سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد؛

قربانیان سیراب

جانوران تشنه باید تاوان بیفکری برخی انسانها را با مرگ پس بدهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ احداث استخرهای آب در مزارع کشاورزی از روکش های پلی اتیلنی و یا مانند آن آفتی جدید برای حیات وحش استان یزد شده است.

 مدتی است که برای احداث استخرهای آب در مزارع کشاورزی از روکش های پلی اتیلنی و یا مانند آن استفاده می شود به این ترتیب که به جای ایجاد استخرهایی با دیواره های بتنی و با اشکال هندسی منظم، روکش هایی از جنس مواد شیمیایی را بر روی چاله های بزرگ پهن نموده و برای ذخیره آب از آن استفاده می کنند.

به دلیل بازدهی نسبتا مناسب این روش ذخیره ای آب نسبت به صخره های بتنی، مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته و استفاده از این نوع استخرها رو به گسترش است.

متاسفانه این نوع استخرها برای حیات وحش فریب دهنده بوده و در اغلب موارد جانورانی که برای نوشیدن آب به این استخرها مراجعه می کنند در آن غرق شده و از بین می روند زیرا شیب ملایم دیواره ها حیوان را با این خیال که قادر به بازگشت بعد از نوشیدن آب می باشند به خود جذب نموده اما به دلیل جنس خالی این روکش ها عموما حیوان لیز خورده و به داخل استخر سقوط می کند و با توجه به جنس دیواره ها و صیقلی بودن آن راه نجاتی برای آن باقی نمانده و تلاش جانور برای نجات خود منجر به غرق شدن و از بین رفتن آن خواهد شد.

 تاکنون مواردی از تلفات روباه، آهو و شغال و.... در این نوع استخرها گزارش شده است؛ اگرچه اداره کل حفاظت محیط زیست در استعلام های اخیر جهاد کشاورزی ضرورت فنس کشی در اطراف این استخرها را به متقاضیان کتبا اعلام می نماید اما هم در استخرهای جدید و هم در استخرهای قبلی که بدون استعلام ایجاد شده اند این مهم رعایت نشده است.

 لازم به ذکر است: اداره کل محیط زیست استان یزد بنا دارد در صورت تلفات حیات وحش با مالک یا مالکان این نوع استخرها برخورد قانونی نماید.

انتهای پیام/ م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.