به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر سیدناصر استاد با اعلام این مطلب با اشاره به تصمیم وزارت بهداشت برای توسعه آموزش مجازی، افزود: دانشگاه علوم پزشکی مجازی با این هدف تشکیل شد که سایر دانشگاهها با کمک آن بتوانند زیرساختهای لازم برای استفاده از فضای دیجیتال را برای خود فراهم کنند. ضمن اینکه یکسری اهداف خاص با راهاندازی این دانشگاه پیگیری میشود؛ اما مساله این است که بتوانیم در کنار آموزش تئوری برخی رشتهها، از آموزش مجازی آن نیز بهره ببریم.
وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر ذهن همه دانشجویان و دانشگاهیان به این سمت متمایل شده که در آموزشهای خود به جای فضای سنتی از فضای دیجیتال استفاده کنند. ضمن اینکه راهاندازی آموزش مجازی میتواند به عدالت اجتماعی کمک کند؛ چراکه در برخی از پروژهها مثل پزشکی خانواده و رشتههای مشابه امکان اینکه دانشجویان بتوانند در جایی مشخص مستقر باشند، وجود نداشت. بنابراین در آموزشهای مجازی مساله مسافت وجود ندارد.
به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی، در دنیای امروز به دلیل اینکه توسعه فضای فیزیکی همانند سابق امکانپذیر نیست، دانشگاههای معتبر دنیا به فضای مجازی روی آوردند و این فضا امکان این را به وجود میآورد که از امکانات جدید مولتی مدیا برای آموزش استفاده کنند و میتوانیم استانداردهای بهتری را برای آموزش در نظر بگیریم که این استانداردها در کلاس کوچک چند ساعته فراهم نیست. به همین دلیل ما عملا دانشگاه مجازی را در وزارت بهداشت تشکیل دادیم که بتواند به مجموعه دانشگاههای کشور در توسعه آموزش کمک کند.
دکتر استاد خاطرنشان کرد: هدف دیگر از راهاندازی دانشگاه مجازی این است که بتوان امکاناتی را فراهم کرد که بر اساس آن آموزشهای مجازی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور توسعه یابد. اینکه هر دانشگاهی به تنهایی نرمافزار و سختافزار این آموزشها را تهیه کند، بسیار هزینهبر است. چراکه برای ایجاد یک سرور و نرمافزار مجازیسازی در هر دانشگاه باید حدود یک میلیارد تومان بودجه هزینه کرد و مثلا اگر ۲۰ دانشگاه بخواهند این کار را انجام دهند، باید ۲۰ میلیارد هزینه کنند؛ در صورتیکه با ایجاد مرکز این امکانات و استفاده از شبکه اینترنت این هزینه یک بیستم خواهد بود. البته برخی از دانشگاهها در گذشته سابقه دورههای آموزش مجازی را داشتهاند؛ اما دانشگاههایی که هنوز این آموزشها را شروع نکردهاند میتوانند از بستر فراهم شده استفاده کنند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی با تاکید بر اینکه این دانشگاه ساختمان فیزیکی مجزایی خواهد داشت، گفت: قرار است ساختمان فیزیکی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مجازی قرار داده شود و در سالنهای این ساختمان بتوانیم تولید محتوا داشته باشیم، اما نکته مهمتر عمدتا فراهم کردن زیرساختهای دانشگاه مجازی است و تلاش داریم نیروهای انسانی را در زمینه آموزش مجازی تربیت کنیم تا بتوانیم در این زمینه به توسعه زیرساختهای آموزش مجازی در دانشگاهها کمک کنیم.
دکتر استاد ادامه داد: محتوای علمی آموزش مجازی در دانشگاهها توسط بوردها و اعضای هیات علمی حاضر در دانشگاهها تولید میشود و این طور نیست که اطلاعات علمی را توسط افراد غیردانشگاهی تولید کنیم. چراکه هدف اصلی ما کمک به مجازیسازی آموزش در دانشگاهها است. اما از ملزومات این کار توانمندسازی اساتید دانشگاهها بعنوان e-teacher و آموزش نحوه استفاده از فضای مجازی است که خود یک علم محسوب میشود. نگرش بسیاری از افراد در مورد آموزش مجازی منحصر به ضبط فیلم و یا رپورت برخط است که در حقیقت اینطور نیست و آموزش مجازی بسیار فراتر از این موضوعهاست.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: قسمتی از رشتههای پزشکی این قابلیت را ندارند به طور تمام و کامل مجازی ارائه شوند؛ اما میتواند بخشی از آموزش تئوری آنها از این طریق صورت گیرد. اصولا محل اجرای این آموزشهای مجازی همان دانشگاههایی هستند که در حال حاضر این آموزشها را ارائه میدهند. با راهاندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی فقط روند مجازیسازی آموزش تقویت میشود. ضمن اینکه اساتید این حوزه نیز آموزش میبینند و محتواهای الکترونیکی در این دانشگاه تدوین خواهد شد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی با تاکید بر اینکه آموزش مجازی در علوم پزشکی آییننامه مشخصی ندارد، گفت: ما اخیراً اساسنامهای را تهیه و به شورای گسترش وزارت بهداشت ارسال کردیم که در صورت تصویب تحت عنوان این اساسنامه، هر گروه یا رشته آموزشی که علاقهمند باشند میتوانند از آموزش مجازی استفاده کنند. در حال حاضر این آییننامه در مرحله تصویب قرار دارد و نهایی شدن آن چند ماهی طول خواهد کشید.
دکتر استاد یادآور شد: بر اساس مدلهای مجازیسازی آموزش علوم پزشکی، دانشجویان میتوانند مباحث کلاسی دروس خود را که در آن حضور نداشتند (چهار جلسه حق غیبت)، به شیوه الکترونیکی آموزش ببینند. وی در ادامه اظهار کرد: یکی از برنامهها در زمینه مجازیکردن آموزش علوم پزشکی این است که لاکبوک دانشجویان پزشکی دیجیتال شود و بر این اساس دانشجویان بتوانند به صورت اینترنتی بیمار ببینند. ایجاد راند مجازی و تبادل اطلاعات بین آزمایشگاهها، رادیولوژی و پاراکلینیک همراه با برگزاری گزارشهای صبحگاهی مشترک دانشجویان انترن و رزیدنت بیمارستانها با مراکز بیمارستانی مشهور و معتبر داخلی و خارجی از اهداف دیگر این دانشگاه است. همچنین در آموزش ضمن خدمت مدیران حوزههای بهداشتی وارد خواهیم شد و این برنامهها در آینده نزدیک عملیاتی میشود.
دکتر استاد با اشاره به اتصال ۱۲ دانشگاه علوم پزشکی به فضای آموزشی مجازی دانشگاه گفت: در حال حاضر ۱۲ دانشگاه در حوزه مجازی فعال هستند و تا بهمنماه امسال نیز ۲۰ تا ۲۵ دانشگاه به شبکه آموزش مجازی متصل خواهند شد. در واقع عملاً در فرآیند کوتاهی اکثریت دانشگاههای علوم پزشکی کشور به شبکه آموزش مجازی متصل شدند. در واقع ۲۵ درصد دروس رشتههای پزشکی میتوانند به صورت مجازی ارائه شوند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی در پایان از طراحی سیستم آموزشی موکس ملی در آموزش پزشکی خبر داد و گفت: بر اساس این طرح دروس و اطلاعات بسیاری را در عرصه رشتههای مختلف پزشکی به صورت ماژولهای آموزشی در این فضای دیجیتال قرار میدهیم؛ افرادی که تمایل داشته باشند میتوانند به صورت رایگان از این اطلاعات استفاده کنند، اما اگر بخواهند گواهی یا مدرکی دریافت کنند باید در این دورههای آموزشی شرکت کرده و به صورت حضوری آزمون بدهند.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/