سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همایون اسعدیان در «چشم شب روشن»؛

تعطیل نشدن سینما بعد از انقلاب را مدیون امام (ره) هستیم/ جشنواره فجر را به یک دورهمی تبدیل کرده‌ایم

برنامه «چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و اجرای محمد صالح علا شب گذشته میزبان همایون اسعدیان کارگردان و فیلمساز بود.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی «چشم شب روشن»ٰ؛ برنامه «چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی، با اجرای محمد صالح علا، با حضور اکبر نبوی کارشناس و منتقد سینما شب گذشته میزبان همایون اسعدیان کارگردان و فیلمساز بود. در ابتدای این برنامه، اکبر نبوی با بیان اینکه سینما امروز مانند یک جوان 34 ساله است که برای آن برنامه ریزی صورت گرفته، گفت: همه تلاش کردند به شکلی از سینما مراقبت کنند تا بتواند به مسیر خود ادامه دهد، به اندوخته های فرهنگی آن اضافه شود و امروز به رغم انتقادها به آن افتخار می کنیم. از نظر شما اکنون در چه وضعیتی هستیم و آیا این مراقبت ها به جایی رسیده که احساس بیم نسبت به سینما نداشته باشیم؟
 
به این سینما افتخار می کنم
 
اسعدیان با اشاره به اینکه من نیز به این سینما افتخار می کنم، افزود: ما بیش از هزار جایزه بین المللی را در کارنامه خود داریم و کشورها به رغم اینکه ممکن است فیلم ها مخالف آن ها باشد، حاضرند بهای بسیاری برای این آثار بپردازند و همین که پرچم جشنواره شان با این فیلم ها بالا می رود، مایه افتخار است.
 
تعطیل نشدن سینما بعد از انقلاب را مدیون امام (ره) هستیم
 
وی ادامه داد: بسیاری تصور می کردند سینمای بعد از انقلاب تعطیل شود و ما مدیون این جمله امام خمینی (ره) هستیم که ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم. این باعث شد عده ای از فیلمسازان قبل از انقلاب که می خواستند بعد از آن در سینما فعالیت داشته باشند و عده ای از مسئولان جدید دلبسته فرهنگ آمدند، سینما را راه اندازی کردند. پس از آن نوعی از سینمای جدید در انقلاب متولد شد.
 
مسئولان فکر می کنند تمام وظایف فرهنگی را باید سینما انجام دهد
 
کارگردان فیلم «طلا و مس» با بیان اینکه مشکل از توقعات شروع شد، یادآوری کرد: تمام مسئولان باری را بر شانه سینما می گذارند که اساسا سینما تحمل آن را ندارد؛ یعنی انگار تمام وظایف فرهنگی را باید سینما انجام دهد. وقتی گله مندیم چرا اخلاقیات در جامعه سیر نزولی دارد؛ هیچکس بررسی نمی کند که آموزش و پرورش در این رابطه چه کاری انجام داده است.
 
اسعدیان افزود: اگر فکر کنیم مسئول بی فرهنگی تنها سینماست، فکر می کنیم سینما یک وسیله تبلیغی برای بیان چیزی است که برای ما ارزش دارد. به فرض اینکه سینما یک وسیله تبلیغی باشد و تریبونی برای بیان عقاید دولت در نظر گرفته شود، سینما به تنهایی نمی تواند چنین کاری انجام دهد و بی اثر است.
 
اسعدیان در بخشی از برنامه گفت: ما در حال وسیع کردن این دایره بر اساس سلیقه شخصی هستیم. در حقیقت تعابیر شخصی داریم و فکر می کنیم یک تنه حافظ مال و ناموس مردم هستیم. ما بار روی دوش سینما را با این کارها زیاد کردیم و هر اتفاقی که در جامعه می افتد و بی اخلاقی صورت می گیرد، فکر می کنیم مسئول آن سینماست.
 
اسعدیان افزود: ما با انفجار تکنولوژی و تصویربرداری اچ دی و از بین رفتن نگاتیو روبرو شدیم و این تحولات در تمام رشته های هنری اتفاق افتاد. در کنار این تحولات خیل بزرگی از جوانان علاقمند نیز وارد سینما شدند.
 
با سونامی حاصل از انفجار تکنولوژی روبرو هستیم اما مسئولان همچنان با ساختار 20 سال پیش کار می کنند
 
این فیلمساز بیان کرد: حضور انبوه جوانان علاقمند و انفجار تکنولوژی نوعی سونامی ایجاد کرده است اما مسئولان همچنان با ساختار 20 سال پیش در آن کار می کنند. هنوز مکانیزم شورای پروانه ساخت مربوط به 20 سال پیش است و تنها دیدگاه ها کمی بازتر شده اما مکانیزم همان است.
 
وی افزود: این انفجار تکنولوژی به گونه ای است که افراد همسن من متوجه آن نشده اند اما نسل جوان که با آن بزرگ شده اند در حال آوردن این سونامی همراه خود هستند. ما برای این سونامی برنامه ریزی نکردیم؛ بلکه روی مدل های سابق خود پافشاری می کنیم.

با تغییر قانون و افزایش سعه صدر، تعبیر درستی از منافع ملی داشته باشیم
 
اسعدیان یادآوری کرد: لازمه این کارها تغییر قانون است که سعه صدر خود را در آن افزایش دهیم و تعبیر درستی از منافع ملی داشته باشیم و به طور واقع بینانه به باری که روی دوش سینما می گذاریم، فکر کنیم.
 
این فیلمساز در خصوص اینکه چرا خانواده سینما برای آینده خود برنامه ریزی نمی کند، گفت: به طور طبیعی وظیفه خانه سینما این است که به طور بلند مدت به مسائل نگاه کند و با داشتن استراتژی هشداردهنده باشد و لازمه این موضوع امنیتی است که دولتمردان برای آن فراهم می کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: منوچهر شاهسواری جمله زیبایی دارد که ارزش کشورها در تمام دنیا به سینمای آن ها سنجیده می شود.
 
اسعدیان تصریح کرد: اگر حافظ و سعدی و شکسپیر می مانند به این دلیل است که از مسائل عام انسانی صحبت می کنند نه مسائل دیگر. هر گاه این آثار خاصیت خود را از دست بدهند، تبدیل به یک اثر تاریخی می شود. ما متخصص این هستیم که هنر صنعت سینما را به یک اثر روزمره مثل روزنامه نزدیک کنیم.
 
جشنواره فجر را به یک دورهمی تبدیل کرده ایم
 
کارگردان «یک روز به‌خصوص» درباره جشنواره فجر نیز اظهار کرد: ما هر سال جشنواره فجر را به یک دورهمی تبدیل کردیم و امسال 33 فیلم داریم و اگر بگوییم امسال جشنواره فجر 30 فیلم خوب داریم، میگویم معجزه صورت گرفته است. اگر از بین 30 فیلم 20 فیلم انتخاب می شد، رقابت معنا پیدا می کرد.
 
گفتنی است «چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی، با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.
 
 
انتهای پیام /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.