سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"حق اشعه" پرتوکاران به فراموشی سپرده شد

دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین‌المللی انجمن علوم پرتونگاری ایران گفت: متاسفانه با وجود خطرات بسیاری که سلامت پرتوکاران را تهدید می‌کند، حق اشعه این افراد پرداخت نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا صادقی دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین المللی انجمن علوم پرتونگاری ایران با بیان اینکه قانون پرداخت "حق اشعه" به پرتوکاران در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در سال 68 به دلیل آثار مخرب پرتوهای یونیزان که سبب عواقب ناگواری مانند ابتلا به انواع سرطان ها و تغییرات ژنتیکی می شود، قانونی را در قالب حفاظت در برابر اشعه تصویب کرد.

وی مشکلات پرتوکاران را پرداخت نشدن حق اشعه دانست و عنوان کرد: طبق بند چهار ماده 20 این قانون فوق العاده اشعه برای پرتوکاران شاغل با آن به میزان 50 درصد حقوق و مزایا در نظر گرفته شد.

دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین المللی انجمن علوم پرتونگاری ایران افزود: این قانون تا سال 1388 (زمان اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری) اجرا می شد ولی از این سال به بعد به دلیل ابهاماتی که در این قانون آزمایشی وجود داشت، پرداخت حق اشعه متوقف شد و پرسنل پرتوکار از مزایای این قانون بی بهره شدند.

صادقی با بیان اینکه قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس خطر ابتلا به انواع سرطان ها را افزایش می دهد، تاکید کرد: با وجود اینکه بسیاری از پرتوکاران پزشکی برای نجات جان بیماران خود را در معرض خطر قرار می دهند اما وزارت بهداشت هیچ اقدامی را برای احقاق این حق نکرده است.

وی توصیه کرد: مسئولان وزارت بهداشت باید پیگیری های لازم را برای اجرای این قانون انجام دهند تا رادیولوژیست و پرتو کاران احساس آرامش و امنیت داشته باشند.

دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین المللی انجمن علوم پرتونگاری ایران یادآور شد: ایران در زمینه تجهیزات علم تصویربرداری جزو کشورهای مدرن و پیشرفته است که البته مدتی به دلیل تحریم ها با محدودیت هایی روبرو بودیم.

صادقی بیان کرد: خوشبختانه با تلطیف فضای سیاسی، فضای همکاری با شرکت های بین المللی مساعد شده و بسیاری از شرکت هایی که در دوران تحریم قطع همکاری کرده بودند، مجددا وارد همکاری با ایران شدند که نتیجه آن بهبود روند تشخیصی و بالطبع درمانی بیماران کشورمان است.

گفتنی است؛ پانزدهمین کنگره انجمن علوم پرتونگاری ایران از تاریخ 19 تا 22 اردیبهشت 1396 برگزار می شود که در آن متخصصان به بحث و تبادل اطلاعات در خصوص آخرین دستاوردهای علمی تصویربرداری در ایران و جهان می پردازند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.