سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بوشهر؛

رفت و آمد مشکل اصلی نابینایان بوشهری

نابینایان بوشهری می‌گویند برای رفت و آمد در سطح شهر مشکلات فراوانی دارند، زیرا خیابان‌ها و مکان‌های عمومی برای تردد آنها مناسب نیست.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، برخی از اداره‌ها و نهادها از آماده سازی محیط برای معلولان فقط همین را دریافت کرده‌اند که در کنار پله‌ها سطح شیب داری بسازند تا افرادی که ویلچر دارند بتوانند از آن سطوح استفاده کنند.

البته این سطوح شیب دار هم گاهی اوقات شیب مناسبی ندارند و نه تنها راه را هموار نمی‌کنند، بلکه ناهمواری را بیشتر می‌کنند.

در میان معلولان، آنهایی که نابینا یا کم بینا هستند، مشکلات بیشتری در رفت و آمد دارند.

وجود موانعی مانند گودال‌ها، باغچه‌های خالی، نخاله‌های ساختمانی رها شده در پیاده‌روها و موزاییک‌های برجسته‌ای که قرار است مسیر را برای نابینا مشخص کنند اما به مانعی مثل تیر برق و درخت می‌رسند، همه و همه باعث می‌شود فرد نابینا نتواند بدون کمک دیگران به کارش برسد.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر هم می‌گوید، نابینایان و کم بینایان بیشترین مشکل را در عبور و مرور دارند و موانع زیادی سر راهشان هست که آنها را مجبور می‌کند یا از دیگران کمک بگیرند یا به دشواری کارشان را پیش ببرند.

 به گفته مسعود صیادی از 19 هزار معلول شناسایی شده در استان بوشهر دو هزار نفر یعنی بیش از 10 درصد آنها را نابینایان و کم بینایان تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: همه افراد و سازمان‌ها باید ابتدا این موضوع را درک کنند که افراد جامعه با یکدیگر تفاوت دارند و باید به تفاوت‌ها احترام گذاشت، سپس باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کرد که همه افراد بتوانند به امکانات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند و استعدادهایشان شکوفا شود.

هر چند در کشور ما، «ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد معلول جسمی- حرکتی» از تاریخ ششم دی 1378 لازم الاجرا شده، اما همچنان بسیاری از فضاهای شهری برای این دسته از افراد جامعه به طور مستقل و بدون کمک دیگران قابل استفاده نیست.

انتهای پیام/ ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.