سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس کل دفترهنرهای تجسمی:

نگارگری مادر هنرهای سنتی است

دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با حضور مدیركل هنرهای تجسمی و هنرمندان به نام کشورمان در باغ موزه نگارستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگارحوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید ملانوروزی؛ مدیر کل هنرهای تجسمی در افتتاحیه این دوسالانه گفت: بیشتر جشنواره‌های هنرهای تجسمی كه توسط بخش خصوصی و سازمان ها و نهاد‌های دیگر انجام می‌شود، به هنرهای معاصر می پردازند اما هنرهای ملی مانند خوشنویسی و نگارگری كه میراث ماست این روزها بویژه در جشنواره ها کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

ملانوروزی افزود: نگارگری مادر هنرهای سنتی است و اگر نگارگری و گرایش‌های آن مانند تشعییر، تذهیب و ... تقویت شود بسیاری از هنرهای دیگر ما هم كه از این هنر تاثیر می گیرند توسعه و تحول می یابند.

مدیركل هنرهای تجسمی ادامه داد: یكی از برنامه‌های ما در دفتر هنرهای تجسمی برگزاری دوسالانه هاست كه بویژه دوسالانه‌های هنرهای ملی با اعتبار و قوت برگزار می‌شوند. دهمین دوسالانه ملی نگارگری با مشاركت انجمن نگارگری ایران برگزار می‌شود و دبیر دوسالانه نیز از سوی انجمن معرفی شد.

ملانوروزی با اشاره به باغ موزه نگارستان گفت: بخش مهمی از نگارگری معاصر ما در همین مکان رقم خورده و پیشرفت كرده است. در گذشته هنرهای ما در قالب و متاثر از مکتب بوده است و کمتر مولفه‌های شخصی حضور داشت اما امروز هنرمند معاصر سعی می‌کند در کنار مولفه‌های ملی و بومی شیوه‌های شخصی خود را نیز نشان دهد و هر هنرمند سعی دارد شیوه و مولفه شخصی داشته باشد. به دلیل شیوه و مولفه‌های شخصی در هنرمندان معاصر این رشته، هنرمندانی مانند مرحوم زاویه، مطیع، تجویدی و هنرمندان دیگر كمتر شناخته و معرفی شده‌اند چون آنها در قالب یك مكتب مانند مكاتب اصفهان یا تبریز تعریف نشده‌اند.

عبدالله محرمی؛ دبیر دهمین دوسالانه نگارگری در ادامه این برنامه به ارائه گزارشی از این دوره پرداخت و گفت: حدود 1000 اثر به دبیرخانه دهمین دوسالانه نگارگری رسید كه هیات انتخاب میان آثاری که حدود  200 اثر را برای نمایشگاه دوسالانه انتخاب كرد.

محرمی ادامه داد: پرتره سازی از بخش‌های این دوره دوسالانه بود اما در این بخش گویا هنرمندان درباره پرتره سازی به شیوه نگارگری و مشخصه‌های آن توجیه نشده بودند. رویکرد در این بخش در واقع همان واقع گرایی با تکنیک نگارگری مانند شیوه‌ای كه استاد كریمی كار می‌كرد، مورد نظر بود به دلیل کمبود آثار و مطلوب نبودن آثار این بخش حذف شد.

محرمی در ادامه گفت: به دلیل اینكه آشنایی و شناخت چندانی از مدرسه صنایع قدیمه به عنوان یكی از مراكز مهم و تاثیرگذار هنر نگارگری وجود ندارد و با توجه به این که فاصله زمانی بسیاری کمی با این مدرسه داریم اما جوان‌هایی که در نگارگری کار می‌کنند به آن اندازه که باید با این مدرسه آشنا نیستند، محور و موضوع این دوره دوسالانه به مدرسه صنایع قدیمه اختصاص یافت. این مدرسه و مكتب تهران با وجود تاثیر و اهمیتی كه در هنر نگارگری دارند اما كمی مغفول مانده و با وجود فاصله كم از زمان مدرسه صنایع قدیمه تا امروز اما استادان و هنرمندان آن چندان شناخته شده نیستند در حالی كه مكاتب دیگر مانند اصفهان، تبریز و ... تا حدودی معرفی شده‌اند. اهمیت و تاثیر مدرسه صنایع قدیمه و كم توجهی به آن موجب شد تا این دوسالانه با محور مدرسه صنایع قدیمه برگزار شود.

وی گفت: نگارگری ما رو به زوال بود اگر هادی خان تجویدی نبود و به همین دلیل بابت قدردانی از زحمت این عزیزان رویکرد این دوسالانه مدرسه صنایع قدیمه قرار گرفت. دلیل انتخاب باغ نگارستان آن بود که محل رویش این مدرسه در همین مکان بود، چون موزه هنرهای ملی ضلع جنوبی همین ساختمان بود.

دبیر دوسالانه نگارگری گفت: در این دوسالانه طی هماهنگی با میراث فرهنگی چند اثر را از موزه هنرهای ملی از جمله آثاری از استاد زاویه ، استاد ابوطالب مقیمی تبریزی و استاد علی کریمی برای دوسالانه به امانت گرفتیم كه به نمایش گذاشته شده است.

دهمین دوسالانه ملی نگارگری با 195 اثر در بخش رقابتی و آثاری از استادان و پیشكسوتان در بخش غیر رقابتی از سوی دفتر هنرهای تجسمی با همكاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و انجمن نگارگری ایران برگزار شده است و تا یك ماه ادامه دارد.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.