سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحقق یک رؤیا؛ استقلال کامل روبات از انسان

گروهی از محققان نروژی موفق به ایجاد نوعی فناوری شده‌اند که به روبات‌ها اجازه می‌دهد بدون دخالت انسان خود را طراحی کرده، تکامل و تولید کنند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گروهی از متخصصین دانشگاه اسلو نروژ (University of Oslo) به تازگی روش جدیدی به نام «طراحی مولد » (Generative design) ایجاد کرده‌اند که روبات‌ها اجازه می‌دهد، بدون دخالت انسان خود را طراحی کرده و تکامل بخشند و سپس با استفاده از چاپگر سه‌بعدی، تولید کنند. با وجود این، فناوری ایجاد شده هنوز در ابتدای راه خود قرار داشته و انسان‌ها باید قطعات تولید شده را سر هم بکنند.
البته فناوری طراحی مولد موضوع کاملاً تازه‌ای نیست؛ بلکه نوعی هوش مصنوعی است که به ابزارها اجازه می‌دهد خودشان دست به طراحی و نوآوری زده و محصولات تازه‌ای در زمینه‌های مختلف مانند صندلی، کفش و زره را تولید کند.
آخرین روبات تولید شده در آزمایشگاه دانشگاه  اسلو، «نامبر فور» (Number Four) نام داشته و از قطعات سوسیس مانند ساخته و به یکدیگر متصل شده‌اند. نامبر فور دارای موتورهای حرکتی بوده و در زمان آزمایش در گوشه‌ای رها شد تا خود را به سمت دیگر اتاق برساند. این روبات در زمان حرکت، نقاط ضعف و قوت خود را بررسی کرده و بهترین نوع حرکت ممکن را کشف می‌کند تا بتواند نمونه‌های بعدی خود را تکامل ببخشد. نتیجه‌ی بررسی‌ها نشان داد بهبود طراحی و تکامل ایجاد شده بسیار سریع‌تر از انسان‌ها است. در نتیجه در آینده‌ی نزدیک می‌توان از این فناوری در روش‌های دیگر استفاده کرد.
در واقع سامانه‌هایی که از فناوری یاد شده استفاده می‌کنند به صورت مداوم روی پیشرفت خود نظارت داشته و آن را با تلاش‌های قبلی خود مقایسه می‌کنند تا بتوانند به نتیجه‌ی بهتری دست پیدا کنند.
گِلت (Kyrre Glette)، یکی از استادان دانشگاه اسلو و عضو گروه محققان روباتیک و سامانه‌های هوشمند گفت: «فناوری یادشده در مرحله‌ی آزمایش و تغییر الگوهای اصلی خود است.»

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.