سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

شب چله ایی برای عروس از رسومات اصیل اصفهانی ها

امشب، یلدایی (طولانی ترین ) شب سال است که خانواده های ایرانی برای پاسداشت فرهنگ و سنت های خوب خود گرد هم می آیند و اصفهانی ها از قدیم الایام رسم و رسومات خاصی داشتند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،یلدا لغت سریانی است به معنی میلاد عربی» و چون شب یلدا را با میلاد مسیح تطبیق می کرده اند، از این رو، بدین نام نامیده اند. باید توجه داشت که جشن میلاد مسیح که در 25 دسامبر تثبیت شده، طبق تحقیق، در اصل جشن ظهور میترا بوده که مسیحیان در قرن چهارم میلادی آن را روز تولد عیسی قرار دادند.

یلدا اول زمستان و شب آخر پاییز است که درازترین شب های سال است، و در آن شب، یا نزدیک بدان، آفتاب به برج جدی تحویل می کند و قدما آن را سخت شوم و نامبارک می انگاشتند. در بیشتر نقاط ایران در این شب مراسمی انجام می شود، شاعران زلف یار و همچنین روز هجران را از حیث سیاهی و درازی بدان تشبیه کنند و از شعرهای برخی از شاعران مانند سنائی، معزی، خاقانی و سیف اسفرنگی، رابطه بین مسیح و یلدا ادراک می شود. یلدا برابر با شب اول جدی و شب هفتم دی ماه جلالی و شب بیست و یکم دسامبر فرانسوی است

آیین و جشن شب یلدا یا شب چله بزرگ تا به امروز در تمامی سرزمین کهنسال ایران و در بین همه قشرها و خانوارها برگزار می شود
در استان اصفهان نیز از قدیم الایام آیین های ویژه ای وجود داشته که کم و بیش هم هنوز ادامه دارد.
به باور اصفهانی های قدیم، زمستان به دو بخش چله و چله کوچک تقسیم می شد که موعد چله از اول دی تا بهمن بود اما "چله کوچک” از دهم بهمن آغاز می شد و تا 30 بهمن ادامه داشت.
آیین برگزاری شب چله در اصفهان به دو نام چله زری (ماده) و عمو چله (نر) تقسیم می شود زیرا از گذشته تاکنون همه موجودات و اشیاء را بر اساس جنس مذکر و مونث تقسیم می کردند.
اصفهانی ها دو شب را به عنوان شب چله برپا می کردند و آیین های مخصوص این شب را به جا می آوردند.
آیین شب چله در شهر اصفهان خانوادگی برگزار می شود و خانواده های اصفهانی با پهن کردن سفره ای با عنوان سفره شب چله، این شب را گرامی می داشتند.

هندوانه به عنوان نمادی کروی که بیرونش سبز و درونش قرمز است و سمبل خورشید محسوب می شود به عنوان مهمترین میوه بر سر سفره چله قرار می گیرد.
از دیگر بخش های این آیین در اصفهان قدیم پهن کردن تمام البسه و رخت خواب در هوای آزاد و در مقابل خورشید با هدف خوش آمدگویی به عمو چله و چله زری بوده است.
در شب چله در اصفهان مانند سایر نقاط ایران، افراد فامیل به خانهٔ بزرگترها بخصوص پدر بزرگ ها و مادر بزرگها می روند و دور هم جمع می شوند.
بزرگترها هم با آغوش گرم از بچه ها و نوه هایشان با آجیل و میوه پذیرایی می کنند و گاه تا صبح شاهنامه می خوانند و فال حافظ می گیرند و خاطره نقل می کنند.
در شب یلدا، تازه دامادها نیز با هدیه یا خوانچه تزئین شده یا همان شب یلدایی به خانه عروس می روند و این شب را جشن می گیرند.
کماکان در بسیاری از شهرهای سردسیر استان اصفهان شامل دهاقان، سمیرم، فریدونشهر و داران در شب یلدا، کوچک ترها با حضور در پای کرسی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها از نفس گرم و گرمای وجود آنها یلدایی گرمابخش را تجربه می کنند .


گزارش از سیدامیرمهدی ساب چیان


انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.