سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد،

اهداء سکه‌های نقره «روپی» به موزه آستان قدس رضوی

یک مجموعه‌دار آمریکایی، مجموعه کم نظیری از سکه‌های نقره «روپی» دوره سلاطین گورگانیان کشور هند را به گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه این سازمان با بیان این مطلب گفت: این مجموعه نفیس و ارزشمند توسط خانم قمر بنی هاشم مشهور به «شمع مومن» از مجموعه داران امریکایی،  به موزه حضرت رضا(ع) اهدا شد.
محمد حسین یزدی نژاد افزود: سکه‌های تقدیمی این بانوی زائر امام رئوف، مربوط به سلطان فرخ‌سیر و محمد شاه از امپراطوران گورگانی هند می‌باشند.

وی اضافه کرد: این مجموعه سکه اهدایی در بین سالهای 1127 الی 1144 قمری در شهرهای اتاوا، کوالیار، اخترنگر، کورا، مستقرالخلافه و شاه آباد قنوج ضرب شده اند .

یزدی نژاد به سجع شعری یکی از سکه‌ها اشاره کرد و گفت: بر روی یکی از سکه ها به زیان فارسی «سکه زد از فضل حق برسیم وزر/ پادشاه بحر و بر فرخ سیر»  ضرب شده است، که نشان از اهمیت و گسترش زیان فارسی در شبه قاره هند دارد.
 
وی با بیان اینکه، گنجینه تمبر، اسکناس و سکه  موزه آستان قدس رضوی با شهرتی که در بین مجموعه‌داران ایران و جهان کسب نموده  باعث گردیده است که خیل عظیمی از مجموعه‌داران ایرانی و خارجی مجموعه‌های خویش را به این موزه تقدیم نمایند، افزود: این مجموعه‌ اهدایی پس از ثبت و مستندنگاری ، می تواند  مورد استفاده پژوهشگران و محققان در خصوص پژوهش‌ها و تحقیقات تاریخی و فرهنگی و استفاده در رساله ها و پایان نامه‌های  تحصیلات تکمیلی قرار گیرد.

انتهای پیام//ح.م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.