به گزارش گروه
اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رحمتالله مهآبادی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از نظر درآمدها بسیار ضعیف است،برآوردهایی که انجام شده است بیش از 25 هزار میلیارد تومان برای خارجسازی فرودگاهها و سامانههای ناوبری هوایی از شرایط نامطلوب فعلی و جلوگیری از تبدیل شدن این دو حوزه به گلوگاه توسعه حملونقل هوایی و حتی گلوگاه توسعه اقتصادی کشور نیاز است.
وی ادامه داد: بخش عمدهای از درآمدهای ما یا وصول نمیشود و یا در قفس بدهیهای معوق خطوط هوایی اسیر و گرفتار شده است، بدهی خطوط هوایی داخلی به ما حدود 700 میلیارد تومان است ضمن اینکه هنوز هم خلاف قانون، بهای تمام شده بسیاری از خدمات ما در قالب تخفیفات تکلیفی و خدمات رایگان پرداخت نمیشود.
مهآبادی ضمن بیان اینکه سال گذشته 360 میلیارد تومان خدمات رایگان به بخش نظامی دادهایم اما امسال تاکنون 420 میلیارد تومان، یادآورشد: برای اداره درست کشور و اتخاذ تدابیر صحیح توسط تصمیمگیرندگان عالی، همه ما مسئول هستیم و لازم است اطلاعات صحیح به مبادی ذیربط ارسال شود و هر بخشی هم به جای دخالت در حوزه وظایف دیگران به وظیفه خود عمل کرده و از جنجالهای رسانهای و ورود به فضای یکدیگر اجتناب کنیم.
وی گفت؛ شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، خدمات میفروشد و مانند نهادهایی نظیر گمرک و گذرنامه عوارضی برای واریز به خزانه دریافت نمیکند، بلکه آنچه که به حسابهای ما نزد خزانه واریز میشود بهای خدمات اختصاصی است که ارائه میدهیم و بنابراین دلیلی ندارد که بخواهیم بخشی از آن را به نهاد و نیروی دیگری ببخشیم.
وی با تأکید بر اینکه کنترل ترافیک هوایی بهطور مطلق و انحصاری در اختیار این شرکت است، گفت: پرداخت هزینه امنیت عمومی بر عهده شرکت فرودگاهها نیست و ما عوارض نمیگیریم که بخشی از آن را به پدافند هوایی ببخشیم؛ به طور کلی هوانوردی نظامی از هوانوردی غیرنظامی جدا است، ما و همکاران نظامی دو مجموعه مستقل هستیم و مرزهای متفاوت از هم داریم. در استانداردها، مأموریتها و عملیات با یکدیگر متفاوت هستیم در عین حال ارتباط و همکاری تنگاتنگی با یکدیگر داریم.
* پدافند هوایی ارتش تنها تأمین کننده امنیت در فضا نیست
مهابادی اضافه کرد: در تمامی دنیا هر یک از این دو مجموعه هوانوردی نظامی و هوانوردی غیرنظامی وظایف و مأموریتهای خاص خود را دارند، وظیفه ذاتی و مأموریت اصلی نیروهای نظامی، تأمین امنیت ملی است و مأموریت اصلی بخش غیرنظامی هم تأمین ایمنی است، هر دو هم بسیار مهم و حساس هستند.
وی با تأکید بر اینکه حتی در حوزه نظامی هم مأموریت بخشهای مختلف یکی نیست، توضیح داد: پدافند هوایی ایران شامل پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و فعالیتهای بسیار ارزشمندی هم برای حفاظت از مرزهای هوایی، مقابله با تهدیدهای متوجه امنیت ملی در شرایط جنگ و تهدید دارند، در عین حال اینها تنها تأمین کنندگان امنیت در فضا نیستند، بلکه نیروهای دیگری هم هستند که گونه دیگری از امنیت را که برای مقابله با اقدامات تروریستی و عامدانه در فرودگاهها و در فضای سرزمینی، سایر اماکن حساس و در گستره کشور بهوجود آورده و خدماتی را بدون تبلیغات و سر و صدا در رسانهها ارائه میکنند که ارزش آن به اندازه خدمات مرزبانی هوایی، دریایی و زمینی اهمیت دارد.
مهابادی ادامه داد: انجام این نوع خدمات که بیشتر جنبه پیشگیری دارد نیازمند تجهیزات، فرایندها، آموزشها و نیروهای عمل کننده خاص خود است، مثلاً با اینکه سپاه پاسداران مأموریتهای مهم و مختلفی در هوا، زمین و دریا دارند اما در حوزه مقابله با تهدیدهای متوجه حملونقل هوایی، تنها نیروی عمل کننده سپاه، سپاه حفاظت هواپیمایی است.
مدیر شرکت فرودگاهها ادامه داد: ارائه این خدمات نرمتر، غیرملموس و در عین حال بسیار حساس و سخت است چون تهدید پنهان و کشف آن بسیار دشوار است بنابراین ادعای اینکه امنیت درون مرزها حاصل تلاش یک مجموعه است را هیچ کس نمیپذیرد، بلکه امنیت کشور محصول تلاش مجموعههای مختلف و حتی مقاومت گروههای مختلف مردم و جانفشانی شهدا در طول نزدیک به چهار دهه عمر انقلاب است.
مهآبادی با تفکیک خدمات امنیتی اختصاصی از خدمات امنیت عمومی، گفت: خدمات امنیتی در حوزه حملونقل هوایی در سطحی گسترده و توسط عناصر مختلف نظامی، انتظامی، امنیتی و حتی سازمانهای غیرنظامی دیگر ایجاد میشود که سپاه حفاظت هواپیمایی، وزارت اطلاعات، پلیس فرودگاهها، پلیس گذرنامه و حتی واحدهای حراست فرودگاهها و شرکتهای هواپیمایی، بهصورت یکپارچه در آن مشارکت مهم دارند که از نوع امنیت اختصاصی است.
وی افزود: در این نوع امنیت، عدم ارائه خدمات معمولاً به مفهوم عدم امکان انجام پرواز است، مثلاً اگر نیروی حفاظت سپاه به موقع در پرواز حاضر نشود و یا اگر حراستها به موقع تشخیص هویت را انجام ندهند، یا اگر مأموران گذرنامه و وزارت اطلاعات در زمان مشخص شده، خدمات خود را ارائه ندهند پرواز دچار تأخیر خواهد شد. اما نیروهای ارائهکننده امنیت عمومی مانند پدافند هوایی ارتش، هیچ دخالتی در این فرایند ندارند این به معنی کمبود ارزش خدمات نوع اول نیست بلکه منظور این است که حضور و عدم حضور پدافند هوایی ارتش به همان اندازه که در فعالیتهای تجاری در بازار و باز و بسته شدن مغازهها و کسبکارهای شهر تأثیر دارد، در کسب و کارهای حملونقل هوایی، هوانوردی و فرودگاهی هم موثر است.
* شرکت فرودگاهها مسئول تأمین هزینه امنیت عمومی نیست
رئیس هیئت مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: ما به هیچ وجه مسئول تأمین هزینه امنیت عمومی نیستیم و حتی تأمین هزینههای امنیتی اختصاصی هم بر عهده ما نیست؛ما قادر به پرداخت هزینههای امنیت عمومی و هزینههای دفاعی نیستیم بلکه طبق مستندات پیمان شیکاگو که کشور ما آن را پذیرفته و به عنوان قانون ملی باید به آن احترام گذاشت، به هیچ وجه مجاز به پذیرش و اختصاص هیچ سهمی از هزینههای امنیت عمومی و دفاعی از منابع خود نیستیم و بنابراین چنین هزینههایی را هرگز نخواهیم پرداخت.
وی گفت: از طرفی در دنیا نیز هزینههای امنیتی فرودگاهها و پروازها یا توسط دولتها پرداخت شده و یا از ذینفعان دریافت میشود، در همین راستا، تغییر شیوه تأمین هزینه امنیت فرودگاهها و پروازها در دستور دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و کمیته حفاظتی صنعت است.
* استفاده از خدمات امنیتی اختصاصی نیروی انتظامی و سپاه و پرداخت هزینههای آنها به جای دولت
مهابادی تأکید کرد: در واقع تأمین امنیت نوع دوم، خدمات امنیتی اختصاصی است و معمولاً هزینه و نحوه پرداخت آن هم متفاوت است، حتی بودجه عمومی هم این پرداختها را از هم متمایز کرده است، مثلاً برای سپاه حفاظت ردیف مستقلی را تعریف کرده که البته متناسب با نیاز آنها نیست، در فرودگاهها هم تمام هزینههای ساخت و نگهداری اماکن در اختیار این نیروها، خودروهای آنها و تأمین، تعمیر و نگهداری همه وسایل و تجهیزات کنترلهای امنیتی مورد نیاز که رقم آن هم بسیار سنگین و سالیانه بیش از 200 میلیارد تومان است و یا هزینه حفاظت فیزیکی اماکن از جمله ساخت دیوارها و جادههای حفاظتی توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تأمین میشود که سالیانه هزینههای سنگینی را بر بودجه شرکت تحمیل میکند و تحملش کم کم برای ما غیر ممکن میشود.
* "نه" مجلس و مراجع عالی امنیتی به تقاضاهای پدافند هوایی/ طرح این درخواستها به صلاح کشور نیست
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: دوستان پدافند هوایی ارتش در جریان دقیق هستند که کمیسیونهایهای مختلف مجلس از جمله کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیسیون عمران به عنوان دو کمیسیون خاص و مربوط و همچنین سایر کمیسیونها مانند کمیسیون بودجه و محاسبات و کمیسیون اقتصاد و حتی کمیسیونهای مختلف تلفیق و صحن مجلس، بارها به پیشنهادات و تقاضاهای برداشت از منابع ما به نفع پدافند هوایی ارتش، صراحتاً «نه» گفتهاند و قوه مقننه صراحتاً تأکید کرده است که طرح این درخواستها به صلاح کشور نیست.
مهابادی افزود: شایسته است نیروی پدافند هوایی نیز مشابه سایر نیروهای دخیل در امور امنیت، به این مبانی، قوانین و تصمیمات که بارها و بارها به آنها اعلام شده است پایبند باشند و از تداوم ایجاد فضای غیردوستانه و بیان ادعاهای غیرکارشناسانه و ارائه اطلاعات غلط که بدون نتیجه بوده و تنها فضای همکاریها را برهم زده و وقت مجلس، دیگر دستگاهها و متولیان شرکت حساس فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران را برای پاسخ دهی به آن میگیرد؛ اجتناب کنند.
وی گفت: انتظار ما این است که این دوستان با درک درست شرایط حساس حاضر، ضمن اینکه اجازه سوء استفاده به دشمان را ندهند، شرایطی را هم ایجاد نکنند که وقت محدود ما به جای صرف در جهت تأمین ایمنی مردم و توسعه کمی و کیفی خدمت رسانی به مردم و بخش نظامی در پاسخدهی به ادعاهای بی اساس تلف شود.
مهآبادی بیان کرد: درخواست دارم که دوستان پدافند هوایی به این دور و تسلسل باطل پایان داده و در فرایند بودجه 1396 مجدداً شرایطی را ایجاد نکنند که مجبور باشیم باز کارهای مهم و حساس خود را رها کرده و وقت و امکانات خود را برای حضور متمادی در مجلس جهت پاسخ دادنها به این درخواستها و ادعاهای بیمورد که مجلس هم با آن مخالف است، اختصاص دهیم.
* مغایرت پرداخت هزینههای امنیت عمومی و دفاعی توسط شرکت فرودگاهها با اصول ایمنی پرواز
وی بیان کرد: اینجانب با اعتقاد به ضرورت حفظ احترام و اقتدار بخش نظامی و با وجود فشار بسیار سنگین، در مقام پاسخدهی، ادعاهای کاملاً واهی که حتی ارزش خدمات حدود 6000 نیروی متخصص یک شرکت فوقالعاده حساس و بینالمللی را زیر سوال برده است، تحمل کرده و میکنم.
مهابادی گفت: شخصاً سعی کردهام تا به سوالات ارباب جراید و افکار عمومی در این مورد پاسخ ندهم و الآن هم در همین چارچوب فقط بهصورت کلی اظهار نظر کرده و فقط اعلام میکنم که شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران هزینههای امنیت عمومی و دفاعی را نمیتواند و نباید بپردازد زیرا چنین اقدامی را مغایر با اصول حرفهای و مقررات ناظر بر ایمنی پروازها و جان مسافران میدانیم.
وی اضافه کرد: البته پاسخ ریز ادعاها و اطلاعات غلط ارائه شده از سوی برخی ارگانها را بارها بهصورت مکتوب و مستند، تسلیم نهادهای عالی نظامی- دفاعی، امنیتی و قانونگذاری کردهایم و در جلسات متعدد غیر علنی نیر حتی بهصورت مصداقی و مستند در مورد ادعاهای واهی و اطلاعات غلط اعلام شده، اظهار نظر کردهایم.
مهابادی گفت: از این که برخی نیروها غیر دوستانه و بد عمل کرده و حرمت ما و خودشان را رعایت نکردهاند شدیداً گلایه دارم.
* تعیینتکلیف 100 درصد درآمدهای شرکت فرودگاهها و محل مصارف آن توسط مجلس
مهابادی با تأکید بر اینکه کنترل مطلق فضای کشور و ترافیک پروازهای نظامی و غیرنظامی در اختیار شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران است، اضافه کرد: این امر در همه دنیا و کشورهای عضو ایکائو روالی معمول است و فقط اندک کشورهای غیر عضو ایکائو و دارای رژیمهای نظامی از آن تبعیت نمیکنند ضمن اینکه علاوه بر آن، در ایران طبق ماده 161 قانون برنامه پنجم هم که به اجرا درآمده و در اساسنامه شرکت هم به صورت رسمی قید شده و در شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی هم تصویب شده است، خدمات ناوبری هوایی همه هواپیماهای نظامی و غیرنظامی در فضای کشور و نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاههای غیر نظامی و حتی در فرودگاههای مشترک به صورت انحصاری در اختیار شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران است.
وی ادامه داد: بنابراین همه عواید ناشی از ارائه این خدمات هم فقط متعلق به این شرکت است ضمن اینکه مجلس تکلیف درآمدهای شرکت و محلهای مصرف آن را نیز بهطور کامل و دائم روشن کرده است؛ طبق مفاد ماده 36 الحاقی قانون احکام دائمی 100 درصد این درآمدها اختصاصی تعریف شده و قانونگذار هم تأکید کرده است که این منابع فقط باید صرف اجرای مأموریتهای شرکت از جمله توسعه زیرساختهای فرودگاهی و ناوبری هوایی شود.
مهابادی اظهار داشت: شرکت فرودگاهها بارها گفته است که پدافند هوایی ارتش در کنترل ترافیک هوایی و درآمدهای مربوطه هیچ نقشی نداشته و این نیرو اولاً مرزبانی هوایی را بهطور مطلق و به تنهایی انجام نمیدهد و ثانیاً خدماتش از جنس کالای عمومی است که به بخشهای مختلف و تأسیسات حیاتی مانند نیروگاهها، پالایشگاهها، سدها، تاسیسات هستهای و حتی پادگانها و اماکن نظامی ارائه میشود و شرکت فرودگاه ها نه تنها هیچ خدمتی از پدافند هوایی نمیگیرد بلکه این پدافند هوایی است که از شرکت فرودگاهها به رایگان سرویس گرفته و از بخشی از تجهیزات شرکت هم بطور رایگان استفاده میکند.
* هر کاری که بتوانیم برای تقویت و پشتیبانی بخش نظامی انجام خواهیم داد
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با تأکید بر اینکه ما هم مشابه همه سازمانها و ملت به پشتوانه نیروهای نظامی نیاز داریم، گفت: حفظ روابط دوستانه و تحکیم هماهنگی بیش از پیش دو بخش هوانوردی نظامی و غیرنظامی برای ما یک ضرورت و مأموریت حرفهای است و ما کمافیالسابق از هر کاری که بتوانیم برای تقویت و پشتیبانی بخش نظامی انجام دهیم قطعاً فروگذار نخواهیم کرد.
وی اضافه کرد: بسیاری از فرودگاهها و کل فضای کشور بهطور مشترک توسط دو بخش نظامی و غیرنظامی مورد بهرهبرداری است و بخش نظامی یکی از بهرهبرداران اصلی زیرساختهای فرودگاهی و ناوبری هوایی است اما ما تا کنون بار سنگین تأمین هزینههای آن را یک طرفه و به تنهایی پذیرفتهایم.
مهابادی اظهار داشت: همکاران نظامی که تاکنون هیچ مشارکتی در پرداخت این هزینههای کمرشکن نداشتهاند، توجه داشته باشند که تأمین این هزینهها بر عهده دولت است و باید به ما کمک کنند تا این هزینهها به بودجه نظامی اضافه شده و از آن محل پرداخت شود نه اینکه فشار بر ما را مضاعف کنند؛ از طرفی هم باید توجه داشته باشند که هرگونه تضعیف شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در واقع تضعیف بخش نظامی نیز هست و ما در جبههای واحد و مرزهای بسیار نزدیک به هم در حال خدمت به مردم و ارزش آفرینی متفاوت برای کشور هستیم و باید ضمن تلاش برای تقویت یکدیگر، از هر اقدامی که زمینه تضعیف طرف مقابل را فراهم میکند، اجتناب کنیم.
* 400 میلیارد تومان اعتبار برای اداره 54 فرودگاه و فضای کشور کافی نیست؛ دولت فکری کند
وی بیان کرد: کل درآمدهای ما در سال گذشته که سال بسیار پرترافیکی هم بود حدود 1500 میلیارد تومان بوده که 1300 میلیارد تومان آن هم بیشتر وصول نشد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران هزینههای جاری شرکت فرودگاهها را سالانه حدود 1100 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: اعتبار 400 الی 500 میلیارد تومانی برای توسعه 54 فرودگاه و فضای کشور بسیار ناچیز است و از دولت میخواهیم که برای رفع این مشکل مفاد ماده 161 قانون برنامه پنجم که در برنامه ششم هم تفویض شده است، دقیقاً اجراء شود.
مهآبادی اضافه کرد: احداث یا نوسازی هر باند پروازی فرودگاهی حدود 100 میلیارد تومان برای ما هزینه دارد، معمولاً فرودگاههای بزرگ دو باند دارند و در برخی فرودگاهها به سه باند پروازی نیاز داریم که در اینباره میتوان به فرودگاه مهرآباد اشاره کرد، اما این در حالی است که ما حتی هزینههای تأمین و نوسازی و بهسازی یکی از باندهای پروازی فرودگاهها را هم به سختی تأمین میکنیم و علاوه بر آن توسعه و نگهداری عوامل میدان پروازی، ترمینالها و تجهیزات آنها و خدمات لندساید نیز نیازمند صرف اعتبارات سنگین است که در ظرف درآمدی شرکت نمیگنجد.
* ادعای درآمد نجومی 1800 میلیارد تومانی شرکت فرودگاهها
وی افزود: متأسفانه عدهای از متولیان بخش نظامی (پدافند هوایی) مدام اعلام میکنند که درآمد شرکت فرودگاهها بالا است، آمارهایی که در فضای رسمی و غیررسمی درباره درآمد شرکت و فعالیت ما توسط این دوستان منتشر شده و در اختیار تصمیمگیرندگان مهم کشور از جمله متولیان قانونگذاری گذاشته شده است، کاملاً غیرکارشناسی، عجیب و از اساس غلط است و نمیدانیم از کجا آمده است.
مهابادی ادامه داد: اینکه به برخی نمایندگان مجلس گفته شده که درآمدهای ما به حساب خزانه واریز نشده و مستقیماً برداشت میشود و یا در یک سند رسمی پخش شده در مجلس، ادعا شده که درآمد پروازهای عبوری با دلار 3000 تومان بیش از 1800 میلیارد تومان است، ادعایی عجیب و مردود است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: ما شرکتی دولتی هستیم و چیزی برای پنهان کردن نداریم. همه گزارشات مالی شرکت هرساله افشاء میشود ، سال قبل هم یک نسخه از صورتهای مالی حسابرسی شده را در رد ادعاهای پدافند در اختیار مجلس قرار دادیم.
وی تأکید کرد: کل بودجه شرکت در بهترین شرایط هم به این اعداد و ارقام ادعا شده نرسیده و تفاوت ادعا در مورد درآمدها و واقعیت حدود 1000 میلیارد تومان است ضمن آنکه ریالی از درآمدهای شرکت بهصورت غیرمستقیم قابل برداشت نیست؛ ما خویشتنداری کرده و حتی در مقام دفاع از خود، مرزهای اخلاقی را نشکستهایم.
انتهای پیام/