سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بانکداری سنتی دیگر پاسخگوی نیاز مشتریان نیست

دیواندری گفت: با وجود اینکه در عرصه بانکداری الکترونیک، پیشرفت‌های چشم‌گیری در کشور روی داده است، هنوز استفاده از فن‌آوری‌های تازه موجب تحول در کسب‌وکار بانک‌ها نشده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی دیواندری رییس پژوهشکده پولی و بانکی در مراسم افتتاحیه ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت گفت: هرچند در کشور ما، به خدمت گرفتن فن‌آوری‌های نوین در عرصه خدمات بانکی، نسبت به تحولات بین‌المللی، با چند سال تأخیر آغاز شده است؛ اما در دهه گذشته، نرخ بالای نفوذ این فن‌آوری‌ها در نظام بانکی ایران، موجب شده تا هم‌اکنون در نظام‌های پرداخت و استفاده از ابزارهای جدید الکترونیک، تغییرات گسترده‌ای را شاهد باشیم و نظام بانکی، در این میان، در توسعه و استفاده از دست‌آوردهای حاصل از فن‌آوری‌های نو، بی‌تردید در کشور، پیشتاز است.
 

وی افزود: با وجود اینکه در عرصه بانکداری الکترونیک، پیشرفت‌های چشم‌گیری در کشور روی داده است، هنوز استفاده از فن‌آوری‌های تازه موجب تحول در کسب‌وکار بانک‌ها نشده است. واسطه‌گری مالی، که هسته اصلی فعالیت نظام بانکی را تشکیل می‌دهد، هنوز به گونه‌ای محسوس از این فرآیندها متاثر نشده است. از این رو، به منظور نهادینه کردن فن‌آوری‌های نو در نظام بانکی و تغییر ساختاری در رویکرد کسب‌وکار بانک‌ها، ضرورت دارد بسترهای لازم جهت توسعه متقارن و همه‌جانبه این مهم فراهم آید.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به اینکه مدل سنتی بانکداری، دیگر پاسخگوی نیازهای رو به افزایش مشتریان نظام بانکی نیست، ادامه داد: توسعه بانکداری الکترونیک باید از مسیر تعریف الگوهای متنوعی از کسب و کار بانکی دنبال شود؛ الگوهایی که در عین سودآوری، با روندهای بین‌المللی و همچنین با استانداردهای بانکداری اسلامی منطبق باشند.

وی گفت: توسعه کمی ابزارها، چنانچه با بهبود کیفی، استانداردسازی، ارتقای امنیت خدمات و بازتعریف مدل کسب‌وکار بانکی همراه باشد، می‌تواند فرصتی بی‌نظیر برای رشد و تعمیق صنعت بانکداری کشور، افزایش دسترسی به خدمات مالی، کاهش هزینه‌ها و افزایش کارآیی عملیات بانکی فراهم آورد؛ و این مهم، تنها در سایه تغییر نگاه سیاستگذاران و بانکداران و فعالان عرصه بانکداری الکترونیک میسر می‌شود. «ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت»، با محوریت بازآفرینی نظام بانکی در عصر ارتباطات نوین، با این هدف سازمان‌دهی شده است.


دبیر ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک با بیان اینکه یکی از چالش‌های کنونی صنعت بانکداری در کشور، این است که فرآیندهای بانکی و نظارتی، به صورت روشمند و براساس چارچوبی جامع ویکپارچه مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی، طراحی وعملیاتی نشده است، افزود: برای برون‌رفت از وضعیت موجود، راهی نیست جز آنکه فرآیندهای بانکی، با هدف انطباق با استانداردهای بین‌المللی، محل توجه و بازنگری و بهینه‌سازی قرارگیرد. تحقق این هدف، ما را بر آن می‌دارد که از الگوهای موفق و مطرح در صنعت بانکی جهان بهره‌برداری کنیم.


وی گفت: یک‌پارچه‌سازی، توسعه، و نوسازی نظام جامع اطلاعاتی، با بهره‌ جستن از فن‌آوری‌های، به گونه‌ای که در نقشهٔ راه بانک مرکزی در افق سال ۱۴۰۰ هجری ترسیم شده است، باید با عزمی استوار پی گرفته شود.

دیواندری ادامه داد: بهره‌مندی از مزایای فن‌آوری‌های نوین در تقویت نظام اعتبارسنجی و راه‌اندازی پایگاه داده‌ای متمرکز از اطلاعات مشتریان، می‌تواند در افزایش دقت و سرعت پردازش و تحلیل آن اطلاعات و در نتیجه کاهش ریسک اعتباری و کاهش مطالبات معوق شبکه بانکی نقش به‌سزایی داشته باشد. با تمهید نظام‌های اعتبارسنجی، می‌توان نرخ‌های سود تسهیلات را براساس سوابق اعتباری و معیار ریسک هر مشتری تنوع بخشید و از شاخص معوقات کاست.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: از دیگر اقدامات سازنده‌ای که با تلاش بانک مرکزی و همراهی و همگامی شبکه بانکی کشور، از مهرماه سال جاری آغاز شده، اجرای طرح کارت‌ اعتباری مرابحه است که در اصلاح چرخه‌‌ی نظام‌های پرداخت، تغییر الگوی رفتاری در حوزه معاملات خرد، و ایجاد نظام اعتباری مشتریان، آثار انکارناپذیری دارد.

دیواندری اظهار داشت: افزایش ضریب نفوذ این ابزار، مستلزم توافق بر مدل‌ بانکی مناسب و متناسب با اقتضائات و ملاحظات حقوقی و فنی و اجرایی است؛ از سوی دیگر، عرضه خدمات نوینی مانند کارت اعتباری مرابحه، بدون توجه کافی به فرآیند کلیدیِ فرهنگ‌سازی، با چندان توفیقی همراه نخواهد بود. عنایت ویژه به زمینه‌های لازم فرهنگ‌سازی در دوران بلوغ بانکداری الکترونیک، از الزامات کلیدی است. کاری که اگر صورت نگرفته است، اکنون زمان مناسبی است که در دستور کار نظام بانکی قرار گیرد.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی تصریح کرد: توجه به کارمزد محور کردن خدمات نیز از دیگر مسائل کلیدی و مهمی است که باید بیشتر مد نظر نظام بانکی قرار گیرد؛ با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری در حوزه بانکداری الکترونیک، خدمات الکترونیک بانکی باید به منبعی درآمدزا و سودآور برای بانک‌ها تبدیل شود.

وی ادامه داد: با گسترش دایره ابزارها و دریافت کارمزد می‌توان به توسعه همه‌جانبه فن آوری‌های نوین بانکی و تقویت انگیزه فعالان این عرصه امید داشت.

به گفته دیواندری با توجه به مباحث مطرح شده، بازآفرینی نظام بانکی، در پنج محور جامع، (ابعاد سیاستی و نهادی، نقش و جایگاه شبکه بانکی، زیرساخت‌های فن‌آوری اطلاعات، الزامات بین‌المللی، و مدل‌های نوظهور) در این همایش مورد بحث و بررسی صاحب‌نظران و پژوهشگران و کارشناسان حوزه فن‌آوری‌های بانکی قرار خواهد گرفت.

دبیر ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک گفت: از مجموع ۷۳ مقاله علمی ارسال شده به دبیرخانه همایش، شانزده مقاله برتر برگزیده شده است که در طی برنامه دو روزه همایش ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: از مزیت‌های همایش امسال، بهره‌وری بیشتر از تجربیات و دانش فعالان جهانی حوزه بانک‌داری الکترونیک است. از هفت مدیر و مشاور ارشد خارجی در حوزه نظام‌های پرداخت دعوت شده است که اطلاعات ارزشمند خود را در گستره روش‌های نوین و پیشرفت‌های روز دنیا در اختیار بهره‌مندان این همایش و تلاشگران این حوزه قرار دهند.


انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
mohsen
۱۷:۴۵ ۱۴ دی ۱۳۹۵
حذف فیزیکی شعبه یعنی حذف دریافت پول نقددرسیستم بانکی