سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«ماکزیمال»؛ عنوان نمایشگاهی از مجسمه‌های منصور طبیب زاده

هنرمند از طریق خلق اثرش هستی و جهان را در ساختاری زیبایی شناسانه تفسیر می‌کند.

منصور طبیب‌زاده، هنرمند نام آشنای مجسمه‌ساز و مدرس دانشکده‌های هنر در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص برگزاری نمایشگاه خود گفت: در این نمایشگاه تعداد 15 اثر از آخرین ساخته‌هایم را ارائه نموده‌ام. این آثار که عمدتا در اندازه‌های بزرگ ساخته شده از ساختار ویژه‌ای برخوردارند که در واقع سبک فردی من است. ویژگی آن هم در این است که هر اثر از تعداد بیشماری از قطعات چوب که به لحاظ گونه و رنگ متنوعند و با هم جفت و جور شده اند شکل گرفته و در نهایت فرم نهایی را ایجاد کرده‌اند. به گونه‌ای که تکنیک و ساختار، رابطه‌ ارگانیکی با معنای اثر دادند. این آثار سرشار از کیفیت‌های انتزاعی‌اند که در نهایت در قالب‌های فیگوراتیو آشنای انسان و حیوان ظاهر شده‌اند. این ویژگی ساختاری، نوعی دیکانستراکشن (واسازی) را مطرح می‌کند به نحوی که ماهیت اثر را در موقعیت تعلیق بین بودن و نبودن، شکل گرفتن یا ویران شدن قرار می‌دهد.

وی گفت: از آنجایی که غایت نهایی در هر اثر هنری تفسیر جهان و هستی در ساختاری زیبایی‌شناسانه است، هر هنرمند واقعی بایستی در طول زمان به تدریج زبان ویژه‌ی خود را شکل دهد تا مهم‌ترین رکن هنر که امر فردی و اوریجینالیته اثر است، رخ دهد. من نیز طی سالیان دراز کار مستمر و مطالعه سبک و ساختار ویژه‌ فردی خود را شکل دادم. به گونه‌ای که در حوزه داخلی و بین المللی آثار مرا با این سبک ویژه می‌شناسند. 

این مدرس دانشگاه در ادامه پیرامون نام انتخاب شده برای نمایشگاه خود گفت: عنوان ماکزیمال را به دلایل مختلفی انتخاب کرده‌ام که مهم‌ترین آن‌ها این است که بر اساس نیاز تکنیکی کارم زمان زیادی را صرف ساخت آن‌ها کرده‌ام. به گونه‌ای که آثاری در این نمایشگاه ارائه شده که بعضا حدود یک سال کار مستمر صرف آن شده است. از طرفی تعمدی داشتم که طنزی باشد در مقابل مینیمال که در سال‌های اخیر غیر مسئولانه از طرف کسانی که درک درستی از مفهوم واقعی آن ندارند، به وفور و به عنوان یک ژست روشنفکرانه به کار می‌رود. 

وی افزود: در سنت تاریخی هنر ما، هنرمندان راستین، آثار فاخری را خلق نموده‌اند که مستلزم درک عمیق زیبایی شناسی و صرف حوصله و زمان کافی بوده است. من با احترام به این سنت فرهنگی و در عین حال با استفاده از تکنیک معرق که در هنرهای سنتی ما به کار رفته آثاری را در حوزه‌ی حجم و در فضای معاصر خلق کردم و احساسم این است که با استفاده از گونه‌های مختلف چوب از اقلیم‌های متنوع ایران، روح زیست بوم ایران در آن‌ها دمیده شده است. 

این هنرمند مجسمه ساز در پایان افزود: تعداد کثیری از هنرمندان و مخاطبان فرهنگ و هنر تا کنون از نمایشگاه بازدید کرده اند و نمایشگاه بازخورد بسیار خوبی داشته است. پیام من به مسئولین فرهنگی این است که رویدادهای فرهنگی هنری را دقیق‌تر رصد کنند. این نمایشگاه ممکن است در نوع خود یک رویداد ویژه باشد. لذا از همین جا مسئولین فرهنگی هنری را به دیدن این نمایشگاه دعوت می‌کنم. 

گفتنی است که این نمایشگاه 26 آذر ماه در گالری آس افتتاح شده است و تا 10 دی ماه سال جاری همه روزه از ساعت 11 صبح تا 12 شب برای بازدید علاقه مندان ادامه دارد.


انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.