سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک متخصص تغذیه خبر داد:

اصلاح الگوهای غذایی تنها راه درمان بیماری سلیاک است

یک متخصص تغذیه گفت: سلیاک یک بیماری گوارشی مزمن است و تنها راه درمان آن اصلاح الگوهای غذایی و حذف کامل مواد غذایی به وجود آورنده حساسیت و واکنش شدید در بدن است.

صدرالله کمالوند، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: سلیاک یک بیماری گوارشی مزمن است و به دلیل ایجاد حساسیت به نوعی پروتئین به نام گلوتن بروز می کند.

وی افزود: پروتئین گلوتن به طور عمده در غلاتی مانند گندم و جو یافت می شود و مصرف این نوع غلات در افراد دچار حساسیت ها و آلرژی های غذایی می تواند موجب ابتلا به بیماری سلیاک و واکنش های شدید درونی شود.

کمالوند با اشاره به اینکه نوع رژیم غذایی در کنترل و یا پیشگیری و درمان بیماری سلیاک بسیار حائز اهمیت است تأکید کرد: تنها راه درمان سلیاک اصلاح الگوهای غذایی و حذف کامل مواد غذایی به وجود آورنده حساسیت و واکنش شدید در بدن است.

این متخصص تغذیه یادآور شد: فرد مبتلا به سلیاک نسبت به پروتئین کلیه غلاتی که به طور معمول از آرد آنها نان تهیه می شود مانند گندم، جو، جوی سیاه و چاودار، عدم تحمل غذایی دارد به همین دلیل باید از مصرف چنین مواد غذایی پرهیز کند.

وی با بیان اینکه مواد غذایی زیادی حاوی گلوتن بوده و موجب ایجاد بیماری سلیاک می شود تصریح کرد: علاوه بر غذاهای حاوی گندم و جو، جو دوسر، گندم سیاه یا چاودار و آرد آنها، انواع نان های معمولی، نان خشک، بیسکویت، نان باگت، نان سفید و سیاه و برخی دیگر از مواد مشابه نیز حاوی گلوتن بوده و می توانند بروز بیماری در افراد دچار حساسیت و آلرژی غذایی شود.

کمالوند خاطرنشان کرد: کلیه گوشت های کنسرو شده، سوسیس، کالباس، بستنی، شیرینی های تهیه از آرد گندم، گز، سوهان، سس های مختلف، نشاسته گندم؛ قهوه، نسکافه و چای فوری انواع کمپوت ها و غذاهای کنسرو شده، چیپس سیب زمینی، انواع بیسکویت ها و کلوچه ها از دیگر مواد غذایی حاوی گلوتن هستند که می توانند موجب بروز بیماری سلیاک در افراد حساس به غذاهای فوق شوند./ح
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.