سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

توانمند شدن یک‌هزار معتاد پاک شده در آذربایجان شرقی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی گفت: سالانه 30 تا 35 هزار معتاد در برنامه‌های آموزشی و خدماتی شرکت می‌کنند که یک هزار معتاد پاک شده توانمند و دارای مهارت شده‌اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ارشدزاده گفت:سازمان بهزیستی در زمینه اعتیاد برنامه مهم از جمله پیشگیری اولیه از اعتیاد با محوریت آگاه‌سازی و حساس‌سازی جامعه که توسط گروه‌های اجتماع محور، گروه‌های داوطلب و محلی انجام می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه برنامه‌های اجرا شده در زمینه اعتیاد در سه محیط انجام می‌گیرد، گفت: برنامه‌ها در محلات شهری و روستایی، محیط‌های آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها و محیط‌های کاری دولتی و غیردولتی انجام می‌گیرد.
مدیرکل بهزیستی استان خاطرنشان کرد: در برنامه‌های بهزیستی برای اعتیاد، بیشترین تمرکز بر روی حساس‌سازی و آگاه‌سازی عموم مردم نسبت به عواقب و مشکلات اعتیاد است تا با آگاهی از عوارض اعتیاد سمت این معضل بزرگ اجتماعی نروند.
وی دومین برنامه بهزیستی در زمینه اعتیاد را درمان و کاهش آسیب معتادین بیان کرد و افزود: 110 مرکز درمان و کاهش اعتیاد در استان فعالیت می‌کند که تعدادی  از این مراکز درمان سرپایی را انجام می‌دهند و برخی از مراکز به صورت اقامتی میان مدت یا همان کمپ هستند و مرکزی دیگری نیز با نام TC یا بلند مدت است و سایر مراکز نیز با نام کاهش آسیب هستند.
ارشدزاده افزود: در مراکز کاهش آسیب که در بخش‌های شیلتر، DIC است که معتادین با مراجعه به این مراکز، به عنوان سرپناه استفاده می‌کنند و یا از برنامه‌های آموزشی، بهداشتی، غذای گرم بهره‌مند می‌شوند.
وی توانمندسازی معتادین بهبودیافته را سومین محور و برنامه اساسی در زمینه اعتیاد برای سازمان بهزیستی دانست و افزود: معتادین که ترک کرده و از دوره پاکی آن‌ها 6 تا یک‌سال گذشته باشد؛ بهزیستی در جهت اشتغال و اشتغال‌زایی کمک می‌کنند.
مدیرکل بهزیستی استان در خصوص آموزش مهارت‌های اشتغال‌زایی برای معتادین پاک شده، گفت: آموزش‌های مهارتی و فنی‌حرفه‌ای برای این افراد در نظر گرفته شده است تا با استفاده از آن‌ها شغلی برای خود ایجاد کنند.
وی افزود: بهزیستی استان برای سرمایه‌کار به معتادان پاک شده وام بدون بهره اعطا می‌کند که در سال گذشته به 600 نفر از معتادین وام بدون بهره پرداخت شد.
ارشدزاده با بیان اینکه سالانه 30 تا 35 هزار معتاد در برنامه‌های توانمندسازی و آموزشی شرکت می‌کند، تصریح کرد: تمام هزینه‌های مراکز شیلتر، مراکز گذری درمان معتادین توسط اداره کل بهزیستی استان تأمین می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه نباید با معتادین بد رفتار کنیم و باید با آن‌ها مانند یک انسان معمولی رفتار شود، گفت: باید معتادین مورد حمایت قرار گرفته و خدماتی که مورد نیاز آن‌ها و ضروری است و جزء خدمات اولیه محسوب می‌شود، تأمین شود.
مدیرکل بهزیستی استان خاطرنشان کرد: بیش از 400 نفر از افراد پاک شده از اعتیاد در کارگاه‌های تازه تأسیس شده اطراف کمپ‌ها مشغول به کار شده‌اند.
وی افزود: در حدود یک هزار نفر از معتادین پاک شده از طریق طرح توانمندسازی دارای مهارت شده‌اند.

انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.