سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جریان بچه‌های مسجد به دنبال تربیت مدیر فرهنگی است

مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: تئاتری كه برای مردم نیست، موضوع آن و تماشاگر آن، مردم نیستند و خواص هستند، چگونه توسعه فرهنگی ایجاد می‌كند؟

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ كوروش زارعی مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری، با بیان اینكه نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در تئاتر نگاهی مردمی است، اظهار كرد: متاسفانه آنچنان كه باید این نگاه را در جریان هنر نمایش كشور تسری نداده‌ایم. پس از دهه 70، جریان بچه‌های مسجد متوقف شد و آن جریان‌سازی كه باید در تئاتر انقلاب و تئاتر مد نظر مقام معظم رهبری شكل می‌گرفت محقق نشد.
 
وی افزود: تئاتر مردمی، یعنی تئاتری كه در میان مردم و جامعه باشد و خود مردم باید بتوانند در تئاتر، در برگزاری اجراها و ... مشاركت كنند. در تهران مردم پول نذری می‌دهند تا تئاتر اجرا شود یا پول شام را می‌دهند تا به جای آن نمایش عاشورایی تولید شود.
 
این بازیگر تئاتر افزود: عموم مردم ما به هنر تئاتر علاقه‌مند هستند. اگر ما تئاتری مطابق فرهنگ، آیین‌ها و جامعه فرهنگی تولید كنیم، مردم می‌نشینند و تئاتر می بینند. الان متاسفانه دو دهه است مردم از تئاتر فاصله دارند. ما تئاتری‌ها خودمان كار می‌سازیم، خودمان می‌نشینیم و تماشا می‌كنیم و خودمان همدیگر را نقد می‌كنیم. مردم جایگاه و نقشی در تئاتر ندارند بعد شعار می‌دهیم باید با تئاتر توسعه فرهنگی ایجاد كنیم. تئاتری كه برای مردم نیست، موضوع آن و تماشاگر آن،  مردم نیستند و خواص هستند چگونه توسعه فرهنگی ایجاد می كند؟! تئاتر زمانی می‌تواند توسعه فرهنگی ایجاد كند كه برای مردم باشد، مساله آن مردم باشند، موضوعات درونی و دغدغه‌های آن نیز مردم باشند. الان جوان‌های مستعد و استعدادهای خوبی داریم كه می‌توان با كمك آن‌ها نسل آینده تئاتر را ساخت.
 
وی خاطرنشان كرد: دغدغه سالیانم بود كه تئاتر بچه‌های مسجد را با هدف بردن تئاتر بین مساجد، متدینین و مردم راه اندازی كنیم؛ چرا كه مسجد پایگاهی است برای همه اقشار مردم، مسجد پایگاهی است كه همه اقشار، اعم از معلم، خانه دار، دكتر، كارگر و... در آن حضور دارند و مسجد پایگاهی است مردمی كه ما را به اهدافمان نزدیك می‌كند. قبلا این حركت ها روی صحنه اجرا می شده اما حال می‌خواهیم تئاتر رادر مسجد اجرا كنیم. خیل عظیمی از علاقه مندی به تئاتر وجود دارد كه هنوز كشف نشده است.
 
مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه تصریح كرد: یكی از جریاناتی كه در روند جدید فعالیت‌ها دنبال آن هستیم بالا بردن ظرفیت مردم و مخاطبان است و در آینده خواهید دید كه مردم چقدر علاقه‌مندی دارند كه تا به حال دیده نشده است. اگر بهترین تئاتر را اجرا كنیم اما مردم نباشند و نبینند كار ما موفق نیست زمانی موفق هستیم كه مردم بیایند و مسایل خود را در كار ما ببینند. سال‌هاست در اروپا تئاتر در كارخانه‌ها، مزارع، بیمارستان ها، یتیم خانه‌ها و... اجرا می‌شود. امروزه تئاتر از محدود ماندن در سالن‌ها فراتر رفته است.
 
زارعی در پایان یادآور شد:  مهم ترین مسئله در تئاتر بچه‌های مسجد، روند «آموزشی تولیدی» است. در این روند آموزش و تولید در كنار هم اتفاق می‌افتد و نكات تئوریك در حین عمل به افراد آموزنده می‌شود تا خروجی این جریان تولید اثری باشد كه در مساجد اجرا شود. نگاه و افق ما فراتر از مسائل كوتاه مدت است. ما فقط در پی تربیت نویسنده، كارگردان، بازیگر، طراح و... نیستیم ما به دنبال تربیت مدیر فرهنگی هستیم. به هر حال باید توجه داشت كه در عرصه هنر، علاوه بر هنرمند به تهیه كننده، مدیر تولید و نهایتا مدیر فرهنگی نیز نیاز داریم و بچه‌های مسجد به دنبال انجام این كار و تربیت نیروهای توانمند برای این عرصه‌هاست.


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.