سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همزمان با میلاد رسول اکرم(ص)؛

رونمایی از گنبد جديد حرم مطهر حضرت علی(ع) انجام شد

پس از ماه‌ها تلاش و كار شبانه روزی هنرمندان ايرانی و عراقی، گنبد حرم مطهر حضرت علی(ع) ترميم و بازسازی شده و همزمان با سالروز ميلاد پيامبر گرامی اسلام (ص) و امام صادق(ع) در نجف اشرف رونمايی شد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گنبد حرم مطهر حضرت علي(ع) بعد از حدود 300 سال به دست هنرمندان و استادكاران ايرانی و عراقی ترميم و بازسازی شد.

در آيين رونمايی از گنبد مطهر حرم علوی جمعی از مسئولان ايرانی و عراقی ازجمله رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه، توليت حرم مطهر علوی، امام جمعه اهواز، استاندار و شماری از مسئولان اين استان، مسئول دفتر نمايندگی بعثه مقام معظم رهبری در نجف اشرف و جمعی از مسئولان عراقی، مديران ستاد بازسازی عتبات عاليات و زائران عتبات عاليات حضور داشتند.

گنبد ترميم و بازسازی شده حرم مطهر امام علی(ع) با محيطی برابر 51.5 متر و ارتفاعی برابر 5. 4 متر است و ترميم خشت‌های اين گنبد يكی از بزرگترين و مهم‌ترين پروژه های آستان علوی به شمار می‌رود. برای اجرای اين پروژه 105 كيلوگرم طلای 24 عيار استفاده شده و در مجموع در هر خشت 20 گرم طلا به كار رفته است و تعداد رج‌ها (دورهای قطر گنبد) 76 حلقه و تعداد خشت‌ها نزديك به 10 هزار عدد است.

با توجه به گذشت سالهای بسيار زياد از ساخت اين گنبد، ورقه‌های مسی، خشت‌ها و روكش طلای آنها دچار فرسايش و تخريب شده بود كه از اين رو توليت حرم مطهر علوی با توجه به توانمندی هنرمندان كشورمان با همكاری و همگامی برادران عراقی پروژه ترميم خشت‌ها را به ستاد بازسازی عتبات عاليات سپرد.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
منتظر
۱۹:۳۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۵
همه هستی ام فدای حضرت امیرالمومنین و آل بیت مطهرشان (ع)
صادق برزگران
۱۵:۵۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۵
السلام علیک یاعلی بن ابی طالب ، در جواب آنكسي كه افاضات فرموده كه مردم بیچاره فقیر چی میشن این وسط ؟؟!! بايد بگويم شما تشريف ببر به نجف اشرف و حرم امام علي (ع) آنوقت تكليف مردم بيچاره فقير را ميبيني كه آن وسط حاضرندجان خود را تماما به پاي امام بريزند ، و مالشان اصلا ارزشي در راه امام ندارد، شما عزيزم غصه ي اين مردم فقير را هرگز مخور
فرهاد
۱۵:۳۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۵
به والله علی خودش راضی نیست به فکر بیکاران باشید.
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۵
السلام علیک یاعلی بن ابی طالب
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۵
مردم بیچاره فقیر چی میشن این وسط ؟؟!!
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۵
مهم اینه که اعتقادات قوی بشه بقیش حله
محسن
۱۲:۵۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۵
جانم فدایت یا علی