سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

علی مرادخانی به تماشای «ایستادن بر فراز یک اتفاق» نشست

«ایستادن برفراز یک اتفاق» نمایشی با موضوع دفاع مقدس است که نقد آن با حضور برخی مسئولان هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «ایستادن بر فراز یک اتفاق» نمایشی با موضوع دفاع مقدس است که نویسنده این اثر سید علی موسویان و کارگردانان آن روزبه اختری و مژده رهبر هستند. بازیگران این نمایش سحرناز عباس‌زاده، مهدی میرزاییان ، روزبه اختری و مونا موسوی هستند. این تئاتر شب گذشته در سالن سرو مجموعه روایت اجرا شد و علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهمان ویژه این نمایش بود.

پس از اتمام اجرای «ایستادن بر فراز یک اتفاق»، جلسه نقد و بررسی نمایش با حضور کارگردانان و بازیگران و شیرینی‌فروشان، منتقد تئاتر آغاز شد.

شیرینی فروشان منتقد تئاتر در این مراسم ابراز داشت: تاثیرگذاری اولیه این اثر به دلیل احساس موجود در کار، بسیار زیاد و برای مخاطب جذاب بود. کارگردانی کار و اجرای متن نمایشنامه خوب بود و بازی‌ها تصنعی و ساختگی نبودند. کل قصه در چهار بخش اجرا شد که ترتیب آن بسیار مناسب بود.

وی در ادامه افزود: قصه، تماشاگران را با خود همراه می کرد؛ اما مشکل متن در اینجاست که تمام آثار اجرا شده در حوزه دفاع مقدس مشکل پیرنگ دارد. پیرنگ آن روابط علی سیر حوادث در طول داستان را روشن می کند. در این قصه نیز 4 بخش به نوعی جدا از هم بودند و داستان به نوعی منفصل بود. در واقع رویداد نهایی در دل این داستان ایجاد نمی شود.

در ادامه یکی از کارگردانان این اثر، روزبه اختری گفت: ما 14 یا 15 نمایشنامه در عرصه دفاع مقدس خواندیم تا به متن این نمایشنامه رسیدیم. من این موضوع را قبول دارم که ضعف نوشتاری در متن نمایشنامه‌ها وجود دارد. مشکل نبود پیرنگ در نمایشنامه ها یک مشکل بنیادی است.

در ادامه شیرینی فروشان گفت:ما نباید خود را دست کم بگیریم و به خود تلقین کنیم که نمی‌توانیم. در حقیقت مقدمات یک نمایشنامه اثرگذار در «ایستادن بر فراز یک اتفاق» وجود دارد، اما باید نسبت به آن توجه بیشتری می شد. کاملا برای همه مشخص است که ما داستان و قصه تعریف می‌کنیم، اما عناصری که ما را به سمت درام ببرد در قصه کمتر وجود داشت.

نمایش و نقد و بررسی «ایستادن بر فراز یک اتفاق» در قالب برنامه های 《روایت صحنه》 به کوشش انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.



انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.