سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر راه و شهرسازی:

افزایش ظرفیت تولید سیمان منطقی نیست

آخوندی گفت: با توجه به مازاد عرضه تولید سیمان در کشور افزایش ظرفیت تولید آن غیر منطقی است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در افتتاحیه نهمین نمایشگاه سیمان و بتون تهران در سمینار توسعه طرح و اجرای رویاها بتونی اظهار داشت: صنعت سیمان از لحاظ فناوری، اقتصادی، زیست محیطی دارای اهمیت زیادی است بطوریکه کاربرد آن در صنایع مختلف و ساختمان سازی بر اهمیت آن افزوده است.

وی افزود: این صنعت هر روز دچار تحول می شود و فرآیندهای نوآوری گسترده در نحوه بهره برداری از آن صورت می گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میزان کم، مصرف سیمان در ایران بیان کرد: در گذشته پیش بینی می شده که مصرف سیمان در کشور با بحران مواجه شود و در این خصوص پیشنهادهایی ارائه شده بود اما اکنون چاره ای جز تنوع محصول برای افزایش تقاضا نداریم.

وی نحوه عرضه سیمان در کشور را مطلوب ندانست و گفت: در بسیاری از کشورهای اروپایی 120 محصول با پایه اولیه سیمان تولید می شود ، از ملات خشک تا انواع پلاسترهای سیمانی با ترکیبات مختلف به عنوان عایق در داخل و خارج ساختمان استفاده می شود.

وی با بیان اینکه معضل اصلی صنعت سیمان کاهش تقاضا است ، تصریح کرد: افزایش تقاضا از الزامات این صنعت است، اما عرضه کنندگان باید تولیدات و محصولات خود را متنوع کرده و بازاریابی مناسبی داشته باشند زیرا پایداری صنعت سیمان در گرو رویکرد منطقی تجاری و نگاه ملی است.

آخوندی تاکید کرد: 40 درصد تولید سیمان در کشور مازاد عرضه است و گفته می شود در افق 1404 باید به میزان 120 میلیون تن سیمان عرضه شود، یعنی افزایش 50 درصدی نسبت به میزان تولید امروز، کاملا غیر منطقی است.

به گفته وی تولید یک تن سیمان حدود هزار متر مکعب گاز مصرف می کند که برای هر متر مکعب گاز 13 دلار هزینه می شود و این درحالی است که تولیدکنندگان سیمان فقط 11 هزار تومان پرداخت می کنند و افزایش تولید سیمان با این شرایط هزینه های هنگفتی را به بار خواهد آورد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه؛ وزارت راه حمایت های متنوعی را از صنعت سیمان خواهد کرد افزود: استفاده از بتن در باند فرودگاه ها، رویه بتنی در جاده ها و سایر بخش های عمرانی در دستور کار قرار گرفته است.

وی در پایان با بیان اینکه این فراز و نشیب ها گذرا بوده و بازار این صنعت در سال آتی به تعادل خواهد رسید،  خاطرنشان کرد: همه باید از صنعت سیمان حمایت کنیم.


آخوندی دلایل تملک کارخانه ریسباف توسط این وزارتخانه را بازگو کرد

آخوندی در جمع خبرنگاران با اشاره به مازاد عرضه سیمان در کشور اظهار داشت:  باید برای ثابت نگه داشتن رونق بازار متنوع سازی تقاضا را حفظ کنیم که برهمین اساس برنامه ریزی شد تا طبق یک برنامه 10 ساله استفاده سیمان در جاده ها را به 10 درصد برسانیم و همچنین استفاده آن را در فرودگاه ها افزایش دهیم و باید به این مسئله اشاره کرد که در حال حاضر فرودگاه تبریز و باند 29 راست فرودگاه مهرآباد را براساس سیمان بازسازی شده است.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی با همکاری معاون اول رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه دو میلیون تن سیمان را به صورت اعتباری برای طرح های عمرانی این وزارتخانه خریداری خواهد کرد.

وی تصریح کرد: همچنین تلاش ما بر این است تا در مصارف ساختمانی نیز سهم بتن افزایش یافته و به تدرج جایگزین فولاد شود چراکه ارزش صادراتی فولاد به مراتب بیشتر خواهد بود؛ همچنین کارخانه های تولیدی سیمان باید محصولات متنوع تری نظیر ملات های خشک و پلاستر ها در کارخانه های خود تولید کنند.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص علت تملک کارخانه ریسباف اصفهان توسط وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: سعی این وزارتخانه بر بازآفرینی طراحی شهری اصفهان بر قرار گیری صنایع مدرن و تاریخی است.

وی تاکید کرد: نباید با گسترش شهرنشینی و رشد صنایع ترکیب تاریخی اطراف چهارباغ اصفهان آسیب ببیند، برهمین اساس این کارخانه تحت تملک وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت، تا با کمک سازمان میراث فرهنگی تبدیل به موزه شود.

 آخوندی در پایان یادآورشد: همچنین طبق برنامه ریزی های انجام شده سعی شد تا به سبب شرایط  آب و هوایی اصفهان استفاده از صنایع پر آب در این شهر انجام نشود تا صیانت از محیط زیست نیز تحقق یابد.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.