سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

4 میلیارد ریال برای مجموعه آزمایشگاهی فضای سبز شهری کاشان هزینه شد

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کاشان گفت: برای تجهیز و راه اندازی مجموعه بزرگ کارگاهی آزمایشگاهی فضای سبز شهری کاشان 4 میلیارد ریال هزینه شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حمیدرضا ممیز  در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: این مجموعه شامل آزمایشگاه بزرگ کشت بافت (فیتوترون)، گلخانه ها، استخر ذخیره آب، آمفی تئاتر روباز، آبشار و دیگر زیرساخت هاست که برخی از آن ها کامل شده و برخی نیز در دست اجرا است.
وی با بیان این که یکی از فناوری های جدید دنیا که در مورد گیاهان مطرح است، کشت بافت یا تولید یک موجود زنده از یک یا چند سلول است، افزود: تکثیر ذره ای، جایگزین مهمی برای شیوه های مرسوم تکثیر گیاه است که فرآوری گیاهان را از بخش های خیلی کوچک گیاه، مثل جوانه ها، گره ها، قطعات برگ، قطعات ریشه در برمی گیرد.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کاشان تاکید کرد: نمونه های گیاهی تولید شده در این آزمایشگاه مجهز، بطور ضدعفونی شده (عاری از هر گونه میکروارگانیسم) در ظروف کشت، در جایی که محیط و مواد غذایی می تواند کنترل شوند، رشد کرده و گیاهان حاصله، از نظر ژنتیکی، همانند گیاهان والدین هستند.
وی با اشاره به اینکه در این آزمایشگاه تحقیقاتی، تجهیزاتی با فناوری بالا تعبیه شده است، گفت: در این آزمایشگاه دستگاه لامینو برای فراهم کردن محیط کشت مناسب، اتاق نگهداری، اتاق رشد، دستگاه های اتوکلاو برای ضدعفونی کردن، حمام رفع آلودگی های اسیدی و دیگر تجهیزات به منظور رسیدن به فرآوری گیاه از طریق کشت بافت بکار گرفته شده است.
ممیز ابراز امیدواری کرد: در این مجموعه ذخیره گاه گیاهی افزون بر تولید و تکثیرگونه های مقاوم به اقلیم گرم و خشک کاشان، شاهد فرهنگ سازی برای حفظ و مراقبت هرچه بیشتر از محیط سبز زیست شهری باشیم.
وی یادآور شد: براساس برنامه زمان بندی شده این مجموعه بهمن سالجاری به بهره برداری برسد.
فضای سبز زیرپوشش سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کاشان حدود 840 هکتار است.



انتهای پیام/م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.