سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

چگونه می‌توانیم پلاك گذر موقت اخذ کنیم/ تفاوت اتومبیل های گذر موقت با مناطق آزاد چیست؟

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،بر اساس یک تصور غلط که در اذهان بسیاری از عموم شایع است،این تلقی از خودروهای گذر موقت وجود دارد که اساسا،اتومبیل های مذکور همان خودروهایی هستند که در قالب اتومبیل های مناطق آزاد تعریف می شوند،اما این دو با یکدیگر کاملا متفاوت هستند.

به واقع خودروهای مناطق آزاد صرفا مجاز به تردد در محدوده های تعریف شده تحت عنوان مناطق آزاد می باشند در صورتی که خودروهای پلاک موقت از حیث محدوده جغرافیایی به تردد در تمامی معابر و محورهای مواصلاتی کشور مجاز می باشند.

البته در خصوص زمان و فرجه تعریف شده برای تردد خودروهای گذر موقت،محدودیت هایی در نظر گرفته شده که بر اساس گزارشات و اخبار واصله،این میزان به فراخور نوع خودرو و مبدا صادراتی خودرو به کشور ایران متفاوت است،لذا حداکثر زمان تعریف شده برای تردد چنین خودروهایی 6 ماه می باشد که البته ظاهرا در حال حاضر عمده مجوزهای تردد بنابر وجود ملاحظاتی،3 ماهه صادر می شود.

حسین معروفی،یکی از فعالان حوزه واردات خودرو در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،عنوان کرد:عمده وارد کنندگان و فروشندگان چنین خودروهایی معتقدند،محدودیت و ممنوعیتی در خصوص استفاده یا تردد از اتومبیل های اشاره شده وجود ندارد اما به واقع از حیث ضوابط موجود،برخی ملاحظات و محدودیت ها در این خصوص تعریف شده که البته ممکن است در مقام اجرا یا نظارت،چندان وسواس یا سخت گیری در این خصوص به چشم نخورد یا حداقل اینکه آنچنان که باید این ملاحظات مورد توجه مالکان یا خریداران خودروهای اینچنینی قرار نمی گیرد.

وی در تشریح محدودیت های تعریف شده برای چنین خودروهایی گفت:عدم امکان واگذاری به غیر و همچنین انحصار رانندگی برای شخص وارد کننده یا مالک خودرو از نمونه مواردی به شمار می رود که از منظر قانونی برای استفاده از چنین اتومبیل هایی تعریف شده است.

این فعال اقتصادی وارد کننده خودروهای گذر موقت گفت:زمان مجاز برای تردد اتومبیل های مذکور در کشور حداکثر 6 ماه است که بعد از اتمام این مدت زمان تعریف شده،مالک خودرو مکلف است آن را از کشور خارج کند و در صورت عدم تمکین از قانون اشاره شده،خودروی مذکور به عنوان کالای قاچاق از سوی پلیس متوقف یا توفیق خواهدشد.

معروفی در پاسخ به سئوال خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص نحوه و فرآیند دریافت پلاک گذر موقت گفت:طبیعتا مرجع صدور چنین پلاک هایی همچون پلاک های عادی و مرسومی که برای دیگر خودروها در نظر گرفته می شود مراکز پلاک گذاری پلیس راهور می باشد که با ارائه مدارک مورد نیاز اعم از پروانه سبز گمرکی یا کپی و اصل مدرک کارنه دوپاساژ(گذر نامه وسیله حمل و نقل) و حضور مالک خودرو این امر محقق خواهد شد.

وی در خصوص مدارک موردنیاز جهت تمدید مجدد مجوز تردد خودروی پلاکِ گذر موقت عنوان کرد:صورت وضعیت پرداخت شده خلافی،صورت جلسه فک پلاک و زوج پلاک،ارائه اصل و کپی بیمه نامه شخص ثالث و گذر نامه توام با نسخه اصلی نامه گمرک تهران و یا دفتر واردات(ممهور به مهر برجسته)از مدارکی است که برای صدور مجدد مجوز عبور خودرو در معابر و محورهای مواصلاتی بعد از انقضای تاریخ و مدت زمان تعریف شده،تامین آن ضروری به نظر می رسد.

گفتنی است علاوه بر ضرورت پیگیری روند و سیکل تعریف شده،واریزمبلغ 20 هزار تومان به شماره حساب سیبای 2170101275004 به عنوان حق تمبر شماره گذاری خودروها و مبلغ 1 میلیون ریال به شماره حساب 2171159013002(خزانه داری کل)به عنوان تمرکز وجوه درآمد شماره گذاری و تعویض پلاک ضروری می باشد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
رضا
۲۱:۱۴ ۰۲ تير ۱۳۹۸
سلام ماشين من اروندي هست ايا ميتوانم با ان ب ارمنستان بروم با انجام مراحل كاپوتاژ پلاك ملي و گرفتن مرخصي براي ماشينم
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
گذر موقت برا چيمونه؟
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۷
خیلی عالی بود
علی
۰۹:۲۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
به امید روزی که کل ایران منطقه آزاد بشه
morama
۰۸:۲۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
با سلام واسخ تمدید مجدد پلاک چقد باید هزینه کرد آیا امکانش هست اصلا
باتشکر
peyman
۲۰:۴۵ ۰۹ فروردين ۱۳۹۷
چرا بجای پلاک گذر،پلاک منطقه ازاد نمیگیرن که این دردسر خروج از کشور نداشته باشه؟
ناشناس
۲۳:۳۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
چون ماشین پلاک موقت محدودیت کیلومتر و سال تولید رو نداره
ولی گذر موقت باید زیر 20 هزار کیلومتر و حداکثر 3 سال ساخت باشه
ناشناس
۲۳:۲۰ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
تا زمانی که کیفیت خودرو داخلی افزایش پیدا کنه نباید خرید
ابراهیم
۲۳:۴۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
دولت میخوادکه ماخودروی بی کیفیت وگران داخلی سوارشیم چون به نفع دولته این کار.اون کسی که نوشته ایرانی ایرانی بخرهم به جرآت خودش جزوخانواده خودروسازانه
ناشناس
۲۲:۵۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
سلام آخه خودشون ایرانی سوار نمیشن مگه مدیر عامل سایپا یاایرانخودرو کدوم محصول خودشون رو سوار میشن
ناشناس
۰۱:۴۷ ۲۰ دی ۱۳۹۶
من ک حتی پول موتور ندار
م چ برسه ب ماشین
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۶ آبان ۱۳۹۶
تشکر از اطلاعتتون
رضا
۱۱:۵۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
من ک حتی پول موتور ندار
م چ برسه ب ماشین ولی دلم فورد موستانگ میخواد
مسعود
۰۰:۱۴ ۱۷ تير ۱۳۹۶
37 ساله مردم دارن از این دو خودروساز داخلی حمایت میکنن ولی هییچ تاثیری در پیشرفت علم و تکنولوژی ماشینها نداشته فقط جان مردم گرفته شده در این راه, حمایت از کالای بی کیفیت داخلی تا کی؟
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۷ آذر ۱۳۹۵
ایرانی ، ایرانی بخر
واردکردن خودروهای منطقه آزاد به نفع مافیای واردات قاچاق قانونی این مناطق هست و باعث ورشکستگی دو خودروساز داخلی
حسین
۰۸:۵۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۵
انشالله یکم به فکر مردم بیافتن و اینقدر خودرو بی کیفیت تولید نکنند سالانه با این خودروهای بی کیفیتشون جان هزاران ایرانی عزیز رو میگیرن
پیمان
۱۲:۰۳ ۲۷ آذر ۱۳۹۵
امیدوارم روزی همه ی مردم حق سوار شدن ماشین خوب رو داشته باشن و این حق گمرک رو بردارن..یا کم کنن لااقل که ملت مجبور نباشن چند برابر قیمت واقعی خودرو پول بدن و ....
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۷ آذر ۱۳۹۵
به امید روزی که کل ایران منطقه آزاد بشه
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۷ آذر ۱۳۹۵
ما ماشین نداریم
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۷ آذر ۱۳۹۵
ما ماشین نداریم