سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کریستین ساینس مانیتور گزارش داد:

دونالد ترامپ در پی روابطی سست‌تر با اروپاست

کریستین ساینس مانیتور در گزارشی به بررسی یک تغییر بزرگ در سیاست خارجی دونالد ترامپ پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ کریستین ساینس مانیتور در گزارشی از یک تغییر بزرگ در سیاست خارجی دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا خبر داد که همانا داشتن روابط سست تر با اروپاست.

در این گزارش به قلم هاوارد لافرانشی آمده است: دونالد ترامپ با هدف تحت فشار قرار دادن دو رکن سیاست خارجی آمریکا، از روابط با چین و مکزیک گرفته تا رهبری آمریکا در نهادهای بین المللی پس از جنگ، وارد کاخ سفید می شود. اما شاید مهمترین موضوع در این میان انحراف حمایت آمریکا از اتحادیه اروپا و تعدیل نقش رهبری آمریکا در روند تأمین امنیت و دفاع اروپا باشد.

جدیدترین نشانه در این باره که ترامپ قصد دارد مسیر جدیدی را برای روابط آمریکا و اروپا ترسیم کند، در مصاحبه آخر هفته او با روزنامه تایمز لندن و نشریه بیلد آلمان مشخص شد که او طی آن، در ارتباط با چشم اندازها برای اتحادیه اروپا اظهار بی تفاوتی کرد.

ترامپ با پیش بینی درباره از هم پاشی هر چه بیشتر اتحادیه اروپا در پی برگزاری همه پرسی تابستان گذشته در انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، گفت:‌ «فکر نمی کنم این موضوع برای آمریکا اهمیت داشته باشد.» علاوه بر این، او سخنان خود طی کارزار انتخاباتی را در این باره تکرار کرد که ناتو سازمانی «منسوخ» است و او همچنین از اعضای این ائتلاف که سهم خود را از هزینه های دفاعی اروپا نمی پردازند، انتقاد کرد. 

از زمان جنگ جهانی دوم، هم رهبری آمریکا در ناتو و هم حمایت از یکپارچگی سیاسی و اقتصادی آن از ارکان سیاست آمریکا در اقیانوس اطللس بوده است. باراک اوباما در پایان دوره ریاست جمهوری خود از آنچه آن را «مفت خوران» اروپایی توصیف کرد، ابراز ناامیدی کرد، اما اعلام کرد اروپای یکپارچه زیر چترناتو برای امنیت و شکوفایی آمریکا خوب است.

برخی از تحلیلگران منطقه ای می گویند اما شوک و هراس فوری سران اروپایی در واکنش به سخنان اخیر ترامپ نشان دهنده مسائل بسیاری درباره اروپاست تا آمریکا.

جان هولسمن که رئیس شرکت مشاوره ای خود در آلمان است، گفت:‌ «اگر اروپایی ها به سبب سخنان ترامپ شوکه شده و دچار وحشت شده اند، این موضوع نشان می دهد که آنها تحلیلگرانی وحشتناک هستند که از مشاهده اوضاع خودداری می کنند.» 

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا -که روز دوشنبه در بروکسل جمع شده بودند- حرف های زیادی درباره سخنان ترامپ نداشتند و جمع بندی فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان از سخنان همکاران اروپایی اش در پایتخت های اروپایی، «تعجب آور» بود.

اما بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس سخنان ترامپ را «خبرهایی بسیار خوب» توصیف کرد. وزیر خارجه انگلیس گفت رئیس جمهور آتی آمریکا -که از برکسیت حمایت کرده است- در مصاحبه خود گفت که تمایل مردم را برای داشتن هویت ملی خود درک می کند و این که او قصد دارد سریعا درباره توافق نامه تجارت آزاد با انگلیس -در پی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا- با لندن مذاکره کند.

امسال سران اروپایی با سال انتخاباتی دشواری مواجه هستند که احتمالا نتایج آنها برای طرح اروپا در فرانسه، آلمان، هلند و احتمالا ایتالیا مخرب خواهد بود. آنها در این باره نگران هستند که حمایت آمریکا از روند جدایی کشورهای اروپایی از اتحادیه اروپا می تواند سبب تحریک موج ملی گرایانه، ضد یکپارچگی شود و نگرانی دیگر این است که ترامپ می تواند روابط بهتر را با روسیه به بهای از دست دادن اروپا تقویت کند.

مشاوران بلندپایه ترامپ از قبیل استیو بانن -که مشاور بلندپایه کاخ سفید خواهد بود- با برخی از جنبش های ضد مهاجرت و ضد اتحادیه اروپا از جمله در فرانسه همکاری کرده است. تحلیلگران می گویند فرانسه در ماه آوریل انتخابات ریاست جمهوری برگزار می کند و پیروزی شگفت آور احتمالی جبهه ملی راست گرا احتمالا به ضرر اتحادیه اروپا خواهد بود.

آنتونی گاردنر، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا روز جمعه در بروکسل در گفتگو با خبرنگاران گفت؛ شنیده است که مقامات تیم انتقال با مقامات اتحادیه اروپا در این باره در تماس بوده اند که «کشور بعدی که پس از انگلیس اتحادیه اروپا را ترک می کند، کدام است؟»

گاردنر - که روز جمعه دوران کاری اش در این سمت به پایان می رسد- گفت «دیوانگی است» اگر آمریکا بخواهد در پی ترغیب به فروپاشی اتحادیه اروپا باشد. او گفت: «از نظر ما، احمقانه ترین کار ممکن است اگر بخواهیم سردمدار برکسیت باشیم و کشورهای بیشتری را به خروج از مسیر اتحادیه اروپا سوق دهیم.»

برخی اروپایی ها می گویند روی برخی از انتصاب های کابینه ترامپ  حساب می کنند، افرادی که در جلسه استماع هفته گذشته خود از رویکردهای دوستانه تر در قبال اروپا خبر داده اند. برای مثال، ژنرال جیمز ماتیس نامزد مورد نظر ترامپ برای سمت وزارت دفاع آمریکا به سناتورها اطمینان داد که به ائتلاف ناتو به طور کامل متعهد خواهد بود.

اما دیگران می گویند اروپایی ها اگر فکر می کنند می توانند بر روی انتصاب های ترامپ حساب کنند، در واقع شوخی می کنند.

هولسمن می گوید:‌ «اروپایی ها هم اکنون به طور ناگهانی به ژنرال ماتیس تکیه کرده اند گویی که او می خواهد از آنها دفاع کند. اما این گونه نیست. اروپا باید به تعهد خود در زمینه اختصاص دو درصد از بودجه به امور دفاعی پایبند بماند.»


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.