سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

امکان تبدیل‌شدن گناباد به قطب گیاهان دارویی کشور

گناباد در توسعه کشت گلخانه‌ای با رویکرد گیاهان دارویی زمینه تبدیل‌شدن به قطب گیاهان دارویی استان و کشور را دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی مدیرکل جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی ظهر امروز در جلسه تجلیل از کشاورزان برتر گناباد به محدودیت نداشتن کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی اشاره و افزود: گناباد در توسعه کشت گلخانه‌ای با رویکرد گیاهان دارویی زمینه تبدیل‌شدن به قطب گیاهان دارویی استان و کشور را دارد.
محمدرضا اورانی به تخصیص ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبارات آبیاری تحت‌فشار به استان خراسان رضوی و نقدینگی حدود ۷۰ میلیارد تومان آن اشاره و تصریح کرد: برای انتقال آب در خراسان رضوی یک هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته‌شده است که با این میزان اعتبار می‌توان۴ هزار کیلومتر انتقال آب با لوله داشت و به‌زودی سهم هر شهرستان از این میزان اعتبار ابلاغ می‌شود.
اورانی در خصوص امهال تسهیلات کشاورزی کشاورزان گفت: تاکنون ۴۸ هزار و ۷۱۱ درخواست امهال تسهیلات کشاورزی از ۲۸ شهرستان استان دریافت شده است و اقدامات لازم در این خصوص در حال انجام می‌باشد.
او خاطر نشان کرد : گناباد هفتمین شهرستان خراسان رضوی از لحاظ وسعت و سیزدهمین شهرستان ازلحاظ جمعیتی می‌باشد و در این شهرستان ۵۷ درصد مردم شهرنشین و مابقی افراد روستانشین هستند.
اورانی اظهار کرد: طی ۵۵ سال و از سال ۱۳۳۵ تا سال ۱۳۹۰ حدود ۳۲۷ روستای گناباد فاقد سکنه شده و این تخلیه روستاها مشکلات فراوانی در سلامت غذایی و حاشیه کلان‌شهرها ایجاد کرده است.
اورانی بابیان اینکه از ۳۷ دشت آبی خراسان رضوی ۵ دشت در گناباد وجود دارد، اذعان کرد: در ۵ دشت گناباد سالانه ۲۹ میلیون و ۷۸۰ هزار مترمکعب آب مازاد بر توان تولید برداشت می‌باشد که از این تعداد تنها اوضاع دشت عمرانی رو به بهبود است و در مابقی دشت‌ها برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی افزایش‌ یافته است.
او افزود: علت افزایش برداشت از سفره‌های زیرزمینی به سال ۱۳۴۰ برمی‌گردد چراکه در این سال چاه‌های عمیق و نیمه عمیق به‌جای قنات‌ها مورداستفاده قرار گرفت.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی مدیرکل جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی به شرایط خشک‌سالی شدید بیش از ۶۰ درصد مساحت گناباد اشاره و تصریح کرد: شرایط موجود گناباد از لحاظ اقلیم، بارندگی و منابع زیرزمینی شرایطی حساس و شکننده ای است و حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ مترمکعب از مصارف آب شهرها و روستاهای این شهرستان در حوزه شرب و کشاورزی در شبکه انتقال و توزیع هدر می‌رود.
 
اورانی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در گناباد دارای کاهش ۲۴ درصدی می‌باشد، گفت : علی‌رغم کاهش کشت محصولات کشاورزی، سطح زیر کشت باغ‌ها در گناباد رو به افزایش است و این تغییر کشت انتخاب خوبی است چرا که محصولات باغی دارای نیاز آبی کم و مزیت نسبی بالا است.
گفتنی است در سال ۱۳۹۵ در بخش کشاورزی ۷۵ کشاورز خراسان رضوی به‌عنوان کشاورز نمونه انتخاب شدند که از این تعداد ۱۳ کشاورز قهرمان برتر ملی و ۶۲ کشاورز قهرمان برتر استانی می‌باشند که سهم گناباد از این قهرمانان ۲ قهرمان استانی است.
انتهای پیام// ح ت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.