سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ترکمان در همایش گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب:

انقلاب اسلامی ایران تأثیر شگرفی در گفت‌وگوهای بین‌المللی دارد

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران تأثیر شگرفی در گفت‌وگوهای بین‌المللی دارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در همایش گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان اسلام که در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به این موضوع که انقلاب اسلامی ایران تأثیر شگرفی در سرنوشت جهان داشت، اظهار داشت: ما باور داریم که با توجه به تنوع فرهنگی در جهان امروز، گفت‌وگوهای فرهنگی راهی است به سمت شناخت بیشتر و در پی آن تعامل سازنده میان فرهنگ‌های مختلف که چشم‌انداز روشنی از همکاری و مشارکت در حوزه‌های گوناگون را فراروی ما قرار می‌دهد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: امکان رسیدن به چنین تعامل سازنده با توجه به تجربه‌های مشترک ایران و کشورهای عربی در حوزه تمدن اسلامی و نیز ظرفیت‌ها و توانمندی‌های امروز ملت‌های ما دور از واقعیت نیست و البته گفت‌وهای مستمر و پویا، یکی از راه‌های اصلی تحقق آن است.

وی با بیان این موضوع که اوضاع نابسامان منطقه، ظرفیت‌ها و امکانات موجود ملت‌ها را در معرض خطر قرار داده است بیان داشت: در چنین فضای بیمناک و پرخطری، مسئله گفت‌وگو با عنوان یک ضرورت چهره می‌نماید. باور داریم که عنصر فرهنگ در چنین گفت‌وگویی دارای نقش اساسی و تعیین کننده است؛ از این‌رو سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان مدیر روابط فرهنگی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها و ملت‌های جهان، طرح گفت‌وگوهای فرهنگی را با هدف رسیدن به راه حل‌های برون رفت و ناسازگاری‌های موجود از یکسو و تحکیم و تقویت پیوندهای تقویتی ایران و کشورهای دیگر از سوی دیگر درنظر دارد.

وی در مورد عملکرد دبیرخانه‌ گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و عرب گفت: از زمان تأسیس این دبیرخانه طی یک سال گذشته، فعالیت‌های گسترده‌ای صورت گرفته است که نمونه آن پیش نشست‌های شش گانه گفت‌وگو میان استادان و فرهیختگان ایران و عرب در تونس، لبنان، قطر و تهران و همچنین شکل دادن به شبکه‌ای از ارتباطات بین نهادهای علمی و دانشگاهی ایران و عرب است.

وی افزود: اولین دوره گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب با حضور قریب به یکصدوپنجاه تن از اساتید و فرهیختگان ایرانی و همچنین 85 تن از دانشوران عرب در 6 حوزه برگزار شده که سرانجام فکری آن نیز در کمیسیون‌های شش‌گانه و در مراسم اختتامیه‌ای که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود به اطلاع عموم خواهد رسید.

ترکمان ادامه داد: نکته مهم این گفت‌وگوها این است که نهادهای تولیدکننده علم و دانش در ایران و کشورهای عرب با یکدیگر شبکه‌ای از ارتباطات سودمند را سامان دادند و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نقش مدیریتی و پیوند دهندگی را به عهده گرفته که تجربه تازه‌ای در حوزه دیپلماسی و فرهنگی است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: با توجه به برگزاری این همایش و دستاوردهای فکری این جمع فرزانه امیدواریم که نتایج مطلوبی در جهت فهم مشترک از چالش‌ها، موانع و دیدگاه‌ها و تقویت اعتماد متقابل بوجود آید تا زمینه همکاری‌های مشترک در برون رفت از چالش‌ها و تحکیم پیوندها و تقویت تعامل فرهنگی میان ملت‌های منطقه فراهم آید.

ترکمان در بخش پایانی سخنان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران براساس آنچه در توان و امکان دارد  این راه را آغاز کرده و انشاءالله با توکل به خداوند این مسیر را ادامه می‌دهیم و امیدواریم تا بتوانیم با همکاری و همراهی سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی در عرصه جهانی در آینده‌ای نزدیک شاهد نتایج درخشان چنین گفت‌وگوهایی باشیم. 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.