سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارگردان نمایش «مستاجر» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، فرصتی مناسب برای تبادل اطلاعات است

جشنواره فجر، از نگاه بخش بین الملل و تبادل اطلاعات بین جوانان عرصه هنر تئاتر و دیگر نقاط دنیا، اتفاق مهمی است.

ستاره امینیان کارگردان نمایش «مستاجر» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر، در خصوص کمیت و کیفیت این رخداد فرهنگی هنری توضیح داد: قاعدتا جشنواره فجر، از نگاه بخش بین الملل و تبادل اطلاعات بین جوانان عرصه هنر تئاتر و دیگر نقاط دنیا، اتفاق مهمی است که هر ساله در کشور ما رخ می‌دهد.

کارگردان نمایش «مستاجر» ادامه داد: این فضایی که مدیران و مسئولان ما ایجاد کرده‌اند فرصت مناسبی است تا جوانان ما که امکان رفت و آمد به خارج از کشور را ندارند، آثارشان توسط داوران و کارگردان های دیگر کشور های دنیا دیده شود. در واقع جشنواره بین المللی تئاتر فجر، فرصتی برای تبادل اطلاعات و ایجاد خلاقیت است.

امینیان با بیان اینکه ما باید برای مخاطبان خود، خوراک خوب فراهم کنیم و ذائقه آنها را تغییر بدهیم، تاکید کرد: ما باید به فکر و زندگی مردم خط مشی بدهیم. این نباشد که تئاتر را از منظر گیشه فقط نگاه کنیم. دیده شدن یک اثر نمایشی به خرید یک بلیط و پر شدن سالن‌های نمایشی نیست، بلکه همه باید برای بهتر دیده شدن آثار نمایشی کاری کنیم و چهره حرف اول یک نمایش نباشد.

وی همچنین درباره ساختار و روایت نمایش مستاجر (نمایش راه یافته به سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر) گفت: نمایش «مستاجر» بر گرفته از رمان فرانسوی نوشته رولان توپور، قصه مردی لهستانی تبار در یک آپارتمان را روایت می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه نمایش «مستاجر» قصه مردی لهستانی تبار در یک آپارتمان است، پیرامون ساختار نمایشی این اثر اظهار داشت: این مرد از کودکی تا بزرگسالی در این آپارتمان بزرگ شده و اتفاقاتی که اطرافش رخ می‌دهد، همه نماد سرکوب‌های بشری است که در قالبی ساده و رادیکالی بیان شده و هیچ‌گونه گریم و عناصر اغراق شده نمایشی ندارد.

امینیان افزود: با توجه به اینکه تمام عناصر ویژه نمایشی رعایت شده، اما چشم تماشاگران به صحنه، گریم، موسیقی و ... نیست و بیشترین توجهات معطوف به قصه «مستاجر» است.

وی با یادآوری خط داستانی این اثر نمایشی، در خصوص ادامه این نمایشنامه فرانسوی بیان کرد: در پایان نمایش و روزهای پایانی، این مرد لهستانی تبار دچار تحول شخصیت شده و گویی در قالب زنی رفته است که پیش از این در این ساختمان زندگی می‌کرده و خودکشی می‌کند.

امینیان به هدف و سخن اصلی نمایش «مستاجر» عنوان کرد: این قصه در کنار روایت داستانی داستایوفسکی موقعیتی پیچیده ایجاد کرده و به این اشاره دارد که در هرکدام از زندگی های ما یک قهرمان وجود دارد.

وی با توجه به اینکه پیش از این نمایش «مستاجر» در تابستان 95 در سالن حافظ اجرا رفته است، در خصوص دربرگیری مخاطبان این اثر نمایشی تاکید کرد: در همان تابستان هم که اجرا رفتیم، اکثر تماشاگران ما قشر جوانان بودند و برای جشنواره تماشای عموم مردم را در نظر گرفته‌ایم.

امینیان در خصوص فشردگی و زمان اجرای نمایش «مستاجر» بیان کرد: این روزها برای رسیدن به اجرای جشنواره فجر خیلی سخت و فشرده تمرین می‌کنیم. این در حالی است که چند نفری از بازیگران ما دانشجو هستند و تمام دوندگی و اضطراب ما برای تداخل زمان امتحانات و اجرای نمایش و تمرین است.

 
 
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.