سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بسیجی بودن در عملکرد شاعران متجلی می ‌شود

بسیجی بودن تنها به اسم نیست و این باطن شعر است که باید با تفکر بسیجی همراه باشد.

حسین صیامی شاعر بسیجی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون تجلی بسیج در شعر و ادبیات امروز گفت: اگر بسیج را به عنوان یک تفکر و حرکت در نظر بگیریم، هر جا شعری فریاد آزادگی، عدالتخواهی و ظلم ستیزی سر بدهد و شاعری آرامانگرا و هدفمند قدم بردارد می توان گفت آن سروده و شعر بسیجی وار بوده و آن شاعر بسیجی است؛ حتی اگر کارت بسیج هم نداشته باشد. 

وی افزود: اما نمی ‌توان و نباید شاعر را دسته بندی کرد و گفت فلان شاعر بسیجی است و دیگری بسیجی نیست. در حقیقت بسیجی بودن در عملکرد شاعران متجلی می‌شود؛ لذا ممکن است شاعرانی داشته باشیم که به اسم بسیجی بوده اما در باطن منش و شعر آن ها با تفکر بسیجی ضدیت داشته باشد. فلذا فکر می کنم شاعر به معنای واقعی کلمه در خیلی از ویژگی ها، با بسیجی بودن راستین و حقیقی قرابت و همسانی دارد. 

صیامی در ادامه ابراز داشت: در واقع ما اگر تعریف صحیحی از شاعر بودن ارائه دهیم، اصلا نیازی نخواهد بود که آنها را دسته بندی کنیم. وظیفه شاعر از معنای لغوی‌ اش مشخص است؛ آگاهی بخشی. با این رویکرد حتی در حوزه شعرهای عاشقانه نیز می ‌توان دست به کارهای روشنگرانه زد. به نظرم این موضوع شعر نیست که جنس شاعر را مشخص می‌کند؛ بلکه جنس او مرتبط با جهان ‌بینی اوست. شاعر با جهان‌ بینی توحیدی حتی اگر عاشقانه بنویسد بدون شک هدایتگر خواهد بود.

این شاعر در بخش دیگری از گفتگو در پاسخ به این سوال  که آثار شاعر و نویسنده بسیجی و ولایتمدار باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا از آثار دیگر شاعران متمایز شود، اظهار داشت: شاعر باید نسبت به حوادث دنیای پیرامون خود عکس العمل نشان دهد. بسیار شاهد بودیم که حرکت های خودجوش و مردمی فراوانی میان شاعران رخ داده و با همین روحیه نسبت به اتفاقات و حوادث روز، دردمندانه عکس‌العمل نشان داده شده است. 

وی افزود: اما خوب است در کنار کثرت آثار موجود دربارۀ واقعه‌ ای، به کیفیت آثار هم توجه کرد. متاسفانه برادران و خواهران شاعر از آنجا که علاقمند هستند که به سرعت نسبت به حوادث عکس‌العمل نشان دهند، گاهی دچار اشتباهاتی در ساحت های زبان و اندیشه می‌شوند؛ که تامل بیشتر و انتشار دقیق تر آثار می‌ تواند کمک شایانی به رفع این معضل کند.

این شاعر در ادامه اظهار داشت: شاعران باید روحیه مطالبه گری را در مردم زنده کنند. این مطالبه گری هم نسبت به خود است و هم نسبت به جامعه. در آثار شاعران "من" باید چگونه باشم و "جامعه" باید چگونه باشد باید دیده شود. و در نهایت فکر می کنم شاعرها باید پیشقراول حرکت های مردمی باشند. شعر را از ساحت صرف روابط، هرزه‌ گری و... نجات داده و به وظیفه خطیر خود که امر به معروف و نهی از منکر است، عمل کنند.

صیامی پیرامون رسالت شاعران بسیجی در جنگ نرم تصریح کرد: شاعران مثل بسیاری از سربازان عرصه فرهنگی موظف اند در حیطه هنر و توان خود وارد این عرصه شوند. مهمترین و سخت ترین کار شاعران روشنگری است. در جنگ نرم، تشخیص خودی از دشمن، مواضع خودی، مواضع دشمن، زمان درست حمله، زمان دقیق دفاع و... کار بسیار پیچیده ای است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: شاعر ضمن اینکه از هنر خود بهره می ‌برد باید از فهم و بصیرت کامل برخوردار باشد. اما یک وظیفه کلی ‌تری بر گردن اوست و آن جلب و کسب اعتماد مردم است. فی الواقع شاعر باید محبوبیت و مقبولیت عمومی داشته باشد.


انتهای پیام/


برچسب ها: حسین صیامی ، شاعر ، بسیج
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
آژیراک
۱۹:۲۸ ۰۳ دی ۱۳۹۵
احسنت به این تفکر...