سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در کارگروه توسعه غیر نفتی استان گیلان اعلام شد

200میلیون دلار صادرات غیر نفتی استان گیلان در 8ماه گذشته سال جاری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور خبر داد: یکی از تصمیمات جدی دولت یازدهم رفع موانع صادرات غیر نفتی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت ،وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان گیلان باحضور استاندار، نمایندگان مجلس و مدیران دستگاه های اجرایی در استانداری گفت: یکی از تصمیمات جدی دولت که بارها به مسئولان اقتصادی تاکید شده است رفع موانع صادرات کالاهای غیرنفتی است.
 
محمود واعظی با ابراز رضایت از گزارش های ارائه شده مدیران استان در حوزه صادرات غیر نفتی افزود: صادرات کالاهای غیر نفتی یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی است که اهمیت و نقش اساسی در اقتصاد کشور و بالا بردن کیفیت محصولات داخلی دارد.  
 
وی با تاکید بر اینکه تا جایی که امکان دارد باید از صادر کننده حمایت شود اضافه کرد: حذف مالیات برارزش افزوده در مناطق آزاد،عدم بکارگیری مقررات و قوانین دست و پا گیر، کاهش تنگ نظری مسئولان مرتبط، احترام و اعتبار دادن به صادرکنندگان همانند برقراری روابط بانکی و بیمه ای مناسب در خارج از کشور از سوی دولت و حل مشکل گمرکی و سرعت بخشیدن به صادرات از مولفه های حمایت از صادرکنندگان است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در کشورهای همسایه و حاشیه دریای خزر سرمایه گذاری زیادی در حوزه صادرات صورت گرفته است گفت: ما هم باید با توسعه و سرمایه گذاری در مناطق آزاد کشوربویژه انزلی و کاسپین از منطقه عقب نمانیم و البته احداث راه آهن قزوین، رشت، آستارا می تواند امکان خوبی برای صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر و حتی اروپا باشد.

توسعه در گیلان با همدلی و همکاری مدیران

استاندار گیلان هم در این نشست گفت: با توجه به گزارش های مثبت و امیدوار کننده و وجود فضای همدلی و همکاری در بین مدیران امید به توسعه در گیلان زیاد است.  
 
محمدعلی نجفی با انتقاد از سازمان بنادر و گمرکات کشور به رویکرد منفی در هزینه و سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی افزود: در مناطق آزاد گیلان ظرفیت خوبی برای صادرات و واردات وجود دارد که امیدواریم دولت با نگاه مثبت از این ظرفیت ها حمایت کند.  
 
وی با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی گیلان اضافه کرد: در حال حاضر کیوی بعلت مرغوبیت ، داشتن قیمت مناسب و مزیت رقابتی محصولی با صرفه اقتصادی بالا برای صادرات است.  
 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان هم در این نشست گفت: در 8 ماهه امسال ارزش صادرات غیر نفتی استان گیلان دویست میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 3 درصد رشد ارزش صادرات می باشد. علی منتظری افزود: گیلان یکی از استانهای مرزی واردات است که چوب خام، شمش فولاد، قطعات ماشین آلات، کالاهای نیمه ساخته و مواد اولیه کالاهای مصرفی از بنادر گیلان به کشور وارد می شود.  
 
وی اضافه کرد: در حال حاضر 50 واحد صنعتی و 599 کارت بازرگانی فعال در گیلان محصولاتی همانند کاشی، سرامیک، محصولات کشاورزی، مواد غذایی، چای، نساجی، محصولات شیمیایی و برخی از قطعات خودرو را به خارج صادر می کنند.


 مدیرکل منطقه آزاد انزلی هم در این کارگروه گفت: در 9 ماهه 95 تجارت خارجی در منطقه آزاد انزلی یک میلیون و 800 هزار دلار بوده که از همه سالها بالاتر است. مسرور افزود: در حال حاضر بندر انزلی عنوان نخستین بندر معادلات تجاری و همچنین رتبه اول اقتصاد مقاومتی را در کشور دارد.  
 
وی تصریح کرد: بندر کاسپین با سرمایه گذاری 300 میلیارد تومانی بخش خصوصی امسال به بهره برداری خواهد رسید.  
 

رییس مجمع نمایندگان گیلان هم در این نشست گفت: گیلان با داشتن دریا و اقتصاد دریامحور و توسعه مناطق آزاد می تواند یکی از استانهای تاثیر گذار در اقتصاد کشور باشد.  
 
عباسی افزود: با آغاز بکار راه آهن قزوین رشت و اتصال آن به آستارا حمل و نقل مسافر و بار از گیلان با سایر نقاط کشور آسان تر و مقرون به صرفه خواهد بود.

انتهای پیام/پ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.