سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجری برگزاری نمایشگاه کتاب تهران تغییر کرد

پس از 15 دوره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران توسط موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران،مجری این رویداد مهم بین‌المللی تغییر کرد و رسما جای خود را به موسسه خانه کتاب داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ثبت نام از ناشران داخلی برای حضور در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از  18 دی‌ماه آغاز شد.

با مراجعه‌ای ساده به سایت نمایشگاه و ورود به بخش «ضوابط حضور ناشران داخلی در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» می‌توان از تغییر مجری این رویداد مهم بین‌المللی مطلع شد.در این بخش و پس از توضیحاتی درباره شرایط ثبت نام، در بخش مربوط به «مبلغ و نحوه پرداخت اجاره غرفه به ناشران» آمده است: «ناشران باید پس از مشخص شدن متراژ تخصیصی غرفه‌ها در زمان تعیین شده کل مبلغ اجاره غرفه را بر اساس جدول زیر به حساب شماره 0208486875009 به نام مؤسسه خانه کتاب ایران واریز نمایند».

همچنین؛در ادامه تاکید شده است که «واگذاری غرفه قبل از انجام کامل امور مالی امکان پذیر نخواهد بود».

این در حالی است که تا پیش از این از ناشران خواسته می‌شد مبالغ مربوطه را به حساب شماره 0101592747002 بانک صادرات شعبه کالج به نام موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران واریز کنند.

در خبرها از احتمال واگذاری نمایشگاه کتاب تهران به «خانه کتاب» آمده  بود.این در حالی است که مجری نمایشگاه امسال کتاب تهران هم «خانه کتاب» بود هر چند سامان دادن برخی امور نمایشگاه از جمله در مورد حضور ناشران خارجی همچنان بر عهده موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران بود.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با 24 دوره برگزاری، یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های بین‌المللی در سراسر جهان است. از دوره پنجم این نمایشگاه (سال 1371) بود که وزارت ارشاد با تاسیس «موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران» برگزاری آن را جزو وظایف این موسسه اعلام کرد.از آن سال به بعد، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی به عنوان بازوی اجرایی وزارت ارشاد در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاه‌های استانی، حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی و برخی رویدادهای دیگر فرهنگی وارد عمل شد.

این موسسه تا سال 1389 به وظیفه خود در قبال برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عمل کرد،اما با تغییر معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد در تیرماه سال 89 و آمدن بهمن دری به جای محسن پرویز، فعالیت‌های این موسسه دچار تغییر و ابهام شد.

مهم‌ترین ابهام در این زمینه نامشخص بودن اعضای هیئت مدیره موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و معرفی نشدن اعضای آن به رغم وعده‌های معاون فعلی امور فرهنگی وزیر ارشاد - تا به امروز - است.

این در حالی است که سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - که اعضای هیئت امنای این موسسه توسط او منصوب می‌شوند - اخیراًٌ وعده داده که به زودی هیئت مدیره موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران منصوب شوند.این در حالی است که رقم بدهی این موسسه برای انجام فعالیت‌هایش تاکنون از یک میلیارد تومان فراتر رفته است.

همچنین؛پس از رسانه‌ای شدن این مسئله در اوایل دیماه وزیر ارشاد فوراً به معاون خود (بهمن دری) دستور داده که در اسرع وقت نسبت به معرفی هیئت مدیره موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران اقدام کند.

با این حال تاکنون دری اقدامی در این مورد انجام نداده هر چند شنیده‌های خبرنگار مهر از برگزاری جلسه هیئت امنای موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در 28 دی‌ماه حکایت می‌کند.اخیرا عبادرضا اسلامی معاون اداری - مالی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از پرداخت حقوق کارکنان آن از حسابی دیگر (موسسه کارآفرینان فرهنگ و هنر) خبر داده بود. حقوق و مزایای کارکنان موسسه از 4 ماه پیش و با رفتن احسان‌الله حجتی مدیرعامل سابق آن، از طریق موسسه «کارآفرینان فرهنگ و هنر» اخیر پرداخت می‌شود.

به دلیل فقدان هیئت مدیره،موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران همچنین در ماه‌های گذشته نتوانسته سهم 10 درصدی خود را برای ارائه تخفیف در قیمت کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه‌های استانی کتاب، پرداخت کند./ه
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.