سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشکیل کمیته شناسایی تخلفات علمی در بیش از 80 دانشگاه کشور

معاون سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم از تشکیل کمیته شناسایی تخلفات علمی احتمالی در بیش از 80 دانشگاه کشور در سال 95 خبر داد.

محسن شریفی معاون سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تخلفات علمی گفت: در مقام پیشگیری، اطلاع رسانی و آگاهی دادن همواره به تمامی پژوهشگران گفته شده که هرآنچه به عنوان تخلف شناخته می شود را با دقت بیشتری مطالعه و رعایت کنند.

وی ادامه داد: در مقام برخورد با تخلف هم وزارت علوم در 2 عرصه فعالیت می کند که یکی از آنها ارسال آیین نامه و دستورالعمل های مختلف به دانشگاه‌ها و دیگری برگزاری کارگاه‌ها و میزگردهای متنوع در سطح دانشگاه‌های کشور است.

معاون سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم اظهار داشت: در این راستا همچنین کتابهایی توسط مراکز وابسته به وزارت علوم تدوین و برای آسیب شناسی، پیشگیری و هشدار نسبت به تخلفات، طرح های پژوهشی مختلفی انجام شده است.

شریفی با بیان اینکه در ابلاغ آیین نامه برخورد با تخلفات علمی سال 93، علاوه بر تبیین انواع، مجازات متناسب با هرنوع تخلف را مشخص کردیم، گفت: در آیین نامه مذکور همچنین اعلام شد که دانشگاهها و مراکز پژوهشی سراسر کشور کمیته ای را برای بررسی و شناسایی تخلفات علمی احتمالی تشکیل دهند.

معاون سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم اعلام کرد: بعد از ابلاغ آیین نامه طبق گزارش های دریافتی در سال 94 حدود 44 دانشگاه و در سال 95 بیش از 80 دانشگاه کمیته مربوطه را تشکیل دادند و با جدیت کار بررسی شکایت‌ها و تخلفات احتمالی را دنبال می کنند، این کمیته ها عمدتا کار تشخیص و شناسایی دارند و به هیچ عنوان حکمی را صادر نمی کنند.

وی درباره مسائل حقوقی بیان کرد: بعد از مرحله تشخیص و بررسی فرد متخلف به حوزه حقوقی ارجاع داده می شود، برای دانشجویان متخلف مرجع صدور حکم، کمیته انضباطی دانشجویی و برای استادان متخلف، مرجع صدور حکم، هیات انتظامی تخلفات اعضای هیات علمی است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.