند، واردات باید در یک شرایط خاص و آمار و ارقام مشخص صورت گیرد.

وی افزود: زمانی که تعرفه ۲۶ درصدی ۵ درصد شود، به قدری واردات می شود که ما نگران تولید بهار سال آینده خواهیم شد؛ تعرفه های پایین باعث خواهد شد واردات به قدری صورت گیرد که نگران تولیدکنندگان خود در سال آینده شویم.

محمد علی شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: علی رغم حمایت ها و اقدامات خوبی که در سال های گذشته در بخش کشاورزی صورت گرفته اما ما این حمایت ها را با حمایت های دیگر کشورها که در بخش کشاورزی انجام می دهند، خیلی جدی نمی بینیم.

وی افزود: در بخش کشاورزی در کشور، هزینه ها بالا اما بهره وری نیروی کار و بهره وری سرمایه بسیار پایین است ضمن آن که تصمیمات نابجا موجب آسیب در بخش کشاورزی خواهد شد.

کاهش تعرفه واردات ۸ کالای اساسی تیر خلاص به تولید داخل است

شاعری با تاکید بر اینکه ظرفیت تولید در بخش کشاورزی در کشور بالاست گفت: مصوبه کاهش تعرفه ۸ کالای اساسی خلاف سیاست های سه سال گذشته دولت و تصمیمی غیر کارشناسی و غیر فنی بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق اطلاعات دقیق بنده؛ وزارت جهاد کشاورزی نیز شفاها و کتبا مخالفت خود را با این تصمیم دولت اعلام کرده است؛ ضمن آن که وقتی شما اجازه می دهید محصولات کشاورزی دیگر کشورها با تعرفه ۵ درصد وارد کشور شد این به معنای تیر خلاص بر تولید داخل است.

شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، مرجع اعلام آمار های رسمی وزارتخانه ها هستند لذا، وزارت جهاد کشاورزی مرجع اعلام تولید سالانه است گفت:  بازار را نباید به سمت محصولات خارجی بکشانیم.

وی با بیان اینکه، دولت در تنظیم واردات مرکبات موفق عمل نکرده است افزود: سرانه مصرف برنج برای هر نفر900 گرم است.تولید داخلی برنج 2 میلیون و 300 هزار تن است و در سال 91 یک میلیون و800 هزار تن برنج وارد کشور شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اشاره به اینکه، در آن زمان تاریخ مصرف برنج گذشت و کشاورزان حتی نتوانستند هزینه تولید خود را جبران کنند گفت: بازار باید در مقابل بازار باشد به گونه ای که، درهای واردات به روی محصولات خارجی باز شده است.

محصولات کشاورزی تولید داخل مدافع سر سخت ندارد

وی با تاکید بر اینکه،  محصولات کشاورزی تولید داخل مدافع سر سخت ندارد ادامه داد: اگر قرار باشد تعرفه موز را کم کنیم باید در قبال واردات برخی از محصولات به گونه ای دیگر اقدام کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با طرح این سوال که آیا موز محصول استراتژیک است ادامه داد: دولت پیچ واردات را شل کرده است و باید اذعان داشت که موز محصول غیر استراتژیک است.

در مورد روغن 95 درصد وابسته به خارج هستیم

وی با اشاره به اینکه، با کاهش تعرفه به جیب واردکننده نفع وارد می شود افزود: در مورد روغن95 درصد وابسته به خارج هستیم اما باید در مورد روغن به خودکفایی برسیم، زیرا اکثر روغن های وارداتی تراريخته هستند.

شاعری با اشاره به اینکه، باید بتوانیم به توسعه پایدار دست یابیم ادامه داد: نباید کاری کرد که اشتغال پایدار زیان آور شود.

وی اظهار داشت: وقتی تعرفه ۳۲ درصدی برنج به ۵ درصد کاهش پیدا می کند، آن هم در زمانی که کشاورز تصمیم خواهد گرفت که امسال برنج بکارد یا نه و چه مقدار از اراضی خود را برنج بکارد باعث خواهد شد او به جای این محصول پر زحمت مرکبات کشت کند.

شاعری در بخش واردات گوشت قرمز نیز عنوان کرد:  ظرفیت تولید گوشت قرمز در کشور ۱/۵ میلیون تن در سال است و این سوال مطرح می شود که چرا یک سیاست حمایتی جدی اعمال نمی شود تا ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن تولید در این بخش را به ۱ تا ۱/۵ میلیون تن برسانیم و چرا اصرار داریم که یا تعرفه، ۵ درصد؛ ۹۰ درصد ضریب خود کفایی را به صد در صد نرسانیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی مسئول تنظیم بازار است گفت:سیاست های وزارت جهاد کشاورزی اعلامی است و سیاست های اعمالی را وزارت بازرگانی، معاونت اجرایی ریاست جمهوری و دیگر دستگاه ها می گیرند که احیانا تحت فشار وارد کنندگان هستند.

شاعری با بیان اینکه وارد کنندگان برنج، ذرت و محصولات تراریخته به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد بیان کرد: کسانی که وارد کننده محصولات هستند انحصار را در اختیار خود دارند لذا وقتی آن ها رقابت می کنند تنظیم بازار نیز دست آن ها خواهد بود نه شرکت بازرگانی داخلی و شرکت پشتیبانی وزارت جهادکشاورزی و دولت به  حرف وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان وزارت خانه متخصص و حرفه ای گوش نمی دهد.

مرتضی شاه حسینی، رئیس انجمن واردکنندگان برنج در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه، واقعیت ندارد که بین 2 میلیون و200 هزار تن تا 2 میلیون و400 هزار تن تولید برنج در داخل کشور داریم اظهار داشت: این میزان تولید وجود خارجی ندارد.

وی با اشاره به اینکه،  مگر می شود از مرداد و شهریور ماه برنج به شدت گران شود ادامه داد:  در نهایت گرانی تعرفه به جیب کشاورز و کارخانه دار نمی رود بلکه به جیب دلال و تاجر می رود.

آمار تولید برنج در کشور واقعیت ندارد

رئیس انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه، کاهش تعرفه سبب پایین آمدن قیمت تمام شده برای مصرف کننده می شود گفت: با کاهش تعرفه انگیزه از قاچاقچی گرفته می شود.

شاه حسینی با بیان اینکه، به طور متوسط سالانه یک میلیون و 300 هزار تن برنج وارد کشور می شود اظهار داشت: باید بین750 تا 800 هزار تن برنج وارد کشور شود.

سیاست های تجاری بین الملل را باید اصلاح کرد 

سید رضا نورانی، رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه، باید به توسعه پایدار دست یابیم ادامه داد: سیاست های تجاری بین الملل را باید اصلاح کرد به طور مثال عراق هر روز برای ما یک بازی در می آورد. صادرات باید انجام و واردات ممنوع شود. موضوع بازار در مقابل بازار معنا ندارد.

مسعود اسدی مدیر عامل مجمع هماهنگ تشکل های بخش کشاورزی ایران نیز همچنین طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه، باید به ترویج مصرف کالاهای داخلی بپردازیم بیان کرد:  باید تمام مصوبات دولت در راستای اقتصاد مقاومتی باشد.

وی اظهار داشت: باید به حمایت از تولیدات داخلی بپردازیم و در جهت تشویق و ترغیب تولید کنندگان اقدامات لازم را انجام دهیم.

اسدی با اشاره به اینکه، گفته می شود 10 درصد کمبود تولید گوشت در کشور داریم افزود: باید اذعان داشت که آیا دولت نمی توانست با سیاست های حمایتی رضایت تولید کننده و دامدار را جبران کند.

اسدی با اشاره به قدرتمند شدن مافیای واردات کشور اظهار داشت: دولت سهم خود را از ناحیه خسارت به صندوق بیمه کشاورزان و از جمله دامداران پرداخت نکرده است.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.