سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امام حسن عسکری(ع) شیعیان را چگونه برای غیبت موعود آماده کرد؟/ ایجاد شبکه ارتباطی وسیع در قلمرو اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین چوب چیان گفت: ایجاد یک شبکه ارتباطی وکالت وسیع در سراسر قلمرو اسلامی آن زمان باعث درک شیعیان از ارتباط با واسطه با ائمه اطهار (ع) و آمادگی برای غیبت امام عصر(عج) شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم چوب چیان کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص شرایط حاکم بر شیعیان در زمان تولد امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: امام حسن عسکری(ع) در سال 232 هجری قمری در شرایطی چشم به جهان گشود که حکومت بنی عباس اهل بیت(ع) و شیعیان را تحت شدید ترین فشارها قرار داده بود و تمام تحرکات آنها را زیر نظر داشت.

وی افزود: علت این خفقان و نظارت شدید بنی عباس وعده ظهور مهدی موعود (عج) از سلاله پاک امام حسن عسکری (ع) بود که شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) معتقد به ظهور او و برچیده شدن بساط ظلم وستم حاکمان ستمگر بودند.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: از بعد از امام موسی کاظم(ع) که دارای فرزندان متعدد بودند ، امام رضا(ع)، امام جواد،‌امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) تعداد فرزندان بسیار اندکی داشتند و احتمال به امامت رسیدن همین فرزندان اندک بنی عباس را برای حصر خانگی اهل بیت(ع) ترغیب می کرد.

وی افزود: از آنجایی که بلاد اسلامی باید برای ظهور منجی موعود و غیبت طولانی او آماده می شد لذا از دوران امامت امام رضا(ع)، اهل بیت(ع) با تعیین نائب و ارتباطات حضوری بسیار کم با شیعیان جامعه اسلامی را به سمت دوران مهدویت پیش بردند.

کارشناس مسائل مذهبی در ادامه خاطر نشان کرد: وجود مبارک امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) برای آماده سازی غیبتی که ممکن است هزاران سال به طول انجامد زحمت فراوانی کشیدند تا شیعیان معتقد به امامی شوند که به جز عده ای خواص احدی ایشان را زیارت نکرده است.

وی تاکید کرد: به خاطر فشار بالایی که از هر لحاظ به شیعیان و پیروان اهل بیت (ع) وارد می شد ، امامان پیروانشان را از نظر مالی حمایت کرده و تحت پوشش خود قرار دادند.

این کارشناس مذهبی در پایان تشریح کرد: مادر امام حسن عسکری (ع) که نام ایشان را حُدَیْثه یا سوسن نقل کرده اند دارای کرامات ومقام بالایی بودند و شیخ عباس قمی در کتاب انوار البهیه نقل می کند :« یقال لها الجده و کانت من العارفات الصالحات و کفی فی فضلها انها کانت مفزع الشیعه بعد وفاه أبی محمد (ع)؛ بعد از شهادت امام حسن عسکری(ع) مادر ایشان پناه شیعه بوده و شیعیان به این بانوی بزرگوارتمسک می جستند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.