سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رنجبر مطرح کرد؛

رشد ۱۰ درصدی صنعت گردشگری کشور طی سه سال گذشته

مدیرکل مطالعات و صنایع گردشگری گفت: در طول سه سال گذشته با پیگیری های دولت و برون رفت از وضعیت تحریم ها، رشد ۱۰ درصدی در صنعت گردشگری کشور را داشته ایم.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن رنجبر مدیرکل مطالعات و صنایع گردشگری در همایش کارآفرینی در صنعت گردشگری و صنایع وابسته که امروز (پنج شنبه) در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، اظهار داشت: امیدوارم گردشگری بتواند به عنوان شاخص در کشور شغل ها و ارزش افزوده هایی را به دنبال آورد.

وی افزود: گردشگری مبحثی است که بسیاری از کشورها برای برون رفت، توسعه گردشگری را دنبال می کنند، زیرا این صنعت حداقل هزینه برای ایجاد اشتغال را به همراه دارد، به طوری که با هزینه ۳۰ میلیون تومانی می توان یک شغل در گردشگری ایجاد کرد.

مدیرکل مطالعات و صنایع گردشگری گفت: در گردشگری سالانه ۱۱۸۴۵۰۰ نفر در دنیا جابه جا می‌شوند، هزینه این جابه جایی یک تریلیون است که نشاندهنده چرخه اقتصادی است.

رنجبر افزود: در میان کشورهای دنیا فرانسه در رتبه اول گردشگری قرار دارد و بعد از آن اسپانیا، ایالات متحده، چین، مالزی و ترکیه در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی تصریح کرد: در طول سه سال گذشته با توجه به پیگیری های دولت و برون رفت از وضعیت تحریم‌ها رشد 10 درصدی گردشگری در کشور را شاهد بوده ایم، در سال ۹۴ ایران جزء ۵۰ کشور اول از نظر گردشگری بوده است.

مدیرکل مطالعات و صنایع گردشگری گفت: با توجه به پتانسیل های موجود و جاذبه های فرهنگی و تاریخی در کشور، می توان این رتبه را به سطح بالاتری ارتقا داد.

رنجبر تصریح کرد: در واقع با برنامه ریزی و هدایت سرمایه گذاری ها و بازارشناسی و بازاریابی و بازارداری می توان با توجه به پتانسیل های موجود توریست های بیشتری را هم جذب کرد، ظرفیت های موجود در حوزه فرهنگی، تاریخی و غیره جاذبه هایی هستند که شاید بسیاری از کشور ها حداقل این ظرفیت ها را نداشته باشند، اما این که تبلیغات و بازاریابی هایی که انجام شده توانسته در این کشورها تا گردشگران بسیاری را جذب کنند.

وی افزود: برای جذب گردشگر عناصر متعددی وجود دارد که تنگاتنگ با هم تأثیرگذار هستند و تنها جاذبه های گردشگری کافی نیست، اما همین که امکانات و زیرساخت های لازم برای آن ها فراهم شود، می تواند به جذب گردشگر و توسعه منطقه کمک کند.

مدیرکل مطالعات و صنایع گردشگری تصریح کرد: بر اساس آمارهای به دست آمده از صنعت توریست کشورهای مختلف تا ۱۰ درصد تولید خالص داخلیشان مربوط به گردشگری است و این نشان دهنده بالابودن ظرفیت های گردشگری است، صنعت گردشگری سهم بسزایی در اقتصاد کشور و دنیا دارد، این صنعت حدوداً 6 تا 7 درصد بر اشتغال کشور تأثیر داشته است و این در حالی است که نقش گردشگری در اقتصاد جهان، ۹ درصد بوده و این موضوع حاکی از آن است که ما نتوانسته‌ایم از ظرفیت های موجود استفاده کنیم.

رنجبر تصریح کرد: حضور ایران در صحنه گردشگری دنیا نیازمند بازاریابی و تأیید کشورهایی است که توریست فرست هستند هدفی بوده که باید توریست فرست هستند، به همین دلیل مطالعاتی انجام شد و با استفاده از این مطالعات کشورهای هدف برای جمهوری اسلامی ایران مشخص شدند و شاخه های ۱۳ گانه و کلی مورد ارزیابی قرار گرفت که این کشور ها می توانند به عنوان بازار هدف باشند و می توان روی آن ها برنامه ریزی کرد.

وی افزود: 15 کشور در الویت قرار گرفت که جذب گردشگر از آن ها نیازمند تبلیغات در داخل خود آن کشورها است، به همین دلیل حدود ۱۷ نمایندگی اطلاع رسانی گردشگری در کشورهای خارجی ایجاد شد و علاوه بر این تعداد، در حال حاضر در برخی کشورها نیز با توجه به جمعیت زیاد آن ها، دو یا سه نمایندگی بیشتر مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: باید به سلایق و علاقه گردشگران توجه کرد، به عنوان مثال با توجه به ارزیابی های صورت گرفته، بیشتر گردشگران چینی علاقمند به آثار باستانی موزه‌ای و بازار هستند، بنابراین با توجه به شرایط موجود این قابلیت باید مورد بررسی قرار گیرد و در این راستا بازشناسی، بازاریابی و بازار حلقه هایی هستند که به هم متصل‌اند.

مدیرکل مطالعات و صنایع گردشگری گفت: راه های متعددی برای تبلیغات در این زمینه (گردشگری ) وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، حضور مستمر در نمایشگاه های بین المللی خارج از کشور است که خوشبختانه ایران حضور مستمری در این مورد داشته است.

وی افزود: در نمایشگاه امسال که در تهران برگزار شد، ۱۲ کشور حضور پیدا کردند که نشان دهنده رشد چند درصدی بوده که در گردشگری اتفاق افتاده است، یکی از شاخص های مهم در حوزه گردشگری، ایجاد اشتغال در این حوزه است که ارتباط مستقیمی با انواع آموزش ها، نوع و رشته های آموزشی که در نقاط مختلف کشور ارایه می‌شوند، دارد، لذا صرفا وجود سرمایه باعث کار آفرینی نمی شود، کار آفرین خوب کسی است که آموزش‌های درستی دیده باشد، لذا یکی از توجهات مهم صورت گرفته در این حوزه، توجه به سر فصل‌های به روزی است که در آموزش گردشگری باید اتفاق بیافتد و کلیه نیروهای حوزه گردشگری باید دوره توانمندسازی بازاریابی را بگذرانند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.