سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

برگزاری ششمین همایش سالانه گروه تخصصی شهرسازی خراسان رضوی

ششمین همایش سالانه گروه تخصصی شهرسازی خراسان رضوی با رویکرد شهرسازی و شهر ایمن در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در این همایش گفت:  73 شهر این استان نیازمند ارزیابی فنی است و باید مهندسان شهرساز به بخش بازنگری و ارزیابی فنی این شهرها ورود کرده و نتیجه ارزیابی خود را در اختیار مسئولان قرار دهند.
محمد مقدوری افزود: لازم است از وجود 250 مهندس شهرساز در استان با همکاری شهرداری ها به عنوان متولیان مستقیم، در بررسی عرصه های شهرسازی در شهرها به لحاظ شاخص های یک شهر ایمن استفاده شود.
مقدوری افزود: متاسفانه مشهد مقدس با مشکلات عدیده ای در شهرسازی بویژه گسترش حاشیه نشینی مواجه است به طوری که جمعیت حاشیه نشین در این شهر از 580 هزار نفر در سال 82 به یک میلیون و 200 هزار نفر در سال جاری رسیده است.
وی آلودگی هوای مشهد به عنوان دومین کلان شهر آلوده کشور، معضل ترافیک، مشکلات مربوط به محیط زیست، زیربناها و روبناها و آب را از مسائلی برشمرد که می تواند شاخص های یک شهر ایمن یا سالم را تحت تاثیر قرار دهد.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: سه رکن اساسی برای شهر ایمن، اجرای قوانین و ضوابط، برقراری عدالت اجتماعی و مشارکت شهروندان است.
مقدوری با بیان اینکه در حوزه قوانین و ضوابط با چهار متولی مواجه هستیم، افزود : نخستین گروه از متولیان، مجریان قانون هستند زیرا در موضوع شهرسازی ضوابط و مقررات از ناحیه خود مجریان قانون به خوبی اجرا نمی شود.
وی افزود: امروز در کلان شهرهای کشور تخلف از ضوابط و مقررات شهری به شدت از ناحیه مجریان قانون انجام می گیرد و فروش تراکم به عنوان یک راه درآمدی در شهرها از جمله بیشترین تخلفات از ناحیه مجریان قانون است و اگر حفظ حقوق شهروندی و رعایت قوانین از ناحیه مجریان قانون اعمال نشود، نمی توان به ایجاد یک شهر ایمن امید بست.
وی ادامه داد: شهروندان؛ گروه دوم اجرا کنندگان قانون را شامل می شوند که باید رعایت قانون چه در ارتباط با مقررات ساختمان و چه در ارتباط با سایر مسائل شهروندی از جمله مقررات راهنمایی و رانندگی و مصرف انرژی و نظیر آن از سوی آنان مورد بررسی قرار گیرد.
مقدوری گفت: بعد از شهروندان در ارتباط با اعمال قانون؛ فرهیختگان جامعه هستند که باید الگوی مردم و مسئولان در این زمینه باشند زیرا اگر قرار است تخلفی رخ ندهد باید ابتدا این مهم از ناحیه فرهیختگان اتفاق افتد و شهر ایمن باید توسط آنان ساخته شود.
معاون استاندار خراسان رضوی بهنگام شدن قوانین متناسب با نیازها و مقتضیات روز، رفع نارسایی ها در عرصه قانون را از دیگر مواردی برشمرد که در ساختن یک شهر ایمن ضرورت دارد.
مقدوری ادامه داد: رعایت عدالت اجتماعی از دیگر موارد ضروری برای ساختن شهر ایمن است لذا اگر مسئولی به فردی اجازه ساختن یک آپارتمان 30 طبقه را می دهد عدالت اجتماعی حکم می کند که اجازه ساخت همین تعداد طبقه را به فرد دیگری نیز بدهد؛ اما در اساس ساختن چنین ساختمانی خلاف مقررات شهرسازی است و اعمال قانون نسبت به همه باید یکسان باشد.
وی گفت: اگر امروز عدالت اجتماعی در اعمال ضوابط و مقررات به هر دلیلی خدشه دار شود دیگر نمی توان به داشتن فردایی روشن و کشوری موفق و جامعه ایمن امید داشت.
معاون استاندار خراسان رضوی مشارکت شهروندان بویژه فرهیختگان در ایجاد یک شهر ایمن بسیار ضروری دانست و گفت: زمانی می توانیم صحبت از مدینه فاضله در یک شهر داشته باشیم که همه مردم مشارکتی کامل در عرصه های مختلف تصمیم گیری و مراحل اجرایی طرحهایی که مورد نیاز جامعه است، داشته باشند به شرط آنکه اعمال قوانین و مقررات توسط مجریان به خوبی انجام شده و عدالت اجتماعی در جامعه برقرار باشد.
انتهای پیام// ز.ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.