سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دست و پا زدن اوباما برای ترمیم شکست‌ها/ چرا آمریکا قطعنامه ضد صهیونیستی شورای امنیت را وتو نکرد؟

اوباما در واپسین روزهای ریاست‌جمهوری، با یک سنت‌شکنی، از وتوی قطعنامه اخیر ضد اسرائیلی شورای امنیت خودداری کرد که نشان از تلاش وی برای فاصله گرفتن از اتهامات و انتقاداتی است که به سبب حمایت از رژیم صهیونیستی، متوجه اوست.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، قطعنامه 2334 شورای امنیت سازمان ملل علیه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، در حالی به تصویب رسید که اوباما درست چند هفته مانده به پایان کار خود در کاخ سفید، بر خلاف ادوار گذشته از وتوی آن سر باز زد و رأی ممتنع به آن داد.





خبرگزاری العالم در گزارشی نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی؛ در پی تصویب قطعنامه ضد شهرک‌سازی‌ها و رأی ممتنع ایالات متحده در اعتراض به این روند، «دن شاپیرو» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی را احضار کرد. نتانیاهو همچنین دیدار خود با «ترزا می» نخست وزیر انگلیس را نیز لغو کرد.




نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در جلسه کابینه امنیتی خود که  برای بررسی این مسئله تشکیل داده بود، اعلام کرد: «به جان کری(وزیر خارجه آمریکا) گفته بودم دو دوست، همدیگر را به شورای امنیت نمی‌کِشند.» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با بیان اینکه اجازه نخواهند داد این قطعنامه ضد اسرائیلی به آن‌ها آسیب بزند، افزود: طی سال‌ها با آمریکا بر سر شهرک‌سازی‌ها مشکل داشتیم اما قطعاً شورای امنیت جای مطرح کردن این مسئله و حل آن نبود.

وی همچنین تأکید کرد دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا رأی ممتنع نماینده کشورش در سازمان ملل را برنامه‌ریزی کرده بود و با حمایت از قطعنامه، از تصویب آن اطمینان حاصل کرد.

در همین راستا خبرگزاري رويترز نیز در گزارشی مفصل نوشت: اين اقدام آمريكا، يك تغيير جهت در سياست اين كشور مبنی بر حمايت از رژيم صهيونيستی در قبال اقدامات سازمان ملل متحد شمرده می‌شود.

رویترز در ادامه افزود: آمريكا در سال‌های اخير سعی كرده است نقش ميانجی‌گر را در مهمترين بحران و مناقشه خاورميانه - يعنی اشغالگری رژيم صهيونيستی - و حل و فصل اين مسئله برای رژيم صهيونيستی ايفاء كند؛ اين در حالی است كه بی‌طرفی، لازمه ميانجی‌گری در هر مناقشه‌ای است و آمریکا از این وصف، بی‌بهره است.   

بنابراین آمريكا چاره‌ای جز تغيير سياست خود در قبال رژيم صهيونيستی و دست برداشتن از حمايت يك طرفه از این رژيم ندارد و حتی می‌توان گفت اين تغيير سياست در اين شرايط، در چارچوب منافع رژيم صهيونيستی است.

ترامپ با وعده تغییر، نتانیاهو را دلداری داد





به گزارش اسکای نیوز عربی، ترامپ در واکنش به تصویب قطعنامۀ ضد شهرک سازی اسرائیل در شورای امنیت، با اشارۀ تلویحی به تغییر سیاست‌های آمریکا در این باره پس از روی کار آمدن خود، گفت: «شرایط از 20 ژانویه(یک بهمن) تغییر خواهد کرد.»

رئیس‌جمهور منتخب امریکا، روز پنج‌شنبه گفت: «قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل دربارۀ اسرائیل باید وتو شود.» او همچنین گفته بود: «تصویب این قطعنامه، اسرائیل را در جایگاهی بسیار ضعیف در مذاکرات قرار می‌دهد و این، بسیار ناعادلانه است.»

کنفرانس صلح پاریس، شوکی دیگر برای نتانیاهو

کنفرانــس بین‎المللی صلــح پاریس 2017 که قرار است نیمه ماه ژانویه تشکیل شود، به احتمال فراوان، شوک دیگری برای صهیونسیت‌ها در پی خواهد داشت.

بر این اساس، روزنامه صهیونیستی یدیعوت در مقاله‌ای نوشت: نتانیاهو احتمالاً ضربه دیگری از آمریــکا خواهد خورد. گفته می‌شــود جــان کــری وزیــر خارجــه امریــکا قصــد دارد از ایــن نشســت بــرای مطــرح کردن راهکار جدید خود درباره تشکیل دو کشور فلسطین و اسراییل در کنار هم اســتفاده کند و در ســخنرانی خود، مسائل مــورد اختـلـاف شــامل مرزهــا، آوارگان، امنیت و قدس را مطرح نماید.

بر اســاس کلیات طــرح جان کــری، آمریکاســعی در پیــدا کــردن راهــی بــرای بــه رســمیت شناخته شدن «کشــور یهودی» و تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال 1967 همــراه بــا مبادلــه اراضــی و باقی ماندن 75 الی 80 درصــد از شــهرک‌نشینان صهیونیست ساکن کرانه باختری تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی دارد. 

بر اســاس این طــرح، طرف فلســطینی باید کشور یهود و در مقابل، اسرائیل هم کشور فلسطین به پایتختی قدس شــرقی را به رسمیت بشناســد و ســپس طرفین، پایان منازعه میــان خــود را اعــام کننــد. 

 وتو نکردن قطعنامه ضد اسرائیلی برای فرار از انزوای منطقه‌ای




محمد ساجدی کارشناس مسائل سیاست خارجی، در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در این زمینه گفت: 

اوباما چون در انتهای کار خود قرار دارد، به گفتن و پرده برداشتن از بخشی از واقعیت‌ها پردااخته است. اوباما با وتو نکردن و رأی ممتنع دادن به قطعنامه ضد اسرائیلی اخیر شورای امنیت، قصد افشای برخی واقعیت‌ها را داشته است. 

ساجدی افزود: با توجه به اتفاقات افتاده می‌توان به این نتیجه رسید که عمر نتانیاهو در اسرائیل رو به پایان بوده و وضعیت وی در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی بسیار شکننده است و این باعث چنددستگی در اسرائیل شده است. در حال حاضر، بسیاری، او را به جنگ‌طلبی متهم می‌کنند. تغییرات آینده اسرائیل، بخشی از واقعیت‌هایی است که در این قطعنامه، خودش را نشان می‌دهد.

این کارشناسی سیاست خارجی در مورد رویکرد ترامپ نسبت به اسراییل نیز گفت: ترامپ آدم مستقلی نیست و تحلیل‌ها درباره او تقریباً اشتباه از آب در آمده است و امکان دارد که وی در زمینه اسرائیل و فلسطین، رویکرد متفاوتی داشته باشد. اگر ترامپ سیاست اوباما در قبال اسرائیل را در پیش بگیرد، وضعیت برای نتانیاهو بغرنج شده و اسرائیل دچار بحران خواهد شد.

ساجدی ادامه داد: طرح دو دولتی که کری مطرح کرده است، به لحاظ اعتقادی مورد قبول ایران نیست ولی در شرایط فعلی، یک گزینه بد در مقایسه با بدتر بوده و تنها راه حل فعلی بحران فلسطین است. طرح ایده دو دولت در سرزمین‌های اشغالی، شاید مقدمه‌ای باشد که سرزمین‌های اشغالی به دست صاحبان اصلی خود برگردد.

به نظر می‌رسد؛ حقیقت امر این است که آمریکا در منطقه منزوی شده و تأثیرگذاری خود را از دست داده است. در چند ماه اخیر که تروریست‌های تحت حمایت آمریکا در حلب شکست خورده‌اند و دست آمریکا از این جهت که نه تنها با تروریست‌ها نمی‌جنگد بلکه حامی آن‌ها نیز هست، رو شد، باعث شده تا آمریکا در سیاست‌های خود درباره منطقه تجدیدنظر کند و با وتو نکردن قطعنامه ضد صهیونیستی شورای امنیت، سعی در ترمیم وجهه خود در منطقه دارد.  

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.