سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند؛

سنت آبگیری سرایان ثبت ملی شد

فن و سنت آبگیری آب انبارهای شهرستان سرایان در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.

برآبادی،مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،از بیرجند؛گفت:آبگیری آب انبار ها همه ساله از اوایل دی ماه در شب های سرد زمستان انجام می شود بدین ترتیب گروهی از مردم که به میرآب معروف هستند، اقدام به انجام آبگیری آب انبارها می کنند.

وی افزود:در سرایان هنوز بسیاری از آب انبار های قدیمی بر خلاف آسیاب های آبی در گوشه و کنار شهر بر جای مانده اند و این سازه های باشکوه و هنرمندانه هنوز هم کارکرد خود را در این شهرستان از دست نداده اند.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی گفت:آب انبار یک مکان مردمی و مورد استفاده همگان است و افراد با همکاری یکدیگر، آبی را که از سال گذشته در آب انبار باقی مانده و گل و لایی که کف مخزن آب انبار انباشته شده را تخلیه می کنند.

برآبادی افزود: در سابق مخازن با استفاده از نیروی حیوانات و چرخ و هم اکنون به وسیله پمپ تخلیه می شود.

وی گفت:افرادی که برای تمیز کردن داخل مخزن انتخاب می شوند از طریق پنجره منتهی به مخزن به داخل آن می روند و ورود به این مخزن عمیق با طناب میسر است.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی افزود: این رسم و آئین در تاریخ 1395/10/06در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.