سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقش مهم روغن موتور در انتقال حرارت در خودرو

یکی از وظایف روغن موتور علاوه بر روانکاری، انتقال حرارت است که برای کارکرد بهتر خودرو دانستن نقش آن الزامی است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، برای افرادی که رانندگی پر فشاری دارند دانستن دمای روغن یکی از مهمترین اطلاعات است. گاز دادن و بالا بردن دور موتور هنگامی که روغن هنوز به دمای کاری خود نرسیده است بسیار خطرناک می باشد، باید توجه داشت که دمای آب موتور میزان دمای روغن آن را مشخص نمی کند و به عنوان یک قاعده کلی، بعد از گرم شدن موتور عموما دمای روغن چند درجه داغ تر از دمای آب موتور خواهد بود. 

با این وجود روغن در مقایسه با آب رادیاتور، به زمان خیلی بیشتری برای رسیدن به دمای ایده آل نیاز دارد. بسیاری از افراد وقتی خودرو خود را روشن می کنند، قبل از اینکه دمای آب موتور به حد نرمال نرسد دور موتور را نباید بالا برد.

فشار نیاوردن به موتوری که هنوز دمای آب آن سرد است اقدام خوبی است ولی صرفا گرم شدن دمای آب موتور هنوز زمان ایده آلی برای بالا بردن دور آن نیست. زیرا روغن به خصوص در مناطق سرد چندین برابر آب زمان می خواهد تا گرم شود. 

دمای روغن فقط با کارکرد موتور در حالت درجا به حد نرمال نمی رسد بلکه مستلزم کار کردن موتور در حین حرکت خودرو است. گاز دادن در حالت در جا برای گرم شدن موتور نه تنها فایده خاصی نداشته بلکه باعث فرسایش زودرس موتور می شود. بهترین کار برای گرم کردن روغن موتور این است که پس از حدود 1 دقیقه کار کردن ، دقایقی آهسته با آن رانندگی کنید. اگر خودرو مجهز به آمپر دمای روغن یا فشار روغن باشد تشخیص دمای روغن ساده تر خواهد بود. 

خطر فشار آوردن به موتور سرد ممکن است منجر به از کار افتادن کامل موتور نیز بشود. ممکن است هر کدام از ما تحت شرایطی مجبور به رانندگی با موتور سرد شویم  ولی انجام مداوم این کار (به خصوص در موتورهایی که تقویت سنگین شده اند) همراه با ریسک بالا خواهد بود. 

فشار و دمای پایین روغن از عوامل اصلی یاطاقان زدن موتور هستند. زیرا روغنی که سرد باشد یا فشارش پایین باشد عمل روانکاری را به خوبی انجام نمی دهد. 

موتوری که خیلی سرد باشد (حتی دمای آب نیز به حد نرمال نرسیده باشد) قدرت ایده آل خود را تولید نمی کند. مثلا موتورهای VTEC هوندا تا وقتی دمای آب به حد نرمال نرسد سیستم VTEC را فعال نمی کنند که این موضوع برای بسیاری از سیستم های زمانبندی متغیر دیگر نیز صدق می کند که در واقع نوعی پیشگیری از خطر است. تا وقتی که دمای روغن خیلی پایین باشد فشار روی قطعات داخلی موتور زیاد است و فاصله بین رینگ پیستون ها و دیواره سیلندر به خوبی با روغن پر نمی شود. پس تا وقتی روغن به حد کافی گرم نشده نباید به موتور خودرو فشار وارد کرد و ملاک گرم بودن روغن را بالا بودن دمای آب قرار داد و خودرو مدتی حرکت کند تا دمای روغن به حد ایده آل برسد. 

در خودروهایی که مجهز به خنک کن روغن هستند (که بین بلوک موتور و فیلتر روغن واقع شده است) از آب رادیاتور برای پایین آوردن دمای روغن استفاده می شود که این ویژگی برای پایین نگه داشتن دمای روغن در شرایط کاری سخت موتور موثر است. 

آمپر دمای روغن یا فشار روغن یک وسیله سودمند خواهد بود برای سنجش میزان فشار روی موتور و آگاه نگهداشتن شما از شرایطی که ممکن است دوام خودروی شما را به خطر بیندازد. این قضیه به ویژه در موتورهای توربوشارژ یا رانندگی در پیست با سرعت بالا اهمیت زیادی دارد زیرا ممکن است دمای روغن در حدی بالا برود که خاصیت روانکاری خود را از دست داده و باعث صدمه دیدن موتور بشود. 

با رعایت موارد فوق موتور خودروی عمر طولانی تری خواهد داشت و بسیاری از تجربیات ناخوشایند ناشی از آسیب دیدن موتور را تجربه نمی شود.


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.