سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ناظر فصیحی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

از انجام کارهای روتین و معمولی پرهیز می کنم

به طور کلی من به دنبال آثار دشوار و چالش برانگیزی هستم و دوست دارم در آثاری کار کنم که مساله ای برای گفتن داشته باشد.

به گزارش حوزه سینماگروه فرهنگیباشگاه خبرنگاران جوان؛ فیلم «چراغ‌های ناتمام» با مشارکت جمعی از هنرمندان با تجربه و جوان برای حضور در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر ساخته شد.

فرید ناظر فصیحی مدیر جلوه‌های ویژه بصری این فیلم درباره روند شکل گیری پروژه سینمایی «چراغ های ناتمام» به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: «من از زمان پیش تولید در جریان ساخت فیلم «چراغ‌های ناتمام» قرار داشتم و درباره جلوه های ویژه کار با مصطفی سلطانی و تیم جلوه‌های ویژه صحبت‌هایی کردیم. قرار بود یکسری تروکاژهایی در نظر بگیریم که بخشی از آن حذف شد و در نهایت هم به پلان‌هایی برای فضاسازی و کروماکی رسیدیم.»

وی درباره مدت زمان انجام جلوه‌های ویژه برای فیلم «چراغ‌های ناتمام» افزود: «حدود 3 ماه برای انجام جلوه‌های ویژه فیلم زمان اختصاص داده شد و از نرم افزارهای مختلف استفاده شد و براساس امکاناتی که داشتیم و با همکاری 5 نفر از همکاران توانستیم کار را به موقع آماده کنیم.»

ناظر فصیحی در پاسخ به اینکه چه قابلیت‌هایی در جلوه های ویژه فیلم «چراغ های ناتمام» نسبت به آثار دیگر وجود دارد، عنوان کرد: «ما سعی کردیم به صورت دراماتیک به قصه نگاه کنیم و با توجه به اینکه بخشی از فیلم در شمال کار شد، سعی کردیم بیشتر به فضای مه آلود آن منطقه نزدیک شویم. یکسری از کروماکی هایی که گرفتیم در جهت واقعی نشان دادن بیشتر فیلم بود. البته این که در فیلمی چقدر از جلوه های ویژه استفاده کنیم و این که چقدر برای آن فیلم نیاز به جلوه های ویژه است، موضوعی متفاوت است.»

مدیر جلوه های ویژه فیلم «چراغ‌های ناتمام» در پاسخ به اینکه جلوه‌های ویژه چه کمکی برای نمایاندن بیشتر جهان ذهنی شخصیت اصلی فیلم داشته است، عنوان کرد: «همانطور که عنوان کردید شخصیت اصلی فیلم نویسنده درونگرایی است و از طرفی نویسندگی با تخیل کردن همراه است. از طرفی اولین پله در ساخت جلوه‌های ویژه هم ایجاد تخیل است که در دنیای واقعی می‌تواند ما به ازای حقیقی نداشته باشد. با توجه به این که شخصیت اصلی فیلم براساس اتفاقی واقعی به سراغ تخیل می‌رود، نوعی محدودیت در کار ما ایجاد می‌کرد اما در کل سعی کردیم به مشخصات فضا و شخصیت با استفاده از جلوه های ویژه شکل مناسب‌تری بدهیم.»

وی ادامه داد: «اصلا به دنبال این نبودیم تا با استفاده از جلوه‌هایی متفاوت بخواهیم حواس تماشاگر را به این سمت ببریم که فکر کند با اتفاق خاصی در جلوه پردازی همراه شده است. تنها براساس مقتضیات داستان رفتار کردیم و سعی کردیم فضاسازی ها و به کارگیری جلوه های ویژه خیلی گل درشت نباشد.»

ناظر فصیحی در پاسخ به این که چه میزان از طراحی جلوه ها براساس تکنیک سه بعدی بوده است، گفت: «بخش هایی را به صورت سه بعدی طراحی کردیم و بخش هایی هم 2 و نیم بعدی و در جاهایی هم براساس 2 بعدی کار کردیم. همه تلاش گروه ما این بود که براساس نگاه کارگردان و فیلم بتوانیم اثری درخور تماشا برای مخاطب ایجاد کنیم. ما طوری در فیلم «چراغ های ناتمام» برنامه ریزی کردیم که تروکاژ مورد استفاده در نگاه مخاطبان دیده نشود و باعث آزار نگاه بصری مخاطبان نشود.»

مدیر جلوه های ویژه بصری فیلم «چراغ های ناتمام» درباره نحوه همکاری با گروه و دشواری‌های احتمالی کار پاسخ داد: «به طور کلی من به دنبال آثار دشوار و چالش برانگیزی هستم و دوست دارم در آثاری کار کنم که مساله ای برای گفتن داشته باشد و از انجام کارهای روتین و معمولی پرهیز می کنم. درباره همکاری با فیلم «چراغ های ناتمام» باید به دشواری شیرینی اشاره کنم که در این پروژه با گروه سازنده داشتم و بخصوص حضور آقای شیخ طادی در این فیلم و حساسیت‌هایی که به کار دارند، خیلی برایم ارزشمند بود و همراهی شان خیلی به ما کمک کرد. همکاری با آقای سلطانی و تبادل اطلاعات هم برایم خیلی دلنشین بود و من از حضور در فیلم «چراغ های ناتمام» کاملا خاطرات خوبی دارم.»

وی ادامه داد: «مساله مهم در فیلم «چراغ های ناتمام» که در واقع از تجربه و هوش آقایان امینی و سلطانی می آید، این بوده که قبل از اجرای تروکاژ هماهنگی لازم با مسئول جلوه های ویژه انجام شد و همه چیز برنامه ریزی شده بود و عوامل مرتبط کاملا در جریان کار قرار داشتند. چون برخی پروژه ها بدون برنامه مواردی را به اجرا درمی آورند که بعدها نیاز به این است که به طور مجدد آن کار ساخته شود.»

ناظر فصیحی درباره پیش بینی خود از وضعیت فیلم «چراغ های ناتمام» در جشنواره فجر گفت: «امیدوارم فیلم «چراغ های ناتمام» و کار من و عوامل دیگر در جشنواره دیده شود اما برای من مهم ترین مساله موفقیت فیلم است و سعی نمی کنم با ساخت جلوه هایی عجیب تنها کار خودم را نمایان کنم. جلوه های ویژه ای که در فیلم «نفس» یا «شیار 143» یا برای فیلم آقای افخمی انجام دادم کاملا با فیلم «چراغ های ناتمام» متفاوت است و هر فیلم شرایط خاص خود را برای ساخت جلوه های ویژه دارد.»

وی درباره شرایط حاکم بر جشنواره فجر افزود: «در جشنواره سال گذشته هم با وجود تلاش هایی که برای فیلم «نفس» انجام شد و کاندیداتوری بنده در نهایت براساس یکسری مناسبات معمول در سینما جایزه اعطاء شد! در صورتی که اتفاقاتی که در فیلم «نفس» افتاد، به نظر بسیاری از کارشناسان برجسته تر بود. به هر حال شرایطی وجود دارد و من هم قصد گلایه از این جریان را ندارم و به طور کلی فقط به دنبال گرفتن جایزه نیستم. من با عوامل فیلم «چراغ های ناتمام» آشنا هستم و به خصوص می دانم که کارگردان و تهیه کننده فیلم چه انسان های نازنینی هستند و برای همین امیدوارم اتفاقات خوبی برای فیلم در آینده رقم بخورد.»


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.