سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تانک M۶۰؛ هدیه صهیونیست‌ها به ترکیه برای کوبیدن الباب

تانک‌های M۶۰ ترکیه که بعد از ارتقا توسط اسرائیل به "صبرا" مشهور هستند؛ در نبرد الباب از سوی دولت ترکیه مورد استفاده قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تانک‌های M۶۰ ترکیه که بعد از ارتقا توسط اسرائیل به "تانک‌های صبرا" مشهور هستند؛ در نبرد الباب شرکت دارند. اف۱۶ های ارتش ترکیه نیز در حال بمباران شهر الباب هستند. حال سوالی که پیش می‌آید، این است که آیا در الباب، مردم غیرنظامی زندگی نمی‌کنند که این هجمه نظامی به این شهر انجام می‌شود؟

ارتش امپراطوری عثمانی، تا قبل از فروپاشی، متشکل از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار سرباز بود. پس از جنگ جهانی اول، در قرارداد صلحی که بین طرفین امضا شد، امپراطوری عثمانی ملزم شد قوای مسلح خود را به ۵۰ هزار نفر تعدیل کند. این قرارداد، آغازی بر استقلال ترکیه شد و مصطفی کمال پاشا که در آن دوران، تشکیلاتی را برای مقاومت در برابر ارتش‌های بیگانه در جریان تهاجم به عثمانی سازماندهی کرده بود، به عنوان قهرمان ملی معروف شد. وی، جمهوری ترکیه را بر مبنای سکولاریسم در سال ۱۹۲۳ پایه‌گذاری کرد و پس از آن به «آتاتورک» ملقب شد.



پس از استقلال ترکیه، نیروهای مسلح این کشور تحت عنوان TSK زیر نظر وزارت دفاع تشکیل شد. طبق قانون اساسی ترکیه، رئیس جمهور فرمانده کل قوا می‌باشد. پس از رئیس جمهور، عالی‌ترین مقام نظامی ترکیه، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه است که وظیفه سیاستگذاری، هماهنگی و فرماندهی بین کلیه قوای مسلح این کشور را برعهده دارد. ارتش ترکیه، شامل سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی است که دو واحد دیگر به نام ژاندارمری و گارد ساحلی نیز جزو نیروهای مسلح ترکیه محسوب می‌شوند که فرماندهی آن‌ها زیر نظر وزارت کشور است. ترکیه از سال ۱۹۵۲ به عضویت ناتو در آمده و هم‌اکنون یکی از اعضای آن است.



ام 60 به کجای تاریخ تعلق دارد؟

تانک M-60 یکی از موفق‌ترین طرح‌های زرهی بلوک غرب در سال‌های جنگ سرد محسوب می‌شود که نزدیک به 15 هزار دستگاه از آن تولید و به تعداد زیادی از کشورهای متحد آمریکا در سراسر جهان صادر شده است. این تانک از 4 نفر خدمه بهره برده و وزن آن، بسته به مدل آن بین 50 تا 52 تن است. این تانک از یک توپ خان‌دار 105 میلی‌متری به همراه یک قبضه تیربار 12.7 و یک قبضه تیربار 7.62 میلی‌متری بهره می‌برد.

این تانک در جنگ سال 1973 اعراب با رژیم صهیونیستی، جنگ تحمیلی علیه ایران و عملیات طوفان صحرا در سال 1991 میلادی حضور داشته است و منابع غربی اعتقاد دارند که ام 60 های ایرانی در جریان جنگ ایران و عراق، عملکرد بسیار موفقی علیه تانک‌های روسی ارتش عراق داشتند.



در جریان عملیات طوفان صحرا نیز ام 60 های تفنگداران دریایی ارتش آمریکا که خصوصاً در بخش زره ارتقاء یافته بودند، توانستند عملکرد قابل قبولی را با نابودی تانک‌های عراقی از خود به نمایش بگذارند.

ام۶۰ پاتون، نخستین تانک رزمی اصلی آمریکایی بود که در سال ۱۹۶۰ تولید شد و سال‌ها مورد استفاده آمریکا و متحدان آن در جنگ سرد قرار داشت. ام۶۰ هرچند در ارتش آمریکا با ام۱ آبرامز جایگزین شده است؛ اما استفاده از آن هنوز در بسیاری از کشورها ادامه دارد.



طراحی ام۶۰ بر اساس تانک متوسط ام ۴۸ پاتون صورت گرفت که تا پیش از تولید ام ۶۰ تانک اصلی ارتش آمریکا بود. پیشرفت‌های ام ۶۰ نسبت به‌ام ۴۸ شامل استفاده از توپ نیرومندتر ۱۰۵ میلی‌متری به جای توپ ۹۰ میلی‌متری ام۴۸، استفاده از چرخ‌های آلومینیومی به جای فولادی، زره قوی‌تر و ضخیم‌تر، موتور دیزلی قوی‌تر با توان ۷۵۰ اسب بخار و افزایش برد عملیاتی به ۴۸۰ کیلومتر می‌شد.

به طور کلی می‌توان ارتش ترکیه را یک کلکسیون آمریکایی - اسرائیلی در نظر گرفت. حتی اگر اروپا را هم به این صف اضافه کنیم بیراه نیست؛ چراکه ساختار این ارتش، بر پایه تجهیزات غربی و نفرات غربی است. البته طی سال‌های اخیر، ترکیه تلاش فراوانی در زمینه بومی کردن دانش تولید تجهیزات نظامی داشته که درخور توجه است اما با این حال، قسمت اعظم و گسترده‌ای از ارتش این کشور، ساختار غربی و بعضاً صهیونیستی دارد.

گزارش از حمیدرضا قربانی

انتهای پیام/
برچسب ها: داعش ، ترکیه ، تروریسم ، الباب ، سوریه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
نا شناس
۰۸:۰۷ ۰۷ دی ۱۳۹۵
ترکیه اصلا نمی شود بهش اعتماد کرد مثل بادیه نشین اطراف ما با ادم دوست صمیمی می شوند بهتر از برادر با کوچکترین غفلتی خانه ادم غارت می کنند خدایا شر این کشور به خودش واگزار کن یا به کشوری کافر بی رحم البه ایشان خیال می کند هنوز هم یه ترک تاز عمانیست نمی داند اگر خدای نا کرده با ایران در گیر شود دمار از روزگارش در می اورد ایران کسانی را دارد که شهادت ارزویشان هست رهبر ماشجاعت وبصیرت وایمان دارد چون ایشان خون امام علی در رگهایش جاریست ومیلیونها سلیمانی دارد