سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بند اول برق پلخمری با خطر فروریختن روبه‌روست

بند برق نساجی که به بند اول برق پلخمری معروف است به دلیل فرسودگی و ریزش برخی‌ بخش‌های آن با خطر فروریختن روبه‌رو است.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، مسؤولان بند برق بغلان می‌گویند، با آن که آلمان برای بازسازی بنیادی این بند بودجۀ مشخصی را در اختیار وزارت انرژی و آب قرار داده، اما تاکنون کار بازسازی آن آغاز نشده است.

آنان هشدار داده می‌گویند، در صورت فروریختن این بند، بیش از ۴۰ هزار خانواده از نور برق بی‌بهره می‌شوند و نظام آبیاری زمین‌های کشاورزی ولایت‌های بغلان و قندوز نیز نابود خواهد شد.

غلام‌حسین، مسؤول بند اول برق پلخمری به سلام‌وطندار می‌گوید، در صورتی که این بند به گونۀ معیاری بازسازی شود، برای ۴۰ تا ۵۰ سال دیگر توانایی تولید انرژی برق را خواهد داشت.

به گفتۀ او مسؤولان وزارت انرژی و آب در آغاز سال روان خورشیدی گفته بودند که این بند را بازسازی می‌کنند، اما هنوز این کار را نکرده‌اند.

اما عبدالبصیر، معین وزارت انرژی و آب می‌گوید، کارهای تدارکاتی این بند به گونۀ جدی جریان دارد و پس از تکمیل شدن، کار بازسازی آن آغاز خواهد شد.

به گفتۀ معین وزارت انرژی و آب، آلمان برای بازسازی این بند برق، ۵۷ میلیون دالر را با ۲۰ میلیون یورو شامل بودجۀ این وزارت ساخته است.

بندهای اول و دوم برق شهر پلخمری مرکز بغلان، حدود ۷۰ سال پیش از سوی آلمانی‌ها در این ولایت ساخته شدند. این بند افزون بر تولید نور برق، حدود ۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را آبیاری می‌کند و ذخیره‌گاه آب برای بند دوم برق پلخمری نیز می‌باشد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.