سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد؛

گاوهای آلوده؛ مخزن باکتری سل

بیش از 10000 نوبت سر دام در استان یزد طی 9 ماهه اول سال جاری تحت پوشش تست سل قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ دکتر محمد رضا متوسل الحسینی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: بیماری سل یک بیماری مزمن و مشترک بین انسان و دام می باشد که از دیر باز سلامت دام و انسان را تحت تاثیر خود قرار داده است و مبارزه با این بیماری در حیطه وظایف ادارات دامپزشکی تعریف شده و در صدر برنامه هاي این اداره کل قرار دارد.

وی افزود: گاوهای آلوده مخزن باکتری سل بوده و میکروب را از طریق شیر و ترشحات تنفسی هنگام سرفه دفع می نمایند و از این طریق  انسان و سایر دام ها را مبتلا می سازند؛ لذا مهمترین راه پیشگیری از بیماری در واحدهای پرورش دام خودداری از خرید گاوهایی است که فاقد پیشینه بهداشتی مشخص وگواهی تست سل هستند.

وی گفت: با توجه به اینکه واکسن خاصی برای پیشگيری از این بیماری وجود ندارد، انجام تست سل بر روی دام ها و تشخیص دام های مبتلا به منظور جداسازی و کشتار دام آلوده بهترین راهکار موجود به منظور کنترل و مقابله با این بيماري مشترک می باشد و در همین راستا طی 9 ماهه اول سال جاری، تعداد بیش از 10000 نوبت سر دام در استان یزد تحت پوشش تست سل قرار گرفتند؛ و تعداد  35  راس دام آلوده شناسایی و راهی کشتارگاه گردیدند.

متوسل الحسینی تصریح کرد: پس از انجام تست سل در صورتی که از وجود این بيماری در دام اطمینان حاصل شود اقدام به کشتار دام آلوده و معدوم سازی تمام و یا قسمت هایی از لاشه دام نموده و در قبال آن به دامداران غرامت پرداخت می شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اينكه اين بيماري مي تواند بهداشت عمومي جامعه را تحت تأثير قرار دهد، مساعدت جدي مسئولان در زمينه تأمين هزينه هاي طرح و پرداخت غرامت دامداران، دستيابي به اهداف برنامه و همكاري دامداران را افزايش خواهد داد.

انتهای پیام/ م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.