سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سمنان؛

میزان برداشت سالانه آب از سفره های زیرزمینی استان

سالانه 1281 میلیون مترمکعب آب از سفره های زیرزمینی استان سمنان برداشت می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ مدیر عامل شرکت آب و منطقه ای سمنان گفت : در مجموع 7/86 درصد از آب استحصالی استان در حوزه کشاورزی، پنج درصد در بخش صنعت و 3/8درصد در بخش آشامیدنی به مصرف می رسد.

ایرج حیدریان افزود: حدود 226 میلیون متر مکعب از این مقدار آب ها یعنی 5/18 درصد از منابع سطحی و یک هزار و 55 میلیون متر مکعب معادل 5/81 درصد از منابع زیر زمینی برداشت می شود.

وی میانگین بارش سالانه و نزولات جوی در استان را 120 میلی متر اعلام و اظهارداشت : این در حالی است که استان هر ساله شاهد تبخیر 107 میلی متر است.

حیدریان خاطرنشان کرد: وابستگی شدید بیشتر مناطق ایران به منابع آب زیرزمینی، رشد جمعیت و نیاز روز افزون به منابع آب از یک طرف و وضعیت اقلیمی و جغرافیایی کشور و همچنین وقوع پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر از طرف دیگر باعث شده در دهه‌های گذشته فشار زیادی بر آبخوان‌های آب زیرزمینی وارد شود.

مدیر عامل شرکت آب و منطقه ای سمنان با بیان این که، هم اکنون این استان با 143 میلیون متر مکعب کسری مخازن آب زیر زمینی (دشت ها)روبرو است، گفت: به دلیل اضافه برداشت از ذخایر زیرزمینی مشکلات زیادی در دشت های سمنان ایجاد شده و این درحالی است که تامین آب لازم نقش موثری در توسعه استان دارد.

حیدریان مقدار برداشت آب از سفره های زیرزمینی در استان را بیش از حد مجاز و بیشتر از مقدار تغذیه آبخوانهای استان ذکر و تصریح کرد : با تو جه به کسری آب در سفره های آب زیر زمینی ،نظارت مستمر برای حفظ و بهره برداری در اولویت برنامه های این شرکت قرار دارد.

انتهای پیام/ م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.