سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جعفریان در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران:

مجموعه شعر 10 ساله افغانستان به جشنواره فجر می‌آید

عضو هیأت علمی نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد گفت: تلاش داریم مجموعه شعر 10سال گذشته افغانستان را در جایزه شعر فجر امسال شرکت دهیم.

محمدحسین جعفریان عضو هیأت علمی نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، جایزه ادبی جلال را رویداد مبارک و مهمی عنوان کرد و گفت: چنین گام‌های بزرگی در حوزه ادبیات فارسی باید پیشتر از اینها برداشته می‌شد.

این عضو هیأت علمی نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد با اشاره به اینکه چند روزیست که از کابل برگشته‌ام و شور و شوقی که برای برگزاری این رویداد در میان مردم افغانستان دیدم قابل وصف نیست، افزود: امیدواریم روزی شاهد برگزاری جایزه جلال در کابل باشیم.

وی با بیان اینکه یک اتفاق خوب دیگر در این حوزه این است که تلاش داریم مجموعه شعر 10سال گذشته افغانستان را در جایزه شعر فجر امسال شرکت دهیم، تاکید کرد: امیدوارم تمام فعالیت‌های هنری اعم از فیلم و موسیقی افغانستان بتواند در جشنواره فجر نیز حضور داشته باشد و جایزه ادبی جلال را اتفاق خوبی می‌دانم که امروز شروع شد و امیدواریم عاقبت خوبی داشته باشد.

جعفریان با اشاره به اینکه شعر و ادبیات می‌تواند رنجهای مردم جنگ‌دیده افغانستان را نمایش و آن را کاهش دهد، تصریح کرد: اگر امروز جهان خیلی بهتر از گذشته افغانستان را می‌شناسد و دست بسیاری از دولت‌ها در کمک به این مردم باز است، از رهگذر و پنجره همین ادبیات، هنر، داستان و شعر است.

این شاعر و نویسنده ایرانی با بیان اینکه در ارتباطی که با شعرا و قصه‌نویسان مهاجر در ایران داشتیم توانستیم با بخشی از ادبیات بومی افغانستان آشنا شویم، تاکید کرد: اکنون که فرصت‌ها فراهم شده باید نویسندگانی از داخل افغانستان که در همان هوا نفس کشیده‌ و پرورش یافته‌اند را به عنوان کسانی که آثارشان اصالت بیشتری دارد به جشنواره‌هایی مانند جلال دعوت کنیم و درست است که  مهاجرت به گونه‌ای باعث رشد ادبیات امروز افغانستان شده است، ولی اینها نمایندگان ادبیات ناب و اصیل داخل افغانستان نیستند و ما باید به نویسندگان داخل افغانستان فرصت بروز و ظهور بدهیم.

این عضو هیأت علمی نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد با اشاره به اینکه مهاجرت موجب آشنایی نویسنده و هنرمند میهمان با آثار فرهنگی جامعه میزبان می‌شود، گفت: این آغشتن ادبیات و فرهنگ جامعه میهمان و میزبان محصول جدیدی را پدید می‌آورد که بسیار قابل اتکاست.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.