سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درخواست مسعود کیمیایی برای توجه بیشتر به فرش ایرانی

کیمیایی در مراسم تجلیل از فرش ایرانی از مسئولان خواست فرش ایرانی را جدی بگیرند.

به گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم تجلیل از فرش ایرانی با حضور مسعود کیمیایی، مجید رجبی معمار، حمیدرضا اردلان، حمید کارگر، مسعود فروتن، غلامرضا اکرمی و اساتید فرش سه شنبه ۱۴ دی برگزار شد.

مسعود کیمیایی در این مراسم گفت: خیلی سخت است در موزه فرش درباره فرش صحبت کنم. تحقیقات زیادی راجع به فرش داشتم، در ۲۰ سالگی مقاله ای نوشتم.

کارگردان فیلم «جرم» ادامه داد: به دنیا آمدن، ازدواج، گفتن عاشقانه ها، حتی خداحافظی از دنیا با فرش همراه بوده است و فرش همه زندگی ما است.

کیمیایی عنوان کرد: اقوام را روی فرش میتوان شناخت، حتی دیوار نگاری از فرش می آید. زمانی که فرش های تقلبی را می بینم دلم می گیرد یاد بافتندگان و هنر دستشان می افتم چرا باید فرش به انزوا برود؟ مسئولانی که سمتی  در این  زمینه دارند، فرش را جدی بگیرند.

در ادامه فکوهی مدرس دانشکاه انسان شناس گفت: هنر فرش در مجموعه هنرهایی قرار می گیرد که ما به آن بافته می گوییم. هنر فرش، هنری شناخته شده در سطح جهانی است.
 
وی ادامه داد: هنر فرش سابقه چند هزارساله دارد. تداوم و تنوع این هنر بحث مهمی است و پهنه وسیعی از فرهنگ شناسی را شامل می شود. از شمال هند، افغانستان، بین النهرین تا خود عربستان فرش وجود دارد و این پهنه وسیع ایران فرهنگی است.

فکوهی عنوان کرد: فرش به هپیت ایرانی کمک زیادی می کند و می تواند به عنوان یک مدیوم و رسانه دهها سال عمر کند. به نوعی که در درون این فرش فرهنگ انباشت حافظه شده است.

همچنین مسعود رجبی معمار مدیر خانه هنرمندان بیان کرد: خوشحالم در این مراسم حضور پیدا کردم، دیدن فرهنگ های ایران لذت بخش است و هر کدام از فرش ها با فرهنگ و ویژگی آن منطقه ارتباط دارند.

وی ادامه داد: امروزه فرش را از لحاظ اقتصادی می بینید اما در گذشته هم خانواده ها با این مسئله روبرو بودند و امرار معاش می کردند.

رجبی معمار در خصوص انجمن هنری فرش عنوان کرد: به نظر ما باید انجمن هنری فرش در کنار دیگر انجمن های هنری تشکیل شود، خانه هنرمندان هم آمادگی و اشتیاق خود را برای تشکیل انجمن هنری فرش دارد.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.